Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 41: al weer op vakantie!!!!

Hallo ik ben Marleen en ik ben verslaafd aan vakantie


I am so lucky!! Dit jaar gewoon drie keer op vakantie kunnen. Wat een ongelofelijke luxe. Dit jaar kan het, dus waarom niet. Je leeft toch maar een keer en life is short. Het waten drie totaal verschillende vakanties. Met een camper op pad, naar de bergen en naar het mooie Denemarken.
Naar Denemarken in de herfstvakantie. We zitten in een huisje, de vouwwagen is echt te koud en rondreizen in een camper vinden we niet perse nodig. Maar een huisje. Dat is een tijdje geleden dat we die luxe hebben gehad. Ik moest even goed nadenken over wat je dan mee moet nemen. Eigenlijk niet zo heel veel. Hihi dat is ook fijn! 

Zaterdag 13 oktober

We willen op tijd wegrijden. Zo tussen 7 en 8 uur. En dat is gelukt. Om 7.30 uur rijden we weg. Dezelfde route als naar Zweden. Voelt vertrouwd. Gelukkig geen paniekmoment halverwege Duitsland omdat ik mijn paspoort vergeten ben. Mijn ID kaart zit altijd standaard in mijn portemonnee en mijn portemonnee in mijn tas. De reis is eigenlijk heel relaxed. Lekker geluncht onderweg op een redelijk schone parkeerplaats. Ligt het er dan toch aan welke kant je op gaat? Zijn de mensen die naar Denemarken, Zweden of Noorwegen op vakantie gaan dan minder vervuilend? Zijn het ander soort mensen dan de mensen die naar ItaliĆ«, KroatiĆ« of SloveniĆ« gaan? Of is het nu minder druk? Of is het de combinatie? Ik weet wel dat het een stuk fijner picknickt als je niet in de viezigheid van een ander zit. 
Zo rond 15.30 uur komen we bij de plek waar we de sleutel van het huisje moeten ophalen. Even wat onduidelijkheid over de kaartjes voor Legoland. Maar het klopte allemaal. We ontmoeten daar ook nog de eigenaar van het huisje. Ene Christian. Hij woont daar in de buurt. Hij vertelt dat we het hout dat er ligt gewoon mogen gebruiken. Fijn dan kunnen we lekker de kachel opstoken. 
We rijden door naar het huisje. Het landschap en de bebouwing doet ons een beetje denken aan Texel. Als we dichterbij het huisje komen, rijden we een onverharde weg op en komen we in bosrijk, militair oefengebied. Het huisje ligt in Mosevra. Een groep huizen bij elkaar voornamelijk vakantiehuisjes. Op een prachtig bosrijk plekje ligt het huisje. Heerlijke ruimte er omheen. Hier vermaken we ons wel een week. 
Alle spullen op de plek zetten, bedden opmaken en het huisje ontdekken. Altijd een fijn moment vind ik. Als alles ongeveer op z'n plek staat gaan we de omgeving verkennen. Een open veld, bos, verlaten huisjes. Genoeg te ontdekken. We hopen ook hertjes te kunnen zien. We weten dat ze er zijn want we zien de sporen op de grond. En even later vinden we ook een stuk van een hert. Een pootje. We hebben goede hoop nog een hert te gaan zien deze week. 
Dan is het tijd om lekker te gaan eten. Echte Hollandse kost. Hachee met rode kool en aardappelen. De hachee had ik de avond van tevoren klaargemaakt. Dat smaakt goed na een dag reizen en ontdekken. 
Na het eten nog een en een potje voetballen en dan klaarmaken voor het bedje. Het is hier heerlijk rustig. Slaapt vast lekker. 

Zondag 14 oktober


En inderdaad ik heb heerlijk geslapen. Meestal heb ik de eerste nacht een beetje moeite met slapen in een vreemd bed. Maar nu echt niet. Tijd voor ontbijt. Dat is het fijne van vakantie. Je kan even rustig de tijd nemen om te ontbijten. 
Dan aankleden, nog even buiten spelen en dan gaan we naar het strand. Naar een strand waar je met de auto op mag. Fantastisch! We wandelen een stuk over het strand en Tycho probeert of de vlieger het nog doet. Ik ontdek de duinen en de kinderen rennen vooral de duinen af. Bij Novasol, waar we de sleutel van huisje moesten halen, kregen we een plastic zak om afval van het strand op te ruimen. Dus dat doe ik. Er ligt gelukkig niet heel veel. 
We gaan even boodschappen doen bij de Lidl in Varde en dan naar huis om lekker te lunchen. S Middags blijven we bij het huisje en ik ga op zoek naar paddestoelen. Tycho heeft in de schuur een grote Weber barbecue gevonden. Hij stookt een fikkie en we poffen kastanjes. Die kastanjes hadden we in Nederland gevonden. Je moet wel de goede kastanjes hebben en ze lang genoeg poffen. Maar dan smaken ze heerlijk. Beetje zoetig! 
Na het eten in de schemering denken we een goede kans te hebben om herten te spotten. Dus we lopen een rondje. Alleen geen hert te zien. Misschien zijn die kinderen ook gewoon te luidruchtig. 
En dan lekker naar binnen, kachel aan, spelletjes doen en boekje lezen. Heerlijk!

Maandag 15 oktober


Vandaag de dag dat we naar Legoland gaan. Dus we staan op tijd op. Ontbijten, smeren een broodje voor de lunch en pakken de tas in. 
Op weg naar Billund. Ongeveer een uur rijden. Vlakbij Legoland zit ook een vliegveld. Dus er komen vliegtuigen erg laag over. Gaaf! 
En om 10.00 uur precies zijn we er. Samen met nog wat andere mensen lopen we het park in. Ondanks het vroege uur is het al best druk in het park.
Het is een prachtig park met uiteraard alles van Lego. Je loopt eerst een  soort Madurodam in met allemaal huisjes, bootjes, auto's vliegtuigen enzovoort. Heel mooi om te zien. Dan komt er nog een stuk met allemaal Star wars lego. Bastiaan schiet van alle hoeken een foto met zijn telefoon. 
We gaan een aantal attracties in. Zoals de Pagode (van legoland), de monorail, het spookhuis en de piraten bootjes. Bastiaan experimenteert ondertussen met selfies maken. Hihi zo leuk! 
Leuk dat Halloween thema. Ik ging even naast mijn tweelingzus staan. Ze is wel een paar keer vergeten te eten. Verder lijkt ze sprekend op me. 
Ik houd van ronddraaiende attracties. Tycho niet! Samen met de kids ga ik in de tonnen. De monsieur Cannibale van Legoland. Ik houd daarvan dat zie je wel aan mijn gezicht. 
Dan gaan we door naar de eerste achtbaan. De Eagle! We moeten even wachten, maar in het zonnetje is dat geen straf. 
Daarna gaan we in een Lego Canoe, die lekker spettert. Alles met bootjes en water is altijd goed. Echt heel nat worden we niet maar het is wel leuk. Dan drinken we even wat en gaan we door naar Lego Ninjago. De kids zijn helemaal in to de Lego Ninjago film. Dat zijn echt leuke films. Er zit zoveel humor in. 
In Ninjago world gaan we in Ninjago the ride. Met een 3d bril moest je allemaal slechteriken verslaan. Daniel is een echte Ninja, want hij had de beste score van ons allemaal. Daarna gaan we in Lloyd's laser maze. Zo snel mogelijk moet je langs de lasers zien te komen. Super leuk om te doen. Wel lastig met een tas en jas om. Daarna gaan we naar de Ninjago film. 4D. Een filmpje van een minuut of 15. 
We gaan door, want we willen naar de Polar express. Nog een achtbaan. Onderweg worden er natuurlijk selfies gemaakt en foto's van het maken van de selfies. Hihi. 
Nog een boten attractie. Echt iets voor Daniel. Ook dit vind erg leuk. Dus geen straf om met Daniel deze attractie te doen. 
De wachtrij voor de Polar expres duurt even. Maar onderweg zijn er allerlei dingen te zien. Helemaal niet erg. Super leuke achtbaan. Met als verassing dat je naar binnen gaat en dan zie je een filmpje van twee poppetjes die ijs aan het hakken zijn. Dan laat een van de poppetjes de pikhouweel vallen en breekt het ijs. Dan vallen de karretjes een stuk naar beneden. Je schrikt je het apezuur. Heel gaaf!! Samen met Eveline en Bastiaan ga ik nog een keer in de Polar Express. Daniel en Tycho kijken bij de brandweer. En daarna gaan we een hapje eten. Zelf vergeet ik een foto te maken van mijn eten, maar Bastiaan maakt wel een foto van zijn eten. Een hamburger met frietjes in de vorm van een lego blokje. Eveline heeft een spiesje, Daniel hetzelfde als Eveline en ik heb een stukje zalm. Tycho heeft een stuk vlees. Prima eten voor een restaurant in een pretpark. 
Als toetje nemen DAniel en Eveline een suikerspin (Halloween stijl). Bastiaan wil graag ijs. Schepijs. Alleen zijn inmiddels de meeste kraampjes dicht gegaan. We vragen het na bij een medewerker en zij zegt dat er geen schepijs meer te krijgen is. Jammer de bammer. Hij zoekt wat anders uit. 
Dan besluiten we er een eind aan te breien. Het is al een lange dag. Maar als we terug lopen zien we dat in het Madurodam gedeelte de lampen aan staan. Wauw zo mooi! Dus we kijken nog even rond. 
Het was een gave dag. We rijden op ons gemakje terug en zijn om uur of 9 weer bij het huisje. Lekker op tijd het bedje in. 

Dinsdag 16 oktober

Vandaag beginnen we rustig aan. Lekker ontbijten en dan nog wat rond het huisje hangen. Dan gaan we naar Blavand strand. Even kijken bij de vuurtoren. En natuurlijk even wandelen op het strand. Het is eb, dus we kunnen en eind lopen. Aan de waterlijn kijken we of we kokkels kunnen vinden. Nou die kunnen we genoeg vinden. Helaas zijn ze wel erg klein. Maar goed we nemen een emmertje mee en willen dat 's avonds een klaar maken. 
Als we verder lopen zien we mensen allemaal zoeken op het strand tussen de andere aangespoelde dingen. We vragen ons af wat de mensen aan het doen zijn en komen erachter dat ze barnsteen aan het zoeken zijn. Ooit wel eens van gehoord in de boeken van Jean Auel. Maar nog nooit in het echt gezien. We besluiten ook even te zoeken, maar we kunnen niks vinden. 
We gaan wel ontdekken bij de bunkers die tegen de duinen aan staan. De kinderen en Tycho hebben altijd de neiging om er in te klimmen. Ik vind dat maar niks. OP de bunkers is het een en ander gespoten. Ook het woord sport, dus ik moet van Tycho even komen planken. 
Weer terug bij het huisje spelen we wat en proberen we de kokkels uit. Zanderig en klein maar wel lekker. 

Woensdag 17 oktober

's Ochtends vroeg gaan we eens kijken of we meer geluk hebben met het vinden van herten. Dus we gaan meteen als we wakker zijn aankleden en op pad. Zo zachtjes mogelijk sluipen we het veld op. Geduldig wachten we. Maar helaas. Geen hert te zien. 
Nou ja als we dan toch wakker zijn dan gaan we maar op tijd naar een mooi stuk strand. We zijn lekker op tijd dus het is heerlijk rustig. We gaan een flink stuk lopen en ontdekken van alles op het strand. Zo ook een dode vis. Waarschijnlijk een bruinvis. 
Ook hier gaan we zoeken tussen de aangespoelde dingen. En deze keer heb ik meer geluk. Ik vind een piepklein stukje barnsteen. Het voelt aan als plastic en is heel erg oranje. Cool toch wat gevonden!!
We lopen nog door tot een hoge duin en dan gaan we weer terug. 

Terug naar het huisje. We hebben honger, want het is lunchtijd. Lekker eten en dan gewoon hangen bij het huisje. De kinderen kunnen van alles ontdekken. Tycho kan lekker vuurtje stoken en ik keutel wat, lees wat en we poffen kastanjes en popcorn. Heerlijk! 

Donderdag 18 oktober


Vandaag brengen we een bezoekje aan Varde. Een stadje in de buurt. Het blijkt niet zo heel groot te zijn, maar wel gezellig om even door heen te lopen. 
Hele mooie schilderingen op een tweetal gebouwen gezien. 
 
Natuurlijk lopen we langs de kerk en over de begraafplaats. Ik vind deze begraafplaats wel erg mooi. Allemaal dezelfde plekken met struiken en stenen. Geen kitscherige marmeren platen enzo, gewoon eenvoudig en strak.  

Bij een schattig klein gebouwtje Aunt Betty genoemd drinken we wat. Mmmmmm lekkere koffie hier. En kijk dat behangetje dan....geweldig! 
's Middags gaan we naar het strand om even te vliegeren. Het is nog steeds heerlijk weer maar alleen wel wat kouder dan de eerste paar dagen. De kinderen hadden het voornemen om te gaan zwemmen, maar ze vonden het toch te koud. Dan maar lekker rennen van de duinen af. 
's Middags gaan we nog een rondje door het bos doen. Zo heerlijk om het huisje uit te lopen en meteen in zo'n heerlijke bosrijke omgeving te zitten. Daar kan ik wel aan wennen. 
 

Waar ik ook wel aan kan wennen is het houtkacheltje. Zo'n heerlijke warmte van een kacheltje. Als we ooit nog eens de ruimte hebben in huis dan gaan we ook een kachel plaatsen. De pyromanen in ons gezinnetje vinden dit ook een erg goed idee! 

Vrijdag 19 oktober 

De laatste dag al weer:-(. Wat jammer! De kinderen maken voor mijn jarige schoonvader een stopmotion filmpje met de LEGO poppetjes uit Legoland. Zo leuk! Dit was de laatste foto van het filmpje. Wat die kinderen allemaal leren op school. Fantastisch!
Als we gaan bepalen wat we willen doen die dag, komen we tot de conclusie dat we niet meer naar het strand willen. Genoeg strand gezien. We willen nog heel even kijken naar het kerkje waar we al een paar keer langs zijn gekomen. Die kerk staat in the middle of nowhere. Echt dat je denkt, wie gaat daar naar toe? Mosevra kirke, zo heet de kerk. Waarschijnlijk gaan de mensen van Mosevra (het gehucht waar we zaten) naar deze kerk. Er is ook een begraafplaats bij. Ook hier mooie simpele plekken met gegraveerde stenen. Ik vind het mooi. 

We willen nog even lekker wandelen (lees Tycho en ik). En de kinderen lokken we mee met de belofte dat we nog wat lekkers gaan halen bij de bakker in Blavand. Eenmaal aan het wandelen vinden de kids het ook echt wel leuk. We ontdekken altijd allerlei dingen. Want terwijl de kids in een omgevallen boom klimmen, loop ik een heuveltje op en vind ik een nep soldaat, oh excuus nep militair (anders krijg ik op mijn donder van mijn achterbuurman). Zoals ik al zei zitten we in een gebied waar het Deense leger veel oefent. 
Zo heerlijk in het bos! De geur, de rust, de kleuren, alles wat je ziet. Echt genieten, ik kreeg meteen zin om volgend jaar weer naar Zweden te gaan. En we willen ook graag naar Noorwegen. 



Na de wandeling gaan we naar de bakkerij in Blavand. Zo ontzettend veel lekkere dingen! We moesten nog even onze Deense kronen opmaken. Dus wat lekkere broden gekocht voor bij de lunch en wat zoetigheid gekocht voor bij de koffie. Mmmmm heerlijk. 
Voor de laatste keer gaan we nog een keer het bos in. Met de walkie talkies. Bastiaan en Eveline gaan een kant op en Tycho, Daniel en ik de andere kant. Dan proberen we elkaar te vinden. Leuk en best een beetje spannend. Tycho maakte ook nog wat mooie foto's 
Nog even lekker eten s avonds, een spelletje doen en dan op tijd naar bed. Morgen weer op weg naar huis. 

Zaterdag 20 oktober

Da dag van vertrek. Alles opruimen en inpakken. Dat is natuurlijk even wat werk zo in een huisje. Hoewel de vouwwagen inpakken is ook wel wat werk. Even checken of wel alles hebben en dan kunnen we gaan. Dag huisje! 
Nog even de sleutel inleveren en dan rijden we op ons gemakje richting Nederland. Een relaxte reis met alleen wat oponthoud bij Hamburg (altijd). We lunchen even lekker op een parkeerplaats en dan rijden we verder. 
Op de app vraag ik aan mijn moeder wanneer ze de hond terug komen brengen. Heel wat heen en weer geapp. Totdat ik me bedenk dat we de hond ook wel meteen zelf kunnen ophalen. We rijden toch praktisch langs Zutphen. Meteen maar even vragen wat ze die avond eten ;-). Spare ribs en hamburgers.....de jongens roepen meteen ja!!!!! Ok lekker dan, hoef ik niet meer naar de winkel voor een boodschap. En wat helemaal briljant is mijn moeder heeft nog een kliekje zuurkool. Dus die peuzel ik lekker op. 
Zo rond half 9 zijn we thuis en pakken we de auto uit. De kinderen helpen goed mee. Wat fijn om weer thuis te zijn! 

We gaan weer op naar de volgende vakantie. Zweden/ Noorwegen here we come! 

Tot de volgende bekentenis! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiĆ«nt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten