Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 4: druk, druk, druk

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

De afgelopen twee weken waren drukke weken. Praktisch elke dag een, twee of drie oppaskindjes, wat extra mee draaien op de sportschool en een nieuwe release van Bodystep leren. Het gekke is dat het totaal niet voelt als druk, niet zoals toen ik nog voor de klas stond. Nu gaan de dagen alleen heel snel en is het gevoelsmatig al weer vrijdag als de maandag net voorbij is. Het enige is dat ik dan wel meer gebruik moet maken van lijstjes anders vergeet ik dingen, maar ja dat heeft ook met moeder zijn te maken
Wat heb ik de afgelopen twee weken allemaal gebakken en gekookt? Ik zal jullie er doorheen loodsen.

Maandag 27 maart

Een van mijn favoriete ingrediĆ«nten op het moment is zoete aardappel. Ik probeer van alles mee te maken. Een van de recepten die ik heel lekker vind is zoete aardappel met zuurkool uit de oven. Ooit een keer geproefd toen mijn oppaskindje het als hapje mee had en ik vond het heerlijk. De zoete zachte smaak van de zoete aardappel in combinatie met het zure van de zuurkool. Mmmmm heerlijk. Dus ben ik even gaan speuren en heb ik een heerlijk recept gevonden. Beetje kerrie, appelblokjes en rozijnen door de zuurkool en gratineren met wat kaas. Simpel maar verrukkelijk!
Zoete aardappel zuurkool schotel
Dinsdag 28 maart

Bastiaan heeft zijn Rots en water afsluiting die dag. Alle kindjes gaan mee en ik moet 's avonds nog lesgeven op de sportschool. We eten die avond erwtensoep die nog in de vriezer stond. Met dank aan Thomas en Lindsey! Poeh hĆ© dat was een goed vullend soepje, mijn lepel bleef mooi recht op staan in mijn bakje. Ook hadden we nog een kliekje raapsteeltjes stamppot in de vriezer. Met een flinke volle buik ging ik richting sportschool. Ik kreeg mezelf amper over de step heen hihi. Maar in het kader van ik maak de vriezer leeg was het wel heel fijn. 

Woensdag 29 maart

Nog een afsluiting, want vandaag is de laatste dag dat Bastiaan gaat judoĆ«n. Hij wil graag op atletiek. Ik had ergens nog gehoopt dat hij iets van cakejes ofzo wilde trakteren op de judo, maar helaas hij ging voor de zakjes chips. Ik heb me daarom maar uitgeleefd met het bakken van havermoutkoekjes en kwarkbolletjes met appel en kaneel. De havermoutkoekjes waren goed gelukt qua smaak alleen waren ze wat hard. Kijken of ik ze de volgende keer wat zachter kan maken. Dit was een recept met dadels en lekkere kruiden. 
Appel kaneel kwarkbolletjes
Havermoutkoekjes


Ik weet niet meet zeker, maar volgens mij aten we die dag pasta met spinazie. Dat krijg je als je het niet vast legt op foto dan vergeet je het. Meestal kan ik wel redelijk terug halen wat we gegeten hebben, maar soms heb ik een black out. 
Ondertussen moest ik nood gedwongen mijn blog even met rust laten (kinderen van school halen, eten koken, kinderen op bed leggen enzovoort). Druk, druk, druk, druk... maar het bleef me bezig houden. Wat hadden we nou gegeten die woensdag? En dan opeens weet je het. Kip in de hoed...lekker lekker. Maar de reden waarom ik het opeens weer wist was dat Karin (een vriendin) me appte dat ze nog wat lasagne over had. Had ze helemaal zelf gemaakt! Of ik een beetje wilde proeven. Dat wil ik altijd wel. En lekker dat het was. En dat is een van de redenen waarom ik deze blog gestart ben. Mensen inspireren om lekkere dingen te koken.

Donderdag 30 maart 

Al een tijdje had ik ricotta/ cottage cheese in de koelkast. Ik wilde er elke keer weer iets mee maken, maar dat kwam er niet van. Nu was de houdbaarheidsdatum al wel even overschreden, dus dacht ik nu moet ik er wat mee maken. Dus even zoeken....en tada ricotta pannenkoeken. Lekker joh, een stuk minder droog dan gewone pannenkoeken en ze vullen enorm. Lekker met jam of appelstroop, maar ook met iets hartigs zoals gerookte zalm of serrano ham. Die maken we vaker!!
's Avonds gelukkig weer een foto gemaakt van het avondeten. Ik kan er namelijk heel slecht tegen als ik het niet meer weet. We eten 's avonds gegratineerde vis en gegratineerde krieltjes. Ook zo'n simpel maar heerlijk gerecht. 

Vrijdag 31 maart

Hutspot, iets wat we thuis eigenlijk nooit aten. Ik weet niet waarom. Alle andere stamppotten aten we wel: boerenkool, zuurkool, andijvie. Nu had ik het zelf ook nog nooit klaar gemaakt, maar zag ik een variant voorbij komen met zoete aardappel. Tja en die wil ik dan wel proberen. Met gehaktballetjes erbij. Kan niet mis toch. Ik vond het ook lekker, alleen Tycho was niet heel enthousiast. Wel over de gehaktballetjes trouwens. Tycho is ook wel een echte vleeseter en al die groente hoeft allemaal niet perse. Tja helaas...ik ben wel van de groente. Het recept is van de Albert Heijn: zoete aardappel hutspot. De balletjes heb ik wel zelf gemaakt. 

Zaterdag 1 april 

Oh nee had ik weer geen foto gemaakt. Geen idee meer....of toch wel. Die dag was ik veel op de sportschool: les geven, release leren en even meekijken met de fitnesboys naar de nieuwe switching apparaten. Ik was pas laat thuis, dus manlief kreeg de instructie om te koken. Tagliatelle met paddenstoelen uit UmbriĆ«, een zeer geliefd en vaak terugkomend recept. Ook de kinderen eten dit graag (de paddenstoelen worden er wel zorgvuldig uitgepeuterd). Tycho was een keer los gegaan en geheel op eigen initiatief gooide hij wat bloem bij de paddenstoelen saus. Conclusie: had hij beter niet kunnen doen. Het was niet vies, maar het is lekkerder als je het niet doet. Weer wat geleerd he schat ;-)! 

Zondag 2 april

Wat een zalige dag was dat. We gingen met de familie Dorleijn naar Naturalis oftewel op bezoek bij Trix de T-rex. Super gezellig met z'n allen. De neefjes en nichtjes vermaakten zich erg goed. Allerlei hele leuke doe dingen voor de kinderen. En buiten met steentjes in de weer was misschien nog wel het leukste. Daniel was weer een echte (onderzoekende) Dorleijn, want tot twee keer toe waren we hem kwijt. Gelukkig heeft Tycho de logica van deze kleine onderzoekers altijd haarfijn door en had hij hem zo weer gevonden.
Daarna zijn we lekker even naar het strand geweest bij Katwijk. Oh wat was dat lekker. De kinderen vroegen meteen: 'Mama, mogen we ook het water in?' Ik zei: 'Nee, dat doen we maar niet, want we hebben geen droge kleren bij ons.' Helaas waren de kinderen al voor uit gegaan met Tycho en hij zag geen bezwaar tegen het spetteren in het water. Hij zei: 'ik heb ze hun schoenen toch uit laten doen, hebben ze in ieder geval nog droge schoenen.' Heerlijke logica! Uiteindelijk gingen dan ook de broeken nog uit en renden de kids in hun onderbroek over het strand. 

En weet je wat nou helemaal top was. Eenmaal thuis (we zouden eigenlijk kliekjes eten) konden we zo aanschuiven bij de BBQ van Karin en Michel. Een heerlijke afsluiting van een top dag! 
Tja en wat doe je na zo'n dag. Een taart maken natuurlijk. Tycho heeft per 1 april een vast contract gekregen en dat vond hij wel reden voor een taart. En dat hoef je me geen twee keer te zeggen. Ik vroeg hem die avond wil je de taart morgen hebben of dinsdag. 'Als je nog zin hebt om nu te bakken, dan....' zei hij. En ik stond al in de keuken en was al begonnen. Een twix cheescake! Mmmmm zag er erg lekker. Ik heb er alleen niks van kunnen proeven :-(. 


Maandag 3 april

Kliekjesdag....tja als je het zondag niet op eet dan eten we het maandag maar op. Volgens mij hadden we ook van alles een beetje over (veel te veel dus). De tagliatelle hebben we maar laten staan. 

Dinsdag 4 april

Ik kreeg van Karin de week ervoor een bleekselderij. Zij had 'm over en ze dacht dat ik er nog wel wat mee kon (dat gebeurt wel vaker hihi). Ik ben niet een super bleekselderij fan. Maar waar die wel heel lekker in is, is een risotto. En mijn favoriete risotto is die van Jamie Oliver met paddenstoelen. Uit het boek the Naked chef, waar Jamie Oliver nog een jong ventje is. Ik word altijd zo enthousiast van Jamie als hij aan het koken is. Normaal gesproken werkten Tycho en ik altijd samen aan deze risotto. Tycho deed dan het basisrecept en ik de rest. Maar alleen deze risotto maken is ook heel goed te doen. Heel gezond met wat broccoli! 
Woensdag 5 april

We gaan 's middags even op kraamvisite en als we terugrijden van Velp naar huis staan we even vast op de Pleijroute. Het recept wat ik wil eten is niet meer haalbaar. De judo van Bastiaan is dan wel afgelopen, maar ik moet om 19.15 uur al weer weg naar paardrijden. Ok we hebben nog risotto, tagliatelle met paddenstoelen en wat snijbonen. Weer een kliekje vandaag. Zonde om weg te gooien toch. 

Donderdag 6 april

Wat wilde ik woensdag eten? Nou het volgende. Pasta met zoete aardappel. Ik ging al wat eerder eten, omdat ik een keer naar de Bodypump les wilde. Ik was helemaal enthousiast over de pasta en verkondigde dat tegen Tycho. Hij begon vol enthousiasme te eten, maar trok al langzaam een gezicht alsof hij het niet heel erg lekker vond. Het gebeurt niet vaak dat ik iets maak en dat Tycho het niet lekker vindt. Heel af en toe dus wel. 

Eveline was goed aan het helpen
 

Vrijdag 7 april

JAAAAAA het is weer zover. Aspergetijd!!! Het witte goud. Mijn allerliefste mammie was dinsdag naar de Makro geweest en had een kilo asperges mee genomen voor ons. Lekker! Gewoon gekookt met gesmolten roomboter, eitje, ham en aardappels. Genieten maar (vooral als je even later naar de wc gaat hihi). Als het eenmaal asperge tijd is, dan probeer ik ook wel elke week iets met asperges te eten. Maar we eten ze het meest op deze manier. Simpel en lekker! 

Ik had voor 's avonds een salade gemaakt voor op een toastje. Deze keer was het kip kerrie salade geworden. Lekker alleen de volgende keer maak ik 'm met kippendijen of een kippenbout. Kipfilet is toch net wat aan de droge kant. Iets meer mayo erbij dus. Ook deze keer heeft Eveline me goed mee geholpen. 

Zaterdag 8 april

Een dagje Kinder EHBO in Oisterwijk. Eens in de twee jaar moet ik als gastouder mijn EHBO herhalen. Heel goed om dat te doen, want veel zakt weer weg. Alles is weer voorbij gekomen. Van de Rautek greep tot reanimeren tot onderkoeling. Ik vind dat soort dagen altijd erg leerzaam en gezellig, omdat je dan weer andere mensen leert kennen met hun eigen verhaal. Ik had alleen wel een houten kont na een middagje theorie aanhoren. Ik zou daarna naar een feestje gaan, maar heb eerst even een wandelingetje gemaakt door het schone Oisterwijk. 
Het feestje was van mijn achterneefje Yannick en mijn nicht Sigrid. Ze zijn op dezelfde dag jarig. Da's handig! Ik kwam daar aan en Bastiaan vertelde me meteen dat hij flauw gevallen was. Zit ik kinderehbo te leren, valt hij flauw als ik er niet bij ben. Da's niet handig! Alles ging meteen weer goed met hem hoor. Waarschijnlijk even bij moeten komen van de autorit ofzo. 
Ik had voor mijn nicht een leuk cadeautje gemaakt. Een coca cola flesje van chocolade gevuld met paaseitjes. Waarschijnlijk heb je die wel op Facebook voorbij zien komen. Erg leuk om te maken. De eerste keer mislukte het. De chocolade was te dun dus brak de fles. Tweede keer iets meer chocolade gebruikt en toen ging het goed. 


Zondag 9 april

Zondag bakdag? Ik vind van wel. We begonnen (Daniel hielp mee) met een kwarkbol. Gevuld met appel en rozijnen. Mmmmm lekker. 
Ik loop al een paar weken met het idee in mijn hoofd om een Paas spektakel taart te maken. Dus dat gaan we dan ook maar doen. Ik wil de taart vullen met lemon curd en orange curd en die heb ik alvast maar gemaakt. Het resultaat zullen jullie volgende week waarschijnlijk wel zien. 
's Avonds gaan we kaasfonduen en wat is er lekkerder bij dan zelf gebakken brood. Ik heb een Turks brood gemaakt deze keer. De kaasfondue niet op de foto helaas, maar het was heerlijk. Met brood en groente en fruit. 
Die dag ook wel even van het weer genoten hoor. Wat was het lekker! Beetje in de tuin aanrommelen en een kopje munt thee drinken. 


Volgende keer iets in het thema Pasen....heb er zin in. Veel bak en kookplezier deze week!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiĆ«nt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten