Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 21: een nieuw jaar

Hallo ik ben Marleen en ik heb vele verslavingen

Eind januari 2018, vorig jaar is voorbij gevlogen. Van de ene naar de andere week en dan is het opeens al december en poef...het is het nieuwe jaar. Een nieuw jaar is voor mij altijd wel een soort nieuw begin. Ik heb daarom wel even na moeten denken over mijn blog. Wat wil ik er mee? Op dezelfde manier verder gaan of toch iets anders gaan doen? De blog heet bakverslaafd en daar wil ik ook gewoon mee verder gaan. Misschien iets minder gedetailleerd. Ik heb het laatste stuk van vorig jaar veel minder gebakken en ik heb ook veel minder foto's gemaakt. Te druk met andere dingen en dus geen ruimte in mijn hoofd. Nu heb ik weer de ruimte en kan ik weer naar hartelust bakken en koken. Ik heb het gemist. 

Allemaal lekkere dingen

Een van de lekkere dingen is chocolademelk met likeur 43. Jammie, wat chocomel, beetje koffie en wat likeur. Aftoppen met slagroom en smullen maar. Ik kan niet meer zo heel goed tegen alcohol dus zo'n heerlijk drankje deel ik gezellig met Tycho. Anders sta ik voor je het weet op de tafel te dansen. 
Al een tijdje op mijn to cook lijstje, was mosterdsoep. Op Facebook zag ik een recept voorbij komen en ik had nog prei over. Ik dacht hoppa die maak ik even. Moest wel even Groninger mosterd gaan halen, maar ach ik moest toch nog naar de winkel. Soep maken vind ik altijd heerlijk. Dat voelt echt als koken. Ik weet niet precies waarom. Misschien omdat in onze familie altijd grote pannen soep gemaakt werden. Vooral tomaten en groente soep. Deze Groninger mosterdsoep met spekjes was erg lekker. En makkelijk om te maken. 
Al een hele tijd geleden had ik wat witte kool over en wilde ik bij wijze van experiment zelf zuurkool maken. Dat moet een tijdje staan, omdat zuurkool eerst moet rotten voordat het goed is. Lekker dan rottende zuurkool. Na ja ze noemen het fermenteren. Dat klinkt beter. Als je in het begin de deksel van de weckpot open maakt dan begint er ook van alles te bubbelen. En de lucht die er uit komt is niet best. Maar goed dat hoort er allemaal bij. Nu dacht ik laatst laten we de zuurkool maar eens gaan eten. Vast al wel genoeg gerot. Ik heb er een ovenschotel van gemaakt en die was erg lekker. De zuurkool was niet zo zuur als die zuurkool van de winkel (hoewel ik daar altijd erg van houd). Mijn moeder moest vroeger altijd extra veel zuurkool halen, omdat ik het altijd zo uit het zakje at. Mmmmmm zo lekker. 
Op Facebook volg ik een aantal foodbloggers. Heel regelmatig zie ik eten voorbij komen als ik Facebook open. En dan zie je wel eens dingen die je dan wil maken. Zo ook de krentenbollen van Oh my foodness. Ik had nog een heleboel rozijnen in huis en ik wilde al een tijdje krenten (rozijnen) bollen maken. Ik heb mijn krentenbollen dus met rozijnen gemaakt en met volkoren meel. De kinderen vonden ze erg op oliebollen lijken. Ze zijn erg lekker geworden. De volgende keer doe ik er wat noten, pitten en zaden in. Maak ik er muesli bollen van. 
Ik kreeg een opdracht van de moeder van een van mijn oppaskindjes. Om minicupcakes te maken voor haar grote opening van haar beauty salon. Even moeten brainstormen over hoe de cupcakes er uit moesten zien. Eerst dachten we aan een eetpapier met het logo, maar dat was wat lastig. Toen kwam ik op het idee om de kleuren van haar logo te gebruiken. Zwart en goud. Ik heb geprobeerd om botercrème zwart te kleuren, maar dat is heel lastig. Zoals je op de onderstaande cupcakes ziet, wordt de botercrème vooral grijs. Dus dan gaan we proberen de botercrème goud te kleuren. Leuke etagère hè. Zelf gemaakt. 
Fond maken om later te gebruiken voor een gerecht. Een flinke pan vol. Ik heb nu ook nog een paar bakken in de vriezer staan. Dit voelt als de basis van het koken. Vlees, groente, specerijen en water en dat een hele lange tijd laten staan om te trekken. 
Op de verjaardag van mijn nichtje, vorig weekend, gaan we even kijken naar het volkstuintje van mijn broer en schoonzus. Die hebben ze net gekregen. Meteen beginnen alle kinderen met aan het hoofd oma Hillie wroeten in die tuin en ja hoor daar scharrelen ze wat op. Rode bieten. Heerlijk verse rode bieten. Iedereen neemt wat mee naar huis en ik maak er een bietensalade van.
In de gangkast kwam ik nog een zak met gedroogde kikkererwten tegen. Die heb ik maar in een bak met water gezet om te weken. Even een nachtje laten weken en dan een klein uurtje laten koken. Et voila, dan heb je dit. Zakjes met kikkererwten voor (bieten) hummus en curry's en dergelijke. Lekker!! 
Ik ben dol op havermout. Je kan er zoveel mee. Je kunt er pap van maken, koekjes, muffins, brood en ga zo maar door. Crackers had ik al een keer gemaakt, maar nog niet deze. En ze zijn heel lekker. Vooral met huttenkase en tomaat. 
Op de weekendbakery.com kom ik al paar maanden geleden een recept tegen van croissants. Een hele uitgebreide beschrijving van het recept. Ook dit stond al een hele tijd op mijn to cook lijstje. Alleen moet je er even de tijd voor hebben. Drie dagen in totaal. Niet dat je al die tijd met de croissants bezig bent hoor. Pfffff ik heb ook nog wel een leven. Een paar stappen verdeeld over drie dagen. En dan heb je heerlijke croissant. Dit gaan we vaker doen. En van dit deeg kan je ook een pain au chocolat maken. Ik had van dit deeg net genoeg over om een chocolade broodje te maken. En die was lekker!!!! Te gruwelijk lekker. Ik ben meteen weer nieuw deeg gaan maken haha. 
Pizza maken doe ik al lang niet meer met kant en klare pakjes. Of erger nog met pizza uit de diepvries. Heeeeeeeel af en toe heb ik echt geen tijd en dan pak ik een verse pizzabodem van de supermarkt. Dan beleg ik de pizza nog wel zelf met tomatensaus en verse dingen. We vinden het gewoon veel lekkerder. Lekker dun bodempje en een hele simpele tomatensaus. De kinderen vinden de pizza het lekkerst met alleen maar kaas. Of eventueel ham of salami. 
Een heleboel minicupcakes heb ik gebakken. In totaal 120 stuks. Een soort lopende band werk hihi. Ik heb een minicupcakevorm waar er 24 in passen dus die heb ik 5 keer gevuld. Een handige tip van de masterclass cupcakes bakken van Cupcakecup die ik heb opgepikt is het beslag in een spuitzak doen. Dan kan je heel makkelijk de vormpjes vullen. Ik was altijd aan het klooien met twee lepels, wat altijd een enorm geknoei werd. En na twee trays merkte ik ook dat ik de cupcakes heel mooi gelijkmatig bakte. Jeuh.....weer wat geleerd. 
Daags erna ging ik de cupcakes opspuiten. Met gouden botercrème. Het was nog even de vraag of ik de botercrème goed goud zou krijgen. Maar ik vind het redelijk gelukt. 
Ze stonden erg leuk op de grote opening van de Beauty garage. De kleuren klopten en ze smaakten heerlijk. Ik ben trots!!
Bruine bonensoep valt onder de categorie heerlijke vullende wintersoep. Ik had 'm ooit geproefd bij de keurslager en van Karin. Ik wilde de soep heel graag nog eens maken. En zo gezegd zo gedaan. Een heerlijke stevige soep met een zelfgemaakt bruin bolletje met speklapjes. Een heerlijk recept. Goede stevige bodem! Die avond zouden Tycho en ik een fles champagne opentrekken, om te vieren dat Tycho een nieuwe baan heeft. En dan heb je wel een goede bodem nodig. Althans ik wel. 
Ik had toch al deeg gemaakt om nog pain au chocolat te maken. Duurt even maar dan heb je ook wel wat. De hemelse chocolade broodjes!!! Overheerlijk als ze nog warm zijn, maar ook de dag erna als ze afgekoeld zijn, zijn ze nog zalig. Ik heb Daniel al moeten beloven dat ik dit weekend weer nieuwe maak. Want hij vindt ze zo verrukkelijk. 
Eerder deze week heb ik fond gemaakt. En die fond wilde ik gebruiken voor een stoofpotje. Friet met stoofvlees dat is toch zo verschrikkelijk lekker. En al helemaal met die overheerlijke spruitjes erbij (niemand in mijn gezin deelt die mening helaas :-(). Wel van die frietjes en dat stoofvlees vinden ze ook heerlijk, maar die spruitjes niet. Dan eet ik ze maar lekker allemaal zelf op. 

Komende weken zal ik een aantal dingen van mijn to cook lijst gaan maken. Iets wat ik nog graag wil maken zijn kroketten. Normale kroketten. Verder weet ik het nog niet. We zullen wel zien waar we zin in hebben. 

Tot de volgende bekentenis! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten