Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 23: food addict

Hallo ik ben Marleen en ik ben verslaafd aan eten

Joepie we hebben ook even een paar dagen winter gehad. Ik houd ervan, het had wel wat langer mogen duren. Droge vrieskou met een zonnetje. Ik zei tegen iedereen dat ik het heerlijk vond dat weer. En bijna van iedereen kreeg ik de reactie: "Brrrrr nee veel te koud, geef mij maar warmte." Ik houd oprecht van de verschillende seizoenen van Nederland. Maar dan wel het contrast tussen warmte in de zomer (ja en dan wordt het hier lekker klef en warm) en dan een echte winter met kou en sneeuw (en ja ook het geglijd en geglibber op de weg). Zelfs die regenachtige herfstdagen vind ik lekker. Dan een lekkere wandeling maken en binnen opwarmen met een kop thee of warme chocomel. En het allerleukste is dan wel de verschillende soorten eten tijdens de verschillende seizoenen. Ja het komt bij mij altijd weer op eten uit. Haha....je bent verslaafd of niet. Dat is het gewoon! Wat een openbaring. Ik ben verslaafd aan eten. Of wisten jullie dat al? ;-)
Goed oké ik ben verslaafd aan eten, maar ik ben wel heel bewust bezig met eten. Af en toe wat lekkers maken en eten oké, maar het liefst wel allemaal zo vers mogelijk. En zoveel mogelijk zelf gemaakt. Als ik zoete dingen bak, kijk ik altijd goed naar het recept en haal meestal een kwart tot de helft van het gewicht van de suiker af. Mijn kinderen zijn echte suikerverslaafden. Het liefst eten ze dingen met veel suiker. Tuurlijk had ik dat ook als kind. Ik was een echte lekkerbek. Snoepjes, koekjes, chipjes gingen erin als koek. Maar dan wel met mate en niet elke dag. Toch ben ik elke keer wel weer geschokt wat kinderen, en dan ook echt kleine kinderen, allemaal te eten krijgen. Als ik op vrijdagmiddag aan het wachten ben tijdens Daniel zijn zwemles, dan komen er regelmatig ijsjes en zakjes chips voorbij of allebei. En dat zijn dan de kindjes die op hun grote broer of zus aan het wachten zijn (dus een jaar of 2, 3 of 4). Wij doen dat soort dingen alleen bij uitzonderlijke gevallen. Als ze een badje opschuiven, mogen afzwemmen ofzoiets. Thuis mogen ze elke dag wel een snoepje meestal laat ik ze da wel eerst even wat fruit te eten. Ze weten dat nu al en komen dan aan met de vraag: "Mama, mag ik wat fruit en daarna een snoepje?" Misschien is dat omkoping, maar zo zorg ik wel voor dat mijn kinderen voldoende fruit eten. En ik hoop dat het uiteindelijk blijft hangen. Iets gezonds en iets lekkers. 

Bewust eten 

Skinny six van chickslovefood.nl is een geweldige plek om slanke en lekkere recepten te vinden. Je hebt niet veel ingrediënten nodig en het is redelijk slank. De porties zijn precies goed en lekker veel groente. Ik maakte van de week quinoa met gegrilde groente en feta. Ergens verstopt in de la staat een grillpan, ik gebruik 'm niet heel vaak, maar voor dit soort werk is het heel handig. Het enige nadeel is dat je wel de hele kamer blauw hebt staan. Maar goed even alles tegen elkaar open en de rook is weer weg. De rookmelder ging niet eens af dus het viel wel mee. Toen ik nog op kamers woonde in Nijmegen, gebeurde het regelmatig dat ik het brandalarm liet af gaan. Ik was dan gewoon vlees aan het bakken, maar ja er hing een afzuigkap van niks en het raam kon maar op een kiertje. Nadeel was, dat het alarm door het hele gebouw af ging. Ook in het café beneden. De eerste keer wist ik niet hoe het alarm uit moest dus heeft dat ding een tijd staan loeien. Tot iemand me kwam helpen. Daarna wist ik het en racede ik naar beneden om 'm uit te zetten. En uiteindelijk werd ik er zo goed in dat ik het alarm zelfs niet meer liet af gaan. 
Maar goed gegrilde groenten zijn heerlijk! Duurt altijd even, maar erg de moeite waard. 
Beetje groente hebben we wel nodig met al die snottebellen en griepvirussen. Het valt hier nog wel mee gelukkig (even afkloppen, oh te laat, vorige week toch twee kinderen ziek). Onze kinderen (Eveline en Daniel iets minder) en wij hebben een redelijke weerstand. Voldoende groente en fruit eten, rust en regelmaat (op tijd naar bed en dat soort saaie dingen) en voldoende beweging en frisse lucht helpen daarbij. Ik heb als medewerker van het kinderdagverblijf en als leerkracht basisonderwijs zoveel virussen voorbij zien komen dat ik bijna overal resistent voor ben. De eerste maanden dat ik op kinderdagverblijven in viel heb ik diarree gehad. Buikgriep heeft geen kans bij mij hihi (wederom even afkloppen). 

Oh ja brood bakken, mijn nieuwe hobby. Nou niet heel nieuw meer, maar ik vind het heerlijk om te doen. Deze keer wilde ik een pompoenbrood proberen. Met kaas, eigengemaakte pindakaas en zuivelspread erg lekker. Maar ik denk dat de combinatie met geitenkaas echt geweldig is. Gaan we nog een keer proberen. 
Mijn favoriete koekjes!!! Havermoutkoekjes met dadel en kruiden. Deze zijn zo lekker. Je moet ze echt een keer proberen. 
Nog een keer havermoutkoekjes. Nu met pindakaas en chocolade. Lekker, maar niet zo lekker als die hierboven. Misschien dat er wat meer pindakaas door moet. Of toch honing in plaats van ahornsiroop. 
De kapsalon uit de frietzaak kunnen we allemaal wel. Ik heb 'm nog nooit gegeten, maar wel van gehoord. Wel heb ik een keer kipsalon met zoete aardappel gemaakt. Nu heb ik een vissalon met remouladesaus gemaakt. Dat was zeer geslaagd. Die remouladesaus zelf maken is makkelijk en echt super lekker.   
Weten jullie nog die kroketten die ik gemaakt had? Nou die hebben we geproefd. Nieuw frituurvet, kroketten uit de vriezer en bakken maar. Die dingen zijn ook echt van die bekkenbranders he. Auw, auw...voorzichtig eten. Maar wel lekker hoor. Het enige is dat de smaak van de vulling (de ragout) minder sterk wordt met het afkoelen en het bakken. De volgende keer mag de ragout nog sterker gekruid worden. Maar toch is het zeker de moeite waard. 
Ik ga een avondje naar de film met vriendinnen en daarvoor gaan we uit eten. Wat gaat Tycho dan eten met de kinderen? Ja, frietjes natuurlijk. Of eigenlijk wisselt het een beetje af. Soms pizza, soms pannenkoeken en soms patat. Bij papa hoort de P. Maar dan maakt moeders wel eerst zelfgemaakte frietjes. Leuk om te doen en het is een stukje nostalgie, want mijn ouders deden dit vroeger regelmatig en mijn opa en oma ook. Mooie grote aardappel schillen, dan in friet vorm snijden (nu deed ik het met de keukenmachine en kregen we veel kleinere stukjes), goed afspoelen en laten uitlekken. Dan een keertje voorbakken op 140 graden. Ik las toen ik de eerste lading er in had dat je de frietjes ook een laagje van maizena kan geven voor een extra knapperig laagje. Nou dan doen we dat met de volgende laagjes. Duurt altijd even om alles te bakken, omdat je in kleine porties moet bakken. Je bakt ze ook ongeveer 5 minuten. Dus dat duurt even. Het uiteindelijke afbakken doe je op hogere temperatuur. Op 190 graden nog drie minuten afbakken en klaar. Heerlijk die zelfgemaakte frietjes. Ik heb ze natuurlijk (nog) niet kunnen proeven. Ik was tapas aan het eten met vriendinnen. Ook lekker. De kids en Tycho hebben er heel erg van genoten. 
Ontbijtkoek vind ik erg lekker, maar de ontbijtkoeken uit de winkel zijn wel erg zoet. Het hoofdingrediënt is glucose-fructosestroop (oftewel suiker), weinig vet en weinig vezels. De volkoren variant heeft al iets meer vezels, maar ook nog steeds veel suiker. Dan is wil ik het wel eens proberen om zelf een gezonde variant te maken. En dat is best heel lekker. Ontbijtkoek gezonde variant

Deze week is het vakantie. Althans voor de kinderen voor mij gaat het allemaal gewoon door. Zelfs iets meer dan normaal, omdat ik ook nog ga invallen op een andere sportschool op maandag en donderdag. Dat is toch altijd leuk om te doen. Kijken hoe het er op een andere sportschool aan toe gaat. 

Tot de volgende bekentenis! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten