Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 33: mijn leefstijl

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Lekker eten vind ik belangrijk. Sommige mensen eten om te leven, ik leef om te eten. Ik houd gewoon heel erg veel van eten. Hadden jullie vast nog niks van gemerkt ;-). Maar ik ben me wel heel bewust van het effect van eten en dan vooral te veel eten. Ik liet laatst een foto zien aan de kinderen van mijn "zwaarste" periode. "Mama ben jij dat? Je ziet er daar heel anders uit," zeiden ze. Ja dat klopt, want toen was ik alleen maar lekker aan het eten en drinken. Nu eet ik nog steeds wel heel lekker, maar wel een stuk gezonder en minder. Gelukkig is de trend tegenwoordig wel steeds meer om gezond te eten. Er is heel veel over te lezen en daar moet je je gezonde verstand bij blijven gebruiken. Zoveel verschillende mensen met verschillende meningen. Ik vind dat je daar je eigen weg in moet zoeken. Iets wat bij een ander past hoeft niet bij jou te passen. Ik heb in de loop der jaren eigenlijk van allerlei dingen wat meegenomen in mijn leefstijl. Ik zal een aantal van mijn dingen aan jullie verklappen. Mijn leefstijl streefpunten:

  • geen frisdrank drinken en alcohol met mate. Ik drink eigenlijk alleen water, thee, koffie (verslaafd) en soms een wijntje of een likeurtje. Ik beperk het drinken van alcohol tot het weekend.
  • zo veel mogelijk volkoren producten: brood, pasta, zilvervliesrijst. 
  • elke dag fruit (meer dan twee stuks) en voldoende groente eten. 
  • een of twee keer in de week eten we vegetarisch en een of twee keer vis.
  • snoepen met mate. En dan het liefst iets wat ik zelf heb gemaakt. Cake, koekjes, cupcakes, taart. Ik weet dan precies wat er in zit. 
  • en niet te vergeten: ik eet regelmatig. Ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, tussendoortje. Lekker vaak eten dat vind ik geen straf ;-). 
Ik merk wel door al langere tijd minder zoet en minder vet te eten, dat ik er minder behoefte aan heb. Als ik dan een keer wat vets eet, dan smaakt het me ook niet goed. En als het te zoet is, dan vind ik het ook niet lekker. Ik zie mensen als ik aan het wachten ben in het zwembad vaak genoeg een Snicker, een Magnum of een zak chips (of allemaal) naar binnen werken. Ik kan dat niet meer. En niet omdat ik wil afvallen ofzo, maar omdat ik goed voor mezelf wil zorgen en niet te veel rotzooi wil eten. Ik verwen mezelf bij het zwembad altijd op een cappuccino (heel soms met koekje). 


Love the little things


Wat tegenwoordig ook helemaal hip is, is meal prepping. Iets wat een moeder eigenlijk altijd doet. Lunch trommels enzo vullen. Nu trekken ze het wat verder door naar ook de avondmaaltijden preppen voor een aantal dagen. Best slim vind ik vooral als je niet altijd tijd hebt om in de keuken te staan. Dan heb je wel een gezonde verse maaltijd en laat je je niet verleiden om toch even een frietje te gaan halen. Onderstaand een meal prep van ons toen we bootje gingen varen. Havermout muffins, mango, aardbei, blauwe bessen en galia meloen. Mmmmmm heerlijk. 
Bbquen doen we graag en vaak. Toen Tycho en ik nog geen kinderen hadden barbecueden we ook heel graag en dan vaak met een heleboel groente en een lekker stukje vlees/vis. Aubergine, courgette en paprika grillen is verrukkelijk en dat hebben we herondekt. Voor de kinderen natuurlijk een frikandel. 
Nog meer hippe shit. Fruit water oftewel water met fruit. Dat is wel een hele lekkere. Deze is met kiwi en sinaasappel. Maar met bevroren aarbeien en blauwe bessen is ook erg lekker. 
Maar ja ik heb geen bananen....ik heb geen bananen vandaag. Wel bananen brood hele lekkere. Met havermout, appel en dadels. 
Nogmaals een foto van die prachtige rozen. Geniet van de kleine mooie dingen om je heen! Toch te mooi. 
Soms dan maak je iets en dan houd je wat over, daar moet je dan ook wat mee maken (zonde om weg te gooien). Nou ja misschien heeft niet iedereen dat, maar ik heb dat heel regelmatig. Vorige week had ik limoenen over en daar heb  ik limoen curd van gemaakt. Bankerbakkersroom gemaakt voor een taart, waardoor ik eiwitten over had. Tja wat moet je dan? Kleine limoen meringue taartjes maken natuurlijk. 
Deeg over.....door die limoen meringue taartjes dus.....kinderen zelf hun zandtaarjes laten vullen. Hahaha en toen was alles wel op. 
Tycho wilde graag een lekker stuk vlees aan het spit laten draaien. Lamsbout het liefste dus wij naar de slager. "Ja lamsbout hebben we, maar alleen in de vriezer." Oei dat wordt een beetje krap aan. Nog ontdooien, marineren. De slager zegt: "Ik marineer 'm voor je en dan in een vacuüm in water. Met anderhalf uur is ie ontdooit." Tja toen konden we er niet meer onderuit. Maar dan moet je wachten....en ik had al honger toen we bij de slager weg gingen. Maar goed na ruim anderhalf uur was ie ontdooit en kon het lammetje aan het spit. Ondertussen hebben we ons nieuwe (Pinkpop) tentje opgezet in de tuin. Even oefenen. We kwamen in de verleiding om in de tent te gaan slapen, maar in je eigen bed slapen is toch altijd fijner. We hebben inmiddels drie kleine tentjes. Hihi voor alle kinderen een. Oh ja het lam! Die werd steeds lekkerder en uiteindelijk was ie klaar. Heerlijk! Echt het wachten waard. 
Maandagavond heel laat (na ja na 23:00 uur) krijg ik een appje van een oud collega van de sportschool. Zie ik pas de dag erna, want dan slaap ik meestal al. "Kan je een taart maken voor mijn dochter? Ze is zondag jarig." En: "Sorry dat ik zo laat app." Hihi die kan je op twee manieren opvatten. Maar goed. Een taart met Harry Potter thema. Leuk ga ik doen. Best blij met het resultaat! Zo'n Harry Potter taart wil ik nog wel een keer doen en dan wil ik die Sorteerhoed erbij maken. Ik zag deze week een hele leuk filmpje waarin ze die hoed maakten.   
The Scran line vind ik helemaal geweldig om te kijken. Die maakt geweldige taarten en cupcakes en macarones. Deze vind ik taart geweldig en wil ik wel een keer maken (kleine versie weliswaar). Misschien dat Eveline deze voor haar verjaardag wil. 
Een dagje vrij (na ja tijdens schooltijd), dus ik ga een keer lekker shoppen met mijn moeder. Paar shirts, korte broeken, (regen)jas en een rokje gescoord. Joepie! Soms zo fijn. Ook nog even gegeten met mijn moeder. Lekker broodje filet americain. Altijd lekker! 
's Avonds weer snel naar de avondvierdaagse. We eten de hele week al makkelijk. Pasta, broodjes en dat soort dingen. Nu wilde ik donderdag avond een broodje maken met parmaham en mozzarella. Maar ik bedacht me dat het ook wel lekker zou zijn om deze omelet wrap te maken met mozzarella en parmaham. En dat was me een partij lekker! Soms zijn die last minute beslissingen echt geweldig. 
Nog een last minute beslissing. Ik wilde vrijdag zoete aardappel met gehakt en spitskool eten, maar het werden sla wraps met kip en rauwkost. Logisch niet waar....NOT. Maar wel heel lekker. Zelfgemaakte tzaziki erbij jammie.
Op Facebook zag ik een filmpje voorbij komen met wraps van de bbq. Oh lekker! Tycho getagd en die vond het ook wel wat. Nu hadden we zondag de mogelijkheid om dit te eten en dat was heeeeeeeeel erg lekker. We even goed opletten, want anders waren ze zwart. Nu komen de vistang en de hamburgertang ook weer een keer van pas. 
Nog maar 5 dagen en dan gaan we naar Pinkpop. Ik heb er zo veel zin in! Deze week nog wat voorbereidingen treffen en dan gaan met die banaan. Laten we hopen dat het weer zo blijft als dat het nu is. Niet te warm en droog. Precies goed! 

Tot de volgende (Pinkpop) bekentenis!  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten