Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 3 : de lente is begonnen

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd


De lente is begonnen en gelukkig is de zon ook gaan schijnen. Aan de ene kant meer energie krijg door die lekkere zonnestralen, maar aan de andere kant ook wel weer vermoeiend, omdat je meer buiten bezig bent. Ook de kinderen zijn druk in de weer met buiten spelen en nemen de nodige rommel mee naar binnen. Komt nog bij dat Baukje lekker loops is en nog wel eens een spoor na laat. Grrrr extra vaak de bezem en de dweil door het huis dus. Maar ik vind het heerlijk hoor. De zon in huis, de bloemen die beginnen te bloeien, knoppen aan de bomen en struiken en weer lekker veel buiten zitten. Dat is genieten!

Wat was ik deze week een bofkont zeg! Ik kon me weer lekker uitleven. Ik mocht weer een taart maken!!! Voor een van mijn oppaskindjes. Ik had de vraag al even geleden geleden gekregen en dan begint het al kriebelen. Op zoek naar het thema en een goed voorbeeld. En natuurlijk bepalen wat voor biscuit het moet worden en welke vulling. Een aantal dagen van te voren begin ik dan met het maken van de biscuit. Toen ik begon met bakken gebruikte ik altijd de kant en klaar biscuit mixen. Niks mis mee hoor. Mislukt eigenlijk nooit en geeft een mooie, luchtige cake, maar ik zal ik niet zijn als ik het niet zelf zou willen maken. 
Eerst maar eens begonnen met een basis biscuit met eieren, suiker, bloem en een snufje zout. Ik vond dat meteen een stuk lekkerder. Minder chemisch, een stuk puurder. Beetje aan het experimenteren geweest met hoe je de biscuit het beste kunt maken en bakken, maar dat werd steeds makkelijker. 
Sinds dit jaar ben ik begonnen met het bakken van Moskovische biscuits. Ook met suiker, eieren en bloem (en een snufje zout), maar hier gaat ook gesmolten boter bij. Dit maakt de cake een stuk malser. Nog een groot verschil is dat je de eieren scheidt en vervolgens de eiwitten stijf klopt met suiker. De eierdooiers klop je au bain marie met suiker luchtig. En dan ga je alles mengen. Kwestie van snel alles door elkaar spatelen zodat je zo min mogelijk luchtigheid verliest. En dan bakken maar. Goed voorverwarmde oven, bakblik in het midden van de oven en laat je oven dicht (in ieder geval 3/4 van de tijd). Het bakken van biscuits is wel een kwestie van vaker doen. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt en hoe beter het resultaat. Als ik de biscuit gebakken heb dan laat ik 'm goed afkoelen en doe de biscuit in de vriezer. 

De dag voordat ik de taart ga vullen en afsmeren maak ik de banketbakkersroom voor de botercrème. Banketbakkersroom is zo makkelijk en zo lekker om zelf te maken. Dat heb ik nog nooit uit een pakje gemaakt. Met banketbakkersroom kan je zo veel kanten op. Heerlijk!!
De dag van tevoren maak ik ook de bavarois/mousse. Dat heb ik nog wel eens uit een pakje gemaakt. Maar ook het zelf maken is zo veel puurder (met vers of diepvries fruit of chocolade). Voor deze taart heb ik gekozen voor aardbeien bavarois. Voordeel va het zelf maken is ook dat je er voor kunt kiezen hoeveel suiker je gebruikt. Bij deze bavarois heb ik geen suiker gebruikt alleen diepvries aardbeien en aardbeien jam. Zoet genoeg vooral in combinatie met de zoete cake, botercreme en marsepein. Ook als toetje erg lekker (Bastiaan eet het liefst de hele bak leeg).

De dag zelf haal ik de biscuit uit de vriezer en ga ik (als de biscuit ontdooit is) aan de slag. In de fotocollage hieronder zie je hoe het gaat. 

Als de taart dan afgesmeerd is, dan begin ik met het bekleden. Vaak ben ik al een paar dagen eerder met de poppetjes en andere versieringen begonnen. Dat scheelt tijd en de versieringen hebben tijd om een beetje te drogen en dat werkt wat makkelijker vind ik. In de fotocollage hieronder kan je zien hoe het bekleden in zijn werk gaat. Van het kneden en het uitrollen van de marsepein tot het versieren van de taart. 


Wat een heerlijk gevoel elke keer weer als de taart klaar is. Geeft zo'n voldoening. Vooral als het resultaat dan ook goed is en de mensen er blij mee zijn. En dat was in dit geval zeker. Mijn taart was een stuk mooier geworden dan het voorbeeld. Te gek! Hopelijk mag ik binnenkort weer een taart maken.

Deze week heb ik nog wel een aantal dingen gemaakt, maar we hebben ook vaak kliekjes gegeten en dingen opgemaakt. Dat is ook wel eens fijn. Zo af en toe de voorraadkast en de vriezer een beetje leger maken. En bovendien hadden we elke keer wat over van het heerlijke eten en dat gooi ik niet weg. 
Zaterdagavond hadden we een avond op de bank met wat heerlijke hapjes die ik 's middags al had klaargemaakt. 
Zondag heb ik een heerlijke dag sauna gehad met vriendinnen. We hebben daar heerlijke dingen gegeten. Helaas mag je je telefoon niet meenemen in de sauna anders had ik daar graag foto's van laten zien. Tycho heeft die avond de zoete aardappelschotel gemaakt. De dag erna was hij met zijn werk uit eten en kon ik het kliekje zoete aardappelschotel opeten. Smaakte heerlijk! 
Dinsdag was de spitskool, die er al even lag, aan de beurt. Samen met wat prei en lekkere kruiden even roerbakken en wat gamba's erbij....jummie. Woensdag is bij ons pasta dag, omdat Bastiaan dan naar de judo moet. Lekker makkelijk en goed op te warmen voor Tycho. Geïnspireerd door een vraag van een vriendin kwam ik bij dit gerecht uit. Gehaktballetjes met tomatensaus....altijd lekker. 
Donderdag hebben we tortilla's gegeten met een zakje (ja wel een zakje) van Hak kidney bonen chili (gekregen bij de bestelling van de AH). 
Vrijdag was het kliekjes dag. Van alles een beetje dus. Heerlijk!! Ik eet dan eigenlijk altijd net iets te veel, omdat het zo lekker is en ik het niet weg wil gooien.  
Zaterdag ging ik hummus maken en wilde met mijn staafmixer een hoge bak vol kikkererwten en zongedroogde tomaten pureren. Mijn staafmixer was het daar niet mee eens (beetje lui aangelegd ;-)) en pruttelde een beetje. Op dat moment kreeg ik groen licht van Tycho om een keukenmachine te gaan kopen. Dat wilde ik al even. Ik twijfelde geen moment en heb alles zo uit mijn handen laten vallen. Lang leve de woonboulevard om de hoek met een BCC. Eveline ging gezellig met me mee en samen hebben we een Bosch keukenmachine uitgezocht. En wat ging dat hummus maken daarna makkelijk!! Gewoon alles in die bak kunnen mikken en in een mum van tijd was het klaar. Aan het einde van de middag kwamen mijn broer en schoonzus en kids een borrel drinken. Tja en als ze er dan toch zijn kunnen ze net zo goed blijven eten. Ik was bezig met witte bonen puree met lamskotelletjes, dat hebben we gedeeld en verder hebben we er nog wat frietjes bij gehaald en had ik nog wat vlees en boontjes. Lekker spontaan en heel erg gezellig. Ik houd ervan. 
Hieronder een foto impressie van onze eetweek. 



Door al die spontaniteit dit weekend en het verzetten van de klok (je verliest toch ineens een uur) was ik een beetje achter geraakt met het maken van mijn blog. 

Veel leesplezier en tot de volgende bekentenis!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten