Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd

Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten. 

Maandag 1 mei

Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij en zeg: "Jongens, er gaat zo iemand huilen." Luisteren ho maar, terwijl ik altijd gelijk heb. 
Daniël had het de afgelopen dagen zo fijn gehad samen met zijn papa dat hij halverwege de middag kwam vragen of hij papa mocht bellen. Ik vroeg waarom hij wilde bellen. Hij zei: "Dan vraag ik papa of hij over een half uur naar huis wil komen." Ik vraag waarom hij wil dat papa thuis komt, hij zegt ik wil graag met hem spelen. Hihi....zo lief! Maar ja papa moet natuurlijk hard werken en komt nog niet naar huis. Dus bied ik aan wat met Daniël te gaan doen. En wat doe je met mama? Ja natuurlijk koekjes bakken. 
Die avond hoef ik niet veel aan het eten te doen. Kliekjes avond. Van de raapsteeltjes die ik op de markt had gekocht heb ik twee keer stamppot gemaakt. Ik had alleen te weinig gewone aardappelen, dus aangevuld met zoete aardappel. En dat is me een partij lekker. Dat ga ik vaker doen! We hadden ook nog wat macaroni met een overheerlijke tomatensaus over. Ik vind kliekjes dag nooit erg. 
Die avond ga ik lekker een lesje Bodypump mee doen. Ik ben in opleiding voor de Bodypump en probeer zo vaak mogelijk met de lessen mee te doen. Het fijne daarvan is dat je er dan bijna geen spierpijn meer van krijgt en dat je elke keer iets meer gewicht op je stang kan doen. Heerlijk! 

Dinsdag 2 mei

Ook weer vroeg op, want weer staat er 's ochtends een oppaskindje op de stoep. Nu iets later, pas om half 8. Klein beetje uitslapen dus ;-).
Wederom een druilerige dag en zo voel ik me ook. Even Baukje uitlaten en appje naar Tycho levert het volgende plaatje op. Dat was wel een beetje de strekking van mijn stemming en het weer. 
Maar gelukkig kon ik toen mijn oppaskindje op bed lag even lekker bakken. Dat verbetert mijn stemming altijd wel. Ik maakte een heerlijk spelt havermout broodje. Zonder gist dus geen gedoe met een eerste en een tweede rijs. Gewoon mengen en in een cakeblik storten en even later een overheerlijk broodje. 


's Avonds eten we risotto met spinazie, zongedroogde tomaten en pijnboompitjes. Echt altijd lekker risotto. Ook deze variant. 
Dinsdag avond geef ik sinds een paar weken de Bodystep/bbbb les. Super leuke les om te geven met ongeveer 40 minuten step en dan nog 20 minuten bbbb en een lekkere cooling down. Ik draaide al een heel tijdje mee in deze les en viel ook geregeld in voor de toenmalige docent. Het was dan ook heel logisch dat ik deze les over ging nemen. 

Woensdag 3 mei 

Geen oppaskindjes vandaag, maar ook niet echt een dag vrij. Ik kon in ieder geval lekker uitslapen. Na ja ik was om 7.45 uur al klaar wakker. Even op zoek naar een nieuwe vriezer online. We kampen al een tijdje met te weinig ruimte in de vriezer. Elke keer passen en meten om alle broden en doosjes met diepvries fruit er in te krijgen. En nu het BBQ seizoen weer aanbreekt willen we graag wat lekkere spare ribs en vlees voor pulled pork bestellen bij Beef and steak. Maar ja dat moet je wel kwijt kunnen in je diepvries. Dus even speuren en bij Coolblue een tafelmodel diepvries gekocht. En toen kwam de grootste uitdaging. Ruimte maken voor de diepvries. Maar ook dat lukt. Beetje schuiven met wat spullen en het een en ander weg doen (lees: in een krat voor Koningsdag volgend jaar, heb de smaak te pakken). Gelukkig hadden we door mijn vorige opruim ronde weer redelijk wat ruimte achter de schotten op zolder. Toen Bastiaan naar boven kwam toen ik klaar was, zei hij: "Wat een ruimte hebben we hier." Hahaha nu staat er een mooi vriezertje (en ja het vlees is ook al besteld). 
Ik had niet helemaal vrij die dag, omdat ik nog les moest geven op de sportschool. Ik geef namelijk (sinds deze week) ook een les Switching 55+. Dit houdt in dat we samen starten met een warming up in de zaal en vervolgens gaan we naar de fitness ruimte, waar ik de mensen begeleid bij de switching apparaten en de cardio apparaten. En dan sluiten we nog af met een stukje buikspieren en een cooling down. Heel anders dan de andere lessen die ik geef, maar heel erg leuk en super leerzaam. 
Die middag ga ik met de kinderen naar de bioscoop. Naar de film de Boss baby. Ze wilden dat al zo lang, dus was het een mooi moment in de vakantie om te gaan met z'n allen. Van hun eigen centjes hadden ze wat lekkers uitgezocht. Hun middag kon niet meer stuk.
Die avond aten we ovenfrietjes met nog een paar zelfgemaakte kaassoufles en wat frikandellen. Ik had nog wat van de raapsteeltjes stamppot (met zoete aardappel) over en die heb ik opgegeten.
Woensdag avond is paardrijd avond. Heerlijk!  Ik geniet er zo van om met de paarden bezig te zijn. Ik heb paard gereden van mijn 6de tot mijn 19de. Toendertijd gestopt vanwege studie. Ik had een eigen paard, maar dat was niet meer te doen naast studeren. 
Ik heb het later nog twee keer geprobeerd. Een keer via een advertentie op Marktplaats. Die mensen zochten iemand om een keer in de week op hun paard te komen rijden. Ik vond het best leuk, maar het paard was drachtig en kon eigenlijk al niet veel meer. Daarbij was het helemaal in Loenen en moest ik er nog een redelijke vergoeding voor betalen.
Ook nog een keer geprobeerd op een manege. Een proeflesje mee gereden. Maar ik reed op een paard zonder bit, die niet super voorwaarts was. En ook de mensen die daar rond liepen vond ik niet super gezellig. Dus het bleef bij het proeflesje. 
Totdat Karin mij ongeveer twee jaar geleden mee sleurde naar de Tutenburg in Giesbeek. Daar kon (kan) je vrij rijden. Een uurtje op een paard zelfstandig in de bak rond rijden. Ik ging mee, reed de eerste keer op Zandigo, had zo ontzettend veel spierpijn, maar ik was verkocht. Dus elke woensdag ging ik met Karin mee. Elke week namen we wel weer nieuwe mensen mee. De eigenaresse zei toen: "Als je nu zorgt dat je vijf mensen regelt die les willen, dan kunnen jullie een les starten." Tja en dat hebben we geregeld. Inmiddels zijn bijna alle mensen al weer gestopt en hebben we weer allemaal andere leuke mensen in de groep. 
Tijdens pluskamp op Gringo
Donderdag 4 mei

Om 8 uur komen de eerste oppaskindjes. Mijn kinderen of eigenlijk alleen Eveline worden steeds later wakker. Bastiaan en Daniel staan wel ongeveer elke dag rond 7 uur naast hun bed. Voor Daniel wel iets later dan normaal, want meestal is hij al wakker rond 6 uur. 
We hebben lekker gespeeld met z'n allen. Het was een lekker dagje ook qua weer. Dat doet zoveel met je humeur. Halverwege de dag gingen mijn kids met oma mee om een nachtje te logeren. De twee jongste oppaskindjes lagen lekker op bed, dus kon ik met mijn andere oppaskindje even iets gaan doen. Ja natuurlijk iets bakken. We gingen een bananen brood maken. Iets wat ik graag doe als ik rijpe bananen heb (meestal zijn de bananen al op voor ze rijp zijn). Dit was een recept die ik nog niet eerder had gemaakt. Bananen-speltbrood met walnoten en vijgen. Erg lekker en kan ook qua noten en gedroogde vruchten gevarieerd worden. 
Ik moet als de kindjes allemaal weg zijn nog even snel naar Bakfeest enzo in Elst. Marsepein halen voor een babyshower taart.  Dat had ik al eerder willen doen, maar met die vakantie en gekke dagen niet van gekomen. Dus even snel op het fietsje die kant op. Tycho en ik eten alleen die avond. Het wordt een omelet met spinazie, cottage cheese en gerookte zalm. Lekker! En daarbij maak ik een komkommer salade met wat Griekse yoghurt, mayonaise, azijn en dille. Een lichte maaltijd. Ik ga 's avonds nog sporten dus het moet ook niet te zwaar zijn. 
Donderdagavond ga ik al jaren naar de Bodystep/ bbbb les. Dat is ook de avond waar ik voor het eerst op het podium ging staan. Beetje gek om op deze avond te gaan sporten, vanwege dodenherdenking. Maar goed we zijn om 20.00 uur even gestopt en zijn twee minuten stil geweest. Daarna heb ik een stukje van de les gedaan. Ik begon met de party track...beetje gek zo na een dodenherdenking. Maar ja zo is het leven.
Na de Bodystep/bbbb nog een heerlijke lesje Bodybalance mee gedaan. Dat is zo'n heerlijke les. Je wordt er echt sterker van (ja echt), maar het is ook zo ontspannend. Een geweldige combinatie van tai chi, yoga en pilates. 

Vrijdag 5 mei

Weer vroeg op, want om 6.45 uur heb ik al weer een oppas kindje. Nu waren de kinderen nog aan het logeren dus was het 's ochtends wel erg rustig in huis. 
Op vrijdag geef ik altijd BBBB les. Super gezellige groep mensen die bijna elke week weer komen. We beginnen altijd met een warming up. Even alle spieren warm maken. Daarna werken we alle spiergroepen ongeveer langs. In ieder geval even flink de benen aan het werk zetten met wat squats en lunges. Ondertussen nemen we als extraatje vaak wel wat armen mee. Een van mijn favoriete spiergroepen zijn toch wel de billen. Mooie ronde billen creëren. Daarna varieer ik vaak met biceps, triceps, borst, schouders. En we maken het af met buikspieroefeningen en een stukje rugspieren. En als beloning zet ik een mooi muziekje (speciale afspeellijst op Spotify) en gaan we lekker rekken en strekken. 
Nadat mijn oppaskindje is opgehaald, besteed ik de rest van de dag aan het maken van de babyshower taart. Lekker geen kinderen, want die zijn nog bij opa en oma. Ongestoord doorwerken. De aardbeien bavarois en de banketbakkersroom voor de botercrème had ik de dag van tevoren gemaakt. Dus nu maak ik nog even de botercrème af en dan kan het opbouwen beginnen. Ik ben al een heel eind halverwege de middag en ik besluit even naar Action te lopen. Ik heb een paar dingen nodig. Ja, ja, je raadt het al ik kom met tassen vol weer thuis. Toch allemaal dingen die we nodig hebben ;-). 
Oh ja en ik bakte ook nog een broodje. Ook weer een erg lekker broodje. Wederom zonder gist dus geen wachttijden. Maar gewoon hoppakee de oven in. Dit is een havermoutbrood met dadels en rozijnen. Ik lees meestal even de reacties bij zo'n recept en dat is vaak wel erg handig. Ik las in dit recept dat het wat droog was, dus heb ik de melk (ik heb gewone melk gebruikt) verdubbeld. En dat werkte goed. Erg lekker dit brood. Soort rozijnen brood, lekker met wat boter of een plakje kaas. 

Een van mijn favoriete ingredienten zijn op het moment wel kikkererwten. Je kan er zo veel mee. Ik maak vaak hummus of ze gaan door een gerecht. Maar wat ook heel lekker is om ze te roosteren. Heerlijk snackje is dat. Beetje olijfolie met wat gerookte paprika poeder en chillipoeder en wat zout. Even de oven in en klaar. Snacken maar! 

We eten die avond een heerlijk simpel gerechtje. Zoete aardappel (gepoft) met zuurkool en uitgebakken spekjes. Maar lekker dat het is. Mijn ouders kwamen de kinderen terug brengen en konden het niet na laten om er toch ook maar eentje te proeven. 

's Avonds ga ik verder met de taart en binnen een mum van tijd heb ik 'm af. Gaat elke keer weer een stuk makkelijker. Ik ben weer tevreden over het resultaat. De strikjes had ik nog niet eerder gemaakt. Maar ze waren goed gelukt. Even een filmpje op youtube gekeken hoe je strikjes kan maken en tada...ik was ze aan het maken toen mijn ouders er aan kwamen. Mijn moeder zag me bezig en zei: "Dat is best een leuk werkje." Mmmmm misschien moeten we maar gaan samenwerken, mam. 

Zaterdag 6 mei

De ochtend begin ik met wederom met een BBBB les. Ongeveer dezelfde les als die van vrijdag. Meestal pas ik het een beetje aan, vooral als ik een verzoekje krijg van de groep. Heerlijk de ochtend beginnen met sporten.
Ik wilde wel eens proberen of ik zelf crackers kon maken. En ja dat kan. Ben nog niet helemaal tevreden, dus ik ga nog een keer een andere proberen. 

Vandaag is mijn tante jarig en ik wilde haar graag een cadeautje geven. Dus heb ik pakketje samen gesteld met de dingen die ik zelf heb gemaakt. Pindakaas, cashewnoten pasta, hummus, harissa, tapenade en lijnzaad crackers. Mijn tante was er heel blij mee. 
Zondag 7 mei

Een primeur vandaag! Voor het eerst op het podium tijdens de Bodypump en voor het eerst een nummer gegeven. Spannend maar wel erg leuk om te doen. Het fijne van op het podium staan is dat de les een stuk minder zwaar is. De eerste stap is gezet, dus wie weet ga ik binnenkort ook wel pump lessen geven. Spierballen kweken maar!
Oh en wat hebben we lekker gegeten 's avonds. Overheerlijke hamburgers met tomaten bacon mayonaise op zelfgemaakt hamburger broodjes. Tycho heeft de hamburgers lekker op de bbq gegrild. En die broodjes, jammie, jammie....nooit meer gewone hamburger broodjes voor mij (tenzij ik echt geen tijd heb, want het kost even wat tijd). 




























Ik hoop dat ik je weer wat inspiratie heb gegeven. Qua eten, maar misschien ook qua sporten. En wil je een keer komen sporten? Je bent welkom bij SHK. Ik geef les op dinsdagavond van 19.30 tot 20.30 uur Bodystep/bbbb, woensdagochtend 10.30 tot 11.30 uur Switching 55+, vrijdagochtend van 9.00 - 10.00 uur BBBB en op zaterdagochtend van 9.00 - 10.00 uur BBBB. En verder zijn er nog heel veel leuke groepslessen en een mooie fitnessruimte. 
En paardrijden kan natuurlijk ook . Na onze les op woensdag avond kan je nog steeds komen vrij rijden. Van 21.00 tot 22.00 uur op manege de Tutenburg in Giesbeek. 

Tot de volgende bekentenis. 

Reacties

  1. Wat schrijf je toch aanstekelijk. Zoals je zelf graag zegt: "I love IT!" X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten