Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 17: dilemma

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Mijn laatste blog was net voordat ik op vakantie ging. Lang geleden dus. Maar september is voor mij altijd een erg drukke maand. Ik ben dan bezig met overleven van de ene verjaardag naar de andere verjaardag. In mijn hoofd streep ik alles af. Feestje Bastiaan en Eveline, traktatie Eveline, traktatie Bastiaan, kinderfeestje Eveline, kinderfeestje Bastiaan, feestje Daniel, traktatie Daniel en kinderfeestje Daniel. Een moeder van een vriendje van Bastiaan appte van de week al: "Dat is toch een beetje jullie eigen schuld ;-)." Ja ik weet het....slechte planning wat dat betreft. Het grote voordeel is wel dat we er nu weer voor een jaar van af zijn. Ieder nadeel heb z'n voordeel. 
Maar nu sta ik voor een dilemma. Waar ga ik het dit blog nou over hebben? Ik zou jullie heel graag mee willen nemen op onze reis door Zweden. Maar ik wil jullie ook graag de laatste taarten en baksels laten zien. Ok we gaan het allebei doen. Vandaag in het kort de taarten enzo. En dan later deze week of volgende week onze reis door Zweden. 

Verjaardag Eveline en Bastiaan

Als eerste stond de verjaardag van Eveline en Bastiaan op het programma. Tijdens de vakantie al een beetje gaan nadenken over wat zouden gaan doen. In de vriezer lag nog een stuk vlees voor pulled pork. Mooi dat doen we! En de taart....Bastiaan wilde eerst een mindcraft taart, maar ja hij houdt helemaal niet van marsepein. Laten we dat dan niet doen. Bastiaan is wel helemaal dol op brownies en dat soort dingen. Laten we dat dan wel doen. Lekker en makkelijk! 
Eveline wilde heel graag een taart die ze gezien had op een YouTube filmpje (zie foto hieronder) of een taart met slagroom en jam. Ik vind die taart van Youtube geweldig, maar aangezien ik niet verschrikkelijk veel tijd heb, kies ik toch maar voor de taart met slagroom en jam. (Deze gaat op mijn taarten verlanglijstje.)
Ik besluit de taart voor Eveline en de brownie voor Bastiaan wel een beetje op te leuken. Of eigenlijk vooral wat extra suikers toe te voegen. 

Ook maakt ik een aardbeienslof met Zwitserse room. Die taart is altijd zo verschrikkelijk lekker. Maar ik ben sowieso wel fan van sloffen. Dat deeg is zo geweldig lekker!!
En 's avonds hadden we overheerlijke broodjes pulled pork met twee pasta salades. Vergeten foto's te maken, maar het was heerlijk. Het was ook lekker druk op de verjaardag en alles was uiteindelijk ook op. Zelfs de taarten, iets wat me nog nooit is gelukt. 
De kinderen zijn goed verwend en hebben een hele leuke dag gehad. Op naar de kinderfeestjes en het trakteren op school.

Traktatie Bastiaan en Eveline

Voor de traktatie van Bastiaan had ik totaal geen inspiratie. Wat geef je kinderen uit groep 7. Om daar nog iets voor te gaan knutselen enzo. Nee dat zag ik niet zitten. Het werden hele onverantwoorde candybars (mars enzo). Ach ja als ze het maar lekker vinden. Voor de juffen en meesters had ik nog wel wat inspiratie. Laatst kreeg ik stroopwafels van mijn moeder en die staren me altijd zo aan. Echt een koekje die ik heel moeilijk kan laten liggen. Ik greep meteen de kans om ze te verwerken in deze stroopwafelcake. Alleen geen foto van gemaakt. Maar volgens de directeur van de school de lekkerste cake die hij ooit had gegeten. 
De dag erna was de traktatie van Eveline aan de beurt. Ze is dol op roze koeken en wilde daar iets mee doen. Even speuren op Pinterest en hoppa een roze koek varkentje. Voor de juffen en meesters nu niet iets zoets gemaakt, maar wat hartigs: kaasbrood

Kinderfeestje Eveline

Eveline wilde graag een turn speurtocht gaan doen op haar kinderfeestje. Ok dat is niet zo heel moeilijk. Route uitstippelen, op een aantal plekken opdrachten ophangen en eindigen op een plek waar ze lekker kunnen spelen. 
Maar de weersverwachtingen voor die dag waren niet bijzonder goed. De dag ervoor had het alleen maar geregend. We gooien de plannen om. Vorig jaar hadden we een beautysalon gemaakt van ons huis en dat vonden de kinderen helemaal geweldig. Dus vandaag doen we de vervolg behandeling. 
De meiden vonden het geweldig en willen het volgend jaar weer. Nou ja wie weet...het blijft leuk. Eveline wilde ook graag een film kijken en frietjes eten. Dat hebben we gecombineerd. Dames op de grond op een tafelkleed en lekker smikkelen van frietjes, frikandellen, kroketten en appelmoes. Wat wil een kind nog meer!


Kinderfeestje Bastiaan

Een hoop jongens bij elkaar, dan verwacht je een heel veel herrie. Dat valt dus best wel mee. Tuurlijk een beetje lawaai maken ze wel, maar ik vind de meiden feestjes altijd meer lawaai geven. Dit kinderfeestje een keer geen cupcakes versieren, maar brownies versieren met allemaal choco dingen. En dat was een groot succes.
Daarna zijn we gaan bowlen bij de Schelmse brug. Een uurtje bowlen met daarna frietjes eten met een ijsje. Wat ontzettend leuk is dat! Bowlen is sowieso leuk. Maar met zo'n kinderfeestje helemaal. De jongens hebben goed hun best gedaan op een baan en Tycho, Eveline, Daniel en ik op de andere baan. Fantastisch binnenkort weer een keer doen. En na afloop kan je aan tafel, wat drinken en frietjes eten. Ik vind het echt een aanrader. 

Traktatie Daniel

En we gaan weer door naar het volgende feest. Daniel wordt al weer vijf. Mijn kleine mannetje. Tijdens de kijkles van de zwemles die week ervoor had ik een slik momentje. Zoals hij daar liep en bezig was, ik vond hem ineens heel groot. En ja het is toch de jongste, de benjamin, de laatste keer dat ik dit allemaal mee maak. 
21 september: 06:00 uur 's ochtends mijn wekker gaat en ik sta meteen naast mijn bed. Ik moet met de traktatie van Daniel beginnen. Fruitspiesjes met ontbijtkoek en een marshmallow. Ze hebben er van gesmuld! 
Voor de juffen en de meesters had ik lekkere Zweedse kaneelbroodjes gemaakt. Jammie!




















Verjaardag Daniel

Wat hebben we geboft met het weer vandaag! Een zomerse dag in de herfst. De taart voor Daniel wilde ik een soort verassingstaart van maken. Zwart biscuit met gele vulling (de kleuren van Batman). Alelen het zwart kleuren van biscuit is niet heel makkelijk. Uiteindelijk had ik een grijze biscuit, die helaas niet zo luchtig meer was. De mango mousse die ik had gemaakt was wel heel lekker. Ook heb ik italiaanse meringue botercreme gemaakt. Super lekkere botercreme wel een beetje erg zoet. 
Naast de Batman taart heb ik een cheesecake brownie gemaakt en een Noorse appeltaart (soort appelcake). De cheesecake brownie is super lekker. De volgende keer maak ik die brownie in een kleinere vorm en moet ik niet vergeten een bakpapiertje in de vorm te plaatsen. De brownie kwam er een beetje moeilijk uit. Ach ja kleinigheidjes... De noorse appeltaart is echt een aanrader. Een cake met appels (gele, groene en rode appels) er in.
HEt is een heel gezellig feestje en wederom had ik Tycho aan het werk gezet. Lekker bbquen maar: pork belly pita. Oftewel buikspek met mango limoen mojito, ingelegde rode uien en ingelegde jalapenos. En dat allemaal op een broodje, wat een smaaksensatie!! 

Kinderfeestje Daniel

Het eerste kinderfeestje van Daniel. Zo leuk! En erg gezellig. Een handjevol kinderen en oud hollandse spelletjes. En wederom geen cupcakes, maar appelflappen maken. Dat wilde Daniel al een tijdje doen. Dus waarom niet. En dat was een succes. We moesten de kids een beetje helpen, maar ze hebben het heel goed gedaan en de flappen waren erg lekker. En we hadden zoveel appelvulling dat we nog maar een pak bladerdeeg uit de vriezer hebben gehaald. Appelflappen zijn altijd lekker. 
De spelletjes waren ook erg leuk. Ezeltje prik, Duplo bouwen, Duplo treintje aardbeien veter trekken, koekhappen, water snoep happen.
Aangezien het een beetje slecht weer was (het kwam met bakken uit de lucht), konden we niet buiten spelen. Maar een filmpje kijken met een bakje popcorn is ook een prima alternatief. Lang leve Netflix!

Dit was onze feestmaand. Blij dat ik het overleeft heb, nee hoor geintje, ik vind het echt heel erg leuk. Vooral als je na afloop van een verjaardag een appje krijgt van je schoonmoeder met een heel groot compliment. Dat het zo gezellig was en dat ze het knap vindt dat ik het elke keer weer voor elkaar krijg. Daar doe ik het voor! 

Volgende week zal ik proberen de hoogtepunten uit Zweden samen te vatten (hoop dat het gaat lukken).

Tot de volgende bekentenis! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten