Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 2

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Wat een onwijs fijn gevoel was het om mijn verslaving met jullie te delen. Aan de ene kant een soort van opluchting en aan de andere kant een stimulans om lekker door te bakken. Van de verslaving zal ik dus niet afkomen, maar ja dat wist ik vanaf het begin al. Ik omarm het en probeer het een zo positief mogelijke wending te geven ;-).

De afgelopen week heb ik weer heerlijke dingen gemaakt. Het is me gelukt om de hele week niet uit pakjes te koken en om een aantal nieuwe recepten uit te proberen. Weer wat meer pins uitgeprobeerd op mijn Pinterest bord (er zijn er alleen ook weer een hoop bijgekomen). 

Vorige week zaterdag zijn we gezellig naar de markt gefietst en hebben daar wat lekkere dingen gekocht om sushi te kunnen maken. Ik kwam natuurlijk ook andere lekkere dingen tegen zoals raapsteeltjes en blauwe bessen. 's Middags zijn we lekker aan het sushi maken gegaan. Zo gezellig om dat samen te doen. Tycho heeft heerlijke tempura garnalen gemaakt en die heb ik in de sushi gerold met wasabi mayonaise en wasabi sesamzaadjes. Verder heb ik deze keer een nieuw recept geprobeerd voor de sushi. Pittige zalm sushi van 24kitchen mmmmm errrrug lekker. 












Op zondag moest ik even de voorraad harissa en pindakaas aanvullen. Meestal gaat dat niet veel langer dan een week mee. Harissa smeren we tegenwoordig bijna overal op. Zo lekker pittig en knoflookig! En pindakaas....ja zelfgemaakt is gewoon heel erg veel lekkerder. Niets meer dan pinda's, arachideolie en een snufje zout. 














Die zondag mocht Tycho de bbq weer aansteken (volgens mijn broer loopt het BBQ seizoen van 1 januari tot 31 december). Voor de pulled chicken. Ik heb de kip ingewreven met een heerlijke kruidenrub en die hebben we eerst even op de bbq gedaan en daarna verder gegaard in de oven. Even uit elkaar trekken en dan heerlijk oppeuzelen. Met tortilla's, zelfgemaakte chilisaus en tomaten avocado salade. So yummie!! 

Vorige week heb ik al een keer geprobeerd om naanbrood te maken. Alleen was het brood niet heel goed gelukt. Ik had drie van de deeglappen in de tosti grill gedaan en daardoor werden ze heel plat. De laatste had ik toen in de grillpan gedaan en dat was lekkerder. Nu heb ik ze nog een keer gemaakt. In de grillpan en besmeerd met olijfolie met knoflook en za'atar kruidenmix. Heel erg de moeite waard!! Ik heb meteen een keer baba ganoush gemaakt. Gegrilde aubergine met tahin (sesampasta), komijn, knoflook, olijfolie en wat zout en peper. De baba ganoush op een naanbroodje is erg lekker (vooral met een drupje harissa erop). 

 Tja en dan ben je op de markt geweest en heb je allerlei lekkere dingen mee genomen. Ik moet me altijd zo inhouden als ik op de markt ben. Maar die raapsteeltjes kon ik echt niet laten liggen. Toch maar eens even kijken wat er allemaal mee kan. De raapsteeltjes wilde ik gaan verwerken in een stamppot. Een keer eerder gegeten bij een vriendin, maar nog nooit zelf gemaakt. Niet heel moeilijk om daar een lekker stampotje van te maken. Toevallig had mijn tante ze die dag ervoor ook gegeten en kon ik wat advies inwinnen. Ik had trouwens wel zoveel steeltjes dat ik de dag erna nog een keer kon stampen. Was bepaald geen straf ;-)!






En dan die mooie blauwe besjes, heerlijk sappig en zoet (soms ook zuur). Er zijn wel duizend en een dingen die je daarmee kunt maken. Veel van die besjes verdwenen al snel in smoothies, waar Bastiaan helemaal dol op is. Eerder heb ik al een keer een blauwe bessen muffins gemaakt met blauwe bessen crème. Dus iets anders deze keer. Havermout koekjes zijn op het moment helemaal mijn ding. Blauwe bessen kunnen daar ook goed in. Ik heb havermout koekjes gemaakt met amandelmeel, blauwe bessen, eieren, kwark en pistachenoten. Best lekker, maar ik mis nog wel wat. We gaan nog even verder experimenteren met het ideale havermoutkoekje. To be continued!

Er is iets met mij en lasagne. Tijdens de zwangerschap van Eveline heb ik een keer lasagne gemaakt en dat viel niet goed. Daarna heb ik het niet vaak meer gemaakt, omdat het weeïge gevoel weer helemaal terug kwam. Maar eigenlijk vind ik het wel lekker. Je kan er lekker veel groente in kwijt en hebt vaak nog wel wat over voor de dag erna. Dus we gaan aan de slag met de lasagne zonder pakjes natuurlijk. Tomatensaus zelf maken, veel verse groente snijden en gehakt, kaas en verse lasagne bladen zijn ook van de partij. Alles klaar, bouwen maar. Laagje voor laagje op weg naar een prachtige schaal vol overheerlijke lasagne. Ik was redelijk tevreden over het eindresultaat (vergeten een foto te maken), maar de volgende keer gaat er meer tomatensaus in. Misschien zelfs iets meer kaas. 

Als moeder ben je vaak zat druk met van alles. En nu heb ik ook nog eens extra kinderen waar ik oppas. Beste een drukke boel bij ons thuis zo af en toe. Zo ook afgelopen donderdag. Het ene oppaskind na het andere oppaskind kwam waaide erin en eruit. Op een na heb ik al mijn oppaskindjes gehad die dag. Pfffff druk dus. Maar het lukte me toch nog om een heerlijke Indische kip met ketjapsaus en rijst te maken. Alleen vergat ik een foto te maken. 

Daniel vindt het helpen in de keuken erg leuk. Van de week had hij een keer een appelflap gegeten en dat wilde hij wel nog een keer. Dus appelflappen bakken maar. Heel geconcentreerd heeft hij me geholpen. Heerlijk keukenprinsje van me! 

Mijn koelkast wordt steeds voller met allerlei potjes met zelfgemaakte spullen. Pindakaas, chocopasta, hummus, harissa. Deze week heb ik geprobeerd om zelf sandwichspread te maken. Met witte kool, wortel, bosui, augurk, kwark (moest eigenlijk Griekse yoghurt zijn), knoflookolie, wat citroensap en (omdat het wat smeuïgheid miste) een lepel mayonaise. Een heel gezond alternatief op de sandwichspread uit de winkel. Dit zal ik zeker vaker maken. 













Het was weer een lekker bakweekje. Of eigenlijk vooral een kookweekje. Weer wat lekkere nieuwe recepten uitgeprobeerd en geëxperimenteerd met zelluf maken (hihi). Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd om wat lekkers te maken aankomende week. 

Tot de volgende bekentenis!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten