Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis


Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd


Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog.

Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even lekker verwennen. Dat doe ik dan ook wel hoor. Lekkere taarten maken of een cake of koekjes....die moet ik dan wel even proeven. Ik maak graag taarten voor andere mensen. Ik vind het zo'n kick geven als mensen dan helemaal blij zijn met de taart die ik voor ze gemaakt heb. 

Taart voor mijn buurjongen
Taart voor een babyshower













Om een goed beeld te krijgen van de verslaving zal ik nog even iets verder terug gaan in de tijd om te herleiden waar de verslaving vandaan komt. Ik denk dat het iets is wat gegroeid is in de loop der jaren. Als kind bakte ik wel eens een cake of een taart en hielp mijn moeder graag bij het maken van taarten voor de verjaardagen. Dat waren eigenlijk altijd een kwarktaart met lange vingers en mandarijntjes uit blik (mmmmm), een mon chou taart met kersen (die koekjes kruimelen vond ik altijd leuk om te doen) en vaak een appeltaart. Stuk voor stuk lekkere taarten, maar weinig origineel. En volgens mijn schafte mijn moeder het taarten maken op den duur ook af. Zij beleefde er niet veel lol. Zij en mijn vader waren meer van het koken. Lekkere nieuwe recepten die op zondag uitgeprobeerd werden. Dat waren altijd gezellige avonden.

Toen ik eenmaal op mezelf woonde en mijn verjaardag ging vieren, bakte ik toch wel graag een taart. Ook kookte ik wel graag uitgebreid samen met Tycho. Appeltaart maken daar was ik beroemd om in de familie. Is er appeltaart? Heeft Marleen die gemaakt? Ok dan wil ik wel een stuk. Het waren toen nog taarten uit een pakje, niet heel bijzonder. Maar ja wel zelfgemaakt en dus wel lekker. Pas toen we kinderen kregen en ik in aanraking kwam met het maken van marsepein taarten, toen begon de verslaving.
Mijn allereerste marsepeinen taart

De verslaving was toen nog redelijk in de hand te houden. Voor de verjaardagen van de kinderen maakte ik iets moois en voor onze eigen verjaardagen een zelfgemaakte taart. Verder kookten we lekkere nieuwe dingen als er tijd was. Maar ja hoe meer kinderen hoe minder tijd haha. Voor meer taarten van mijn hand kan je ook op mijn Facebook pagina kijken Mijn marsepein en fondant taarten of Overheerlijke taarten

Nu ongeveer 6 jaar later zijn de kinderen wat groter en alle drie op school, ben ik werkzaam als gastouder in mijn eigen huis en ben ik officieel bakverslaafd. Mijn favoriete app is op het moment Pinterest en dagelijks zet ik daar meerdere nieuwe bak en kook ideeën op. Allemaal met het idee: die wil ik maken. Soms kan ik mezelf niet inhouden en begin meteen met bakken. Maar gelukkig werkt mijn gezonde verstand nog en denk ik vaak: nee nu even niet. ;-)\


Tot de volgende bekentenis!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten