Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 6: koken, bakken en een nieuwe verslaving

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Wat houd ik toch van Pinterest! Zo verslavend! Een plek waar je al die lekkere recepten kan bewaren. Meer en meer pins komen op mijn verschillende borden erbij. Het leuke is ook dat ik steeds meer van de recepten gebruik. Waar voorheen de allerhande en de boeken van Jamie Oliver een inspiratiebron waren is dat nu Pinterest. En heel veel van de recepten komen van de bekende foodbloggers (uitPauline's keuken, Keukenliefde, Laura's bakery, Chickslove food). Makkelijke recepten die vaak erg lekker zijn en waar je vaak handige tips bij hebt staan. I love it! Het enige irritant aan dit alles is dat er te weinig dagen in de week zijn om al die lekkere dingen klaar te maken. Zo af en toe wil je ook wel weer gewoon een keer iets eten wat je al vaker hebt gegeten.  

Wat hebben de afgelopen drie weken nu eigenlijk allemaal gegeten? Veel verschillende dingen uitgeprobeerd. Allemaal zo verschrikkelijk lekker. 
De salade met aardbeien en geitenkaas hebben we gegeten in combinatie met een heldere asperge soep. Helaas geen foto genomen daarvan. De bruschetta was een gevalletje stokbrood over van de dag ervoor. Lekker samen met de soep!
De bloemkoolrijst was wel echt iets heel erg nieuws. Alleen zeiden de kinderen overdag de hele tijd dat ze iets stinkigs roken. Beetje naar scheetjes. Hihi, het was de bloemkool, echt waar. Die rijst (na ja het heeft meer iets van couscous) is lekker en erg gezond. 
De lasagne die je ziet is de lasagne die mijn vriendin Karin me laatst liet proeven. Deze lasagne was een stuk lekkerder dan die ik een tijdje geleden heb gemaakt. 
Ook de zalmcurry met kikkererwten had ik nog niet eerder gemaakt. Oh jeetje ook zo verschrikkelijk lekker. 
Het is weer asperge seizoen, dus dat betekent dat we elke week wel iets met asperges eten. Deze keer met pastrami en ei-peterselie boter. Goddelijk!
Regelmatig eten we pasta en een van de favorieten is toch wel pasta pesto. En dan wel de pesto zelf maken. Dat is echt heel veel lekkerder!! Vaak bak ik daar wat rauwe ham bij uit. Maar zonder met alleen wat parmezaanse kaas er over heen is ook erg lekker. 
Risotto maken we vaker, maar meestal met paddenstoelen of soms met venkel of prei. Maar nog nooit met tomaten en chorizo. Ik snap niet waarom we dat niet eerder hebben gegeten, want het is super lekker. Een blijvertje dus! Ook Bastiaan is helemaal dol op risotto. Vooral die gesmolten kaas spreekt hem erg aan. 
In de vriezer zat nog een lamsrack en nou leek me tweede paasdag een perfecte dag om die te eten. Dus een simpel maar lekker recept. Lamsrack met tuinerwtjespuree. 

Dat was natuurlijk nog niet alles. Nog een weekje te gaan. 
We begonnen met zelfgemaakte kaassoufles en garnalen kroketten. Met ovenfrietjes erbij. Ook weer een gevalletje maak het zelf en het is tien keer zo lekker. Binnenkort een keer rundvleeskroketten maken. Ik had ook zelf mayonaise gemaakt alleen die was niet zo goed gelukt. Ik had olijfolie (extra virgin) gebruikt, maar de olijfolie gaf een nare bittere smaak. Nog een keer proberen maar dan met andere olie. 
Da dag erna maakte ik Marokkaanse kip. Al een tijdje geleden had ik citroenen ingemaakt. Oftewel een paar citroenen (met inkepingen) in een weckpot stoppen en er wat zout bij gooien en wat water eroverheen. Paar weken laten staan en dan heb je overheerlijke zoute citroenen. Ziet er niet lekker uit maar is heel erg lekker. Ik had er zelf brood (in dit geval Marokkaans brood) bij gemaakt. Dat geeft zo'n gaaf gevoel als je dan op tafel kijkt en allemaal zelfgemaakte dingen ziet staan. Jammer genoeg had ik geen zout bij het brood gedaan en dat is niet zo lekker. Het brood heeft echt wat zout nodig. Meestal doe ik wel minder dan dat het recept aangeeft, maar dit was wel erg smaakloos. Maar goed lekker dopen in het stoofvocht van de kip met af en toe zo'n stukje zoute, zure citroen erbij....goddelijk. Wederom een blijvertje!
Daar zijn ze weer. Onze witte knappe jongens! Deze keer met zalm en kruidenboter in een pakketje in de oven. Een lekker recept alleen zou ik het een beetje aanpassen de volgende keer. Asperges heel kort even koken, de wijn er niet bij doen (had ik deze keer ook niet) en de pakketjes iets minder lang in de oven. De zalm mag nog wel wat rosé zijn. 
De asperges had ik op de markt gehaald net als de raapstelen, de courgette, pastinaak en ook die prachtige dorades. Ik stond bij de viskraam om te kijken of ze vongole hadden. Die hadden ze ook maar ik zag ook die mooie dorades liggen. En dan moet je keuzes maken, deze keer de dorade, de volgende keer vongole. Even snel een receptje opgesnord voor de dorade. Uit de oven natuurlijk met prei, citroenen, wat kruiden en knoflook. Jammie!!! Zo lekker. 
Daags erna waren de raapsteeltjes aan de beurt. Stamppotje er van maken is altijd lekker. Ik had nog een rookworst in de gangkast liggen en die moest ook op. We hebben er weer van gesmuld. 
Donderdag 27 april 2017 Koningsdag. Voor het eerst heb ik met onze oude zooi op de rommelmarkt gestaan. Ik was al vanaf de verjaardagen van de kinderen spullen aan het verzamelen. Flink aan het opruimen in de kasten en had dus al een hele poos een paar dozen met spullen staan. Speelgoed, boeken en andere dingen. IK dacht leuk, dat ga ik doen. Mijn moeder vond dat ook een goed idee en wilde wel mee doen en vriendin Jose wilde ook graag mee doen. Dus twee kraampjes gehuurd naast elkaar en donderdag ochtend gingen we op pad. Om negen uur mochten we gaan opbouwen, alleen toen we om negen uur aankwamen was het al verschrikkelijk druk. File rijden door het parkje om bij de kraam te komen. Ik had er een beetje de P in, maar dacht ach het zonnetje schijnt we gaan er het beste van maken. Uitpakken maar! Al vrij snel de eerste verkoop gedaan aan een klasgenootje van Eveline. Top! Maar nondeju wat was het koud die dag zeg. We stonden ook op de meest schaduw rijke plek leek het. Hoog zomer in Frankrijk op de camping was je er blij mee geweest, maar 27 april in Nederland niet. Maar goed jezelf warm houden lukt ook wel. En al die spulletjes verkopen en al die mensen blijk maken was helemaal super. Ik heb me echt heel goed vermaakt. De kinderen liepen de hele dag een beetje rond. Van alle kanten kregen we wat te eten en aan het eind van de dag was ik veel van de spullen kwijt. Eenmaal thuis toch maar lekker wat gekookt (verleiding van het halen van frietjes was er wel even), maar dit gerecht met kip, gnocchi, courgette en pesto is erg makkelijk. En dat smaakt dan toch wel lekkerder dan frietjes. 
Toen was de pastinaak nog alleen over van mijn markt aankopen. Ik wilde al een tijdje geleden pastinaak taartjes met brie maken, maar toen kwam het er niet van. Dus nu maar eens proberen dan. En dat is lekker. Beetje  veel pastinaak wat in het recept staat. Dus heb ik daar nog wat groente frietjes van gemaakt samen met een zoete aardappel. Aardappel en pastinaak in reepjes snijden en op een bakplaat leggen. Beetje olijolie, zeezout en wat kruiden (rozemarijn, tijm) erover heen. En dan de oven in. Mmmmmm super lekker! 


Ok en ik moet bekennen dat ik een nieuwe verslaving heb. Ik bak de laatste tijd namelijk graag brood. Een hele tijd geleden hadden we een broodbakmachine, maar die hebben we verkocht. We bakten er weinig brood in en vonden de broodbakmixen redelijk aan de prijs. Maar ja met gewone bloem of volkoren tarwe meel of speltmeel kan het ook. Gist, suiker, zout, warm water en een beetje tijd en je bakt heel gemakkelijk je eigen verse brood. En dit brood smaakt anders dan het brood in de winkel, maar is (vooral het net uit oven komt) heerlijk. 
Hieronder zie je aantal van de broden die ik de afgelopen tijd heb gebakken. Vooral de paasstol was echt super goed gelukt. Heel mooi gerezen en goed gebakken. Beetje veel, maar in plakjes en dan de vriezer in, is ie best een tijdje te bewaren. Ook het kaasbrood was super lekker qua smaak. Die kan ook nog wel verder uitgebouwd worden met wellicht wat zongedroogde tomaatjes, prei, ham erin. Dat speltbrood heb ik gemaakt met een deel spelt meel en een deel spelt bloem. Verder heb ik een aantal volkorenbroden gemaakt (vergeten een foto te maken), maar ik ben een beetje op zoek naar een manier om dat volkoren brood iets minder vast te laten zijn. Het is een lekker brood maar een snee en je zit vol. Maar goed daar zullen jullie vast snel meer over horen. 


Mijn broer vroeg me met Pasen waarom ik altijd zoete dingen bakte. Ik zei omdat het zo leuk is. En dat is ook zo, het is geweldig om lekkere zoete dingen te maken. Maar eigenlijk kook en bak ik ook voldoende niet zoete dingen. En dat vind ik ook heel erg leuk. Beetje balans houden tussen die twee dingen hè. Als je dan af en toe zoiets lekkers als een lemon curd kruimel cake mag bakken en eten....mmmm I Love it!!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten