Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 9: verslaafder dan ooit

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Het ene na het andere berichtje zie ik voorbij komen. Ik heb dit geprobeerd, ik wil dat gaan maken. Hihi mensen in mijn omgeving raken aangestoken door het bakvirus. Het is ook zo leuk om met elkaar te kunnen delen. Dit was wel de insteek die ik had toen ik begon. En het werkt.
En wat helemaal leuk is, ik heb een mede verslaafde, Karin! We steken elkaar gruwelijk aan. Over en weer worden er foto's van baksels geappt. Ik heb dit gemaakt dat is lekker, oh ja en ik heb nog dit gemaakt. Eigenlijk heel handig, want we kunnen elkaar ook altijd om advies vragen en materialen van elkaar lenen. Alhoewel ik meestal spullen van Karin leen. Die heeft inmiddels alle uitstekers, malletjes en bakvormen in huis. 
Maar goed we hadden al een hele tijd een idee: waarom gaan we niet een dagje bakken en dat verkopen? Dan kunnen we onze vaardigheden vergroten, nieuwe dingen uitproberen en kunnen mensen die nieuwsgierig zijn ook wat komen proeven. Zo'n idee moet altijd even rijpen. Althans bij mij meestal wel. Even kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar goed nu waren Karin en ik zo enthousiast dat we de knoop hebben door gehakt. We gaan het doen! Zoete KarMa gaat aan de bak. En op zaterdag 27 mei gaan we onze heerlijkheden aan het grote publiek laten proeven. Voor een klein prijsje (we zouden graag de onkosten eruit hebben) kun je een heerlijk stukje taart of cake of een koek komen proeven. Of misschien wil je ook wat mee naar huis nemen. 

Maandag 15 mei

Het zonnetje schijnt lekker 's ochtends. De wandeling naar school is lekker met de kids. Eenmaal weer thuis gaat de schuifpui open en gaan mijn oppaskindjes lekker buiten spelen in de tuin. Heerlijk met de bobby car in de weer en de driewieler. Alleen zijn beide kindjes net iets te klein voor die fiets. Vaak gaat het goed en help ik ze even met afstappen, maar soms zijn ze eigenwijs en proberen ze het zelf. Resultaat een omgevallen fiets met daaronder een kind. Oeps...toch maar even om hulp roepen de volgende keer. Een van mijn oppaskindjes van ruim anderhalf die noemt me afwisselend mama, papa, oma en zelfs opa. Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest hem te leren Marleen te zeggen. Het leek er op dat hij iets zei wat op Marleen leek. En 's middags kreeg ik door middel van een spraakberichtje het kei harde bewijs. Hij was die dag bij m'leen geweest. Joepie!!!!! Gelukt.
's Avonds eten we gegrilde tilapia met auberginepuree. Heel erg lekker met rijst erbij. De aubergine puree was goed knoflookig. Er moesten twee tenen doorheen, ik had er twee flinke tenen doorheen gedaan. Gelukkig waren we net daarvoor naar de tandarts geweest. Anders was die goede man van zijn stokje gegaan. 
Dinsdag 16 mei
Weer zo'n heerlijke dag. Hoewel het vandaag wel wat benauwder is dan de dag ervoor. Vandaag ben ik vooral druk met mijn oppaskindje en als hij slaapt maak ik mijn ramen schoon. Althans de binnenkant en de schuifpui. De rest doet de glazenwasser. De uitdaging is ook altijd om de ramen zo lang mogelijk schoon te houden. Ik denk dat het deze keer een dik half uur gelukt was. 
De kinderen zeuren al vanaf dat de zon begon te schijnen (ergens midden februari) of het zwembadje op mag. Ik maak de belofte dat als het woensdag mooi weer is dat dan het badje op gaat. 
Een gerecht met lekker veel groente staat er op het menu. Kip teriyaki met paprika. Peultjes, paprika, spitskool....wat een groente boost. Ik heb alleen een ander flesje saus en die smaakte wat minder. Toch weer op zoek naar het goede flesje. Ook doe ik geen gewone mie, maar straight to wok udon noodles. Die had ik een keer gekregen bij de bestelling van de Albert Heijn. Ook minder lekker dan gewone mie. Volgende keer weer!
Woensdag 17 mei
Pffffff vandaag is het echt warm. Ik merk er 's ochtends niet veel van, want ik ben de hele ochtend op de sportschool. Invallen voor een collega, dus een lekker lesje BBBB draaien met 33 mensen. Volle bak dus! En daarna nog met de 55+ groep. Daar waren er maar vier met als reden (dat zeiden ze zelf): dit is de tijd dat alle bejaarden op vakantie zijn. Hahaha...ik vind het zo'n leuk clubje mensen. 
Maar ja ik ontkom er niet meer aan he. Het badje moet neer gezet worden. Oh mijn hemel wat een werk is dat zeg. En wat een lawaai maken die kids als ze in dat bad zitten. Niet echt een ontspannen middagje. Ik maak die middag nog wel de ragout voor de pulled pork kroketten. Ben helemaal kapot na die middag. Daniel mocht kiezen wat we gingen eten die avond, omdat hij een stickervel vol had. En dat werden pannenkoeken. Ons achterbuurmeisje zou blijven eten dus dat kwam wel goed uit. Lekker volkoren, boekweit pannenkoeken gemaakt. Beetje gezond. Met rauwkost en fruit op tafel (en verder heel veel zoete troep). Ik zelf eet de kliekjes die nog in de koelkast staan. Witte kool salade, het overheerlijke vispotje en nog een hapje teriyaki. Wie wat bewaart heeft wat he. 
Met paardrijden die avond gaan we voor het eerst lekker naar buiten. Naar het bosje (tien bomen, drie struiken en een bultje). Daar mogen we lekker rondrijden en ons ding doen. Zo heerlijk! Ik zit op Brune (heerlijk paard) en rijd lekker voor op. Ik houd hier zo van!!!!

Donderdag 18 mei
Meteen 's ochtends word ik mooi gemaakt door Daniel op school. Dat is mijn moederdag cadeau. Heerlijk! Daniel is heel mild voor me, want hij doet oogschaduw op en veegt het er meteen weer af. Mijn nagels zijn best mooi geworden. Ik laat het lekker even zitten. 
Even een bananenbroodje tussen door gemaakt.  Weer een andere variant. Er moest eienlijk amandelmeel in, maar dat had ik niet meer. Dus speltmeel gebruikt. Bananen brood met dadels en chocolade
Ik ga verder met de pulled pork kroketten. De ragout moest een nachtje opstijven. En nu rol ik de kroketten. Dat is goed te doen. Dan maak ik de korst. Eerst door de fijne paneermeel heen rollen, dan door de eiwitten met bloem en dan door de grove paneermeel (panko). Zien er goed uit. Eigenlijk wilde ik er wel een proeven, maar ik wacht nog even. 

Bastiaan zijn juf viert op vrijdag haar verjaardag. Bastiaan wilde graag iets maken voor haar. Dus heb ik hem een beetje gestuurd in de richting van iets bakken, hihi erg ben ik. Het worden een brownies. Met nog meer zoetigheid erin. Ik had Bastiaan de dag ervoor al op expeditie gestuurd om de spullen te halen. Lang leve de action om de hoek. Hij haalt ook een houten hart die hij gaat beschilderen. Zo lief! We geven niet alle brownies aan zijn juf. Ze krijgt ook nog chocolaatjes in het hart (en wij willen ook wel even proeven). 
's Avonds eten we pasta alla norma. Gegrilde aubergine met een lekker tomatensausje en met lekker wat parmezaanse kaas erop. Prima combinatie! Wel voldoende peper (en zout) toevoegen. 
Vrijdag 19 mei 
Bastiaan zijn juf is heel erg verwend. En wij ook want na de lunch proberen wij een stukje brownie. Oh en die is lekker!!! Knapperig aan de buitenkant en zo lekker zacht aan de binnenkant. Echt genieten. 
Later die dag krijg ik van Tycho te horen dat we zaterdag bij mijn schoonouders gaan bbquen. Ok lekker, broodjes hamburger denk ik meteen. Die we laatst ook hadden gegeten. Maar dan maak ik ook de broodjes weer zelf. Mijn hersenen draaien meteen overuren. Zodra het kan ga ik met het deeg voor de broodjes aan de slag. 
's Middags als mijn laatste oppaskindjes zijn opgehaald willen de kids graag naar Kronenburg. Voor spinners...ja leuk zo'n rage. Vooruit dan maar, want dan kan ik meteen even naar de winkel om boodschappen te doen voor de bbq. Wat is dat een beproeving zeg. Om zo tegen half vijf in de winkel te lopen. Als je honger hebt. Gelukkig was Bastiaan redelijk aan het nadenken en hij zei: Ik wil wel een kaasschnitzel eten en Eveline wil wel een visburger en dan de lievelingsboontjes van Eveline erbij. Mooi dat had ik allemaal nog. Maar wat eten Tycho en ik dan. Na een beetje heen en weren in die winkel, besluit ik een stukje vis te nemen met daarbij zoete aardappel frietjes. Ik heb nog wat witlof thuis liggen en daar kan ik wel een salade mee maken. Zo al die verleidingen weerstaan. Op dat moment hoor ik het geluid van de omroep installatie. IK ben meteen alert. Mijn kinderen zijn even naar het speelhoekje gegaan, dus ik hoor nu zo een naam van een van mijn kinderen. En ja hoor: Wil de mama van de 4 jarige Daniël hem op komen halen bij de service balie. Oh nee echt waar!! De oelewapper. Snel gaan afrekenen maar en naar huis. Natuurlijk weer geruzie in de auto. Ik weet niet eens meer waar over. Dus ik verlies mijn laatste beetje geduld (ik word altijd chagrijnig als ik honger heb) en kaffer de kinderen even uit. Ondankbaar en dat soort dingen passeren de revue. Daarna is het weer gezellig. 
Ik wilde die avond ook gezond eten, omdat Tycho en ik hadden afgesproken dat we 's avonds de kroketten zouden uit testen. En die zijn zo gruwelijk de moeite waard! Heel erg lekker. De korst is mooi stevig en krokant en de binnenkant is een heerlijke ragout met stukken pulled pork er in. Er was nog wat van de BBQ saus en die hebben we erbij gegeten. Heel, heel, heel, heel erg lekker. 
Zaterdag 20 mei
Tycho wilde graag met de kinderen naar een of ander event rondom de tech week in Eindhoven. Allemaal leuke activiteiten door verschillende bedrijven. Leuk, maar ik had een ander plan. Mijn vader en mijn schoonvader zouden ook mee gaan. Dus ik vroeg aan mijn moeder wat zij wilde doen. Dat liet ze eenn beetje in het midden. Ze kent mij ook langer dan vandaag ;-). Mijn plan was dan namelijk om even naar Eindhoven te gaan. Ik wilde namelijk al een hele tijd een broek van Esprit kopen. Die heb ik al eens eerder gehad en die zit echt super lekker. In Arnhem zit geen Esprit winkel meer, maar in Eindhoven wel. Ik zag een mooie combinatie. Mijn moeder en ik shoppen en de kids en de mannen naar het techniek gebeuren. 
En zo gebeurde het. Op naar Eindhoven (mijn geboortestad). Heerlijk even met z'n tweeën shoppen. Mijn moeder en ik kunnen dat heel goed samen. Maakt eigenlijk niet uit waar we zijn. En als beloning moesten we natuurlijk ook even lekker wat gaan eten. Mijn moeder wist nog wel een leuke plek, waar ze laatst ook met mijn tante had gegeten. We kwamen bij Happy Italy uit. Ik had daar nog nooit gegeten, maar op zich wel goede dingen over gehoord. Mijn moeder bestelde een pasta tutto pesce en ik een pizza arrabbiata. En erbij een insalate caprese. Heel erg lekker en zeker niet weinig. Maar het mooie van dit concept is, je krijgt een doggy bag mee. Alles wat niet op gaat stoppen ze in een bakje of een doos en dan kan je het thuis nog verder op eten. Top concept!!


Met een hele volle buik weer verder gaan shoppen. Niet heel gek veel gekocht, maar wel de esprit broek. Ik moet ook wel wat overhouden voor de shopdag die wel altijd in juli hebben. 
Die avond gaan we dus naar mijn schoonouders om te bbquen. Weer dat heerlijke broodje hamburger. Wat een gezelligheid! De kinderen vonden het ook heel erg leuk om de beide opa's en oma's bij elkaar te hebben. Het was een topdag! 
Zondag 21 mei
We hebben een hele tijd geleden een broodbakmachine gehad. En die gebruikten we wel af en toe, maar op een gegeven moment steeds minder en we vonden het een sta in de weg worden. Dus verkocht via marktplaats. Maar goed nu ben ik weer regelmatig broden aan het bakken. Het lukt me alleen niet om 's ochtends vroeg een vers gebakken brood op tafel te zetten. Althans niet als ik ook nog gewoon wil slapen 's nachts. Want je zit met een eerste en een tweede rijs en dan nog een tijd in de oven. Het gemak van zo'n machine is dat je 'm kan programmeren. Hij doet dan het werk voor je en dat doet ie ook met liefde midden in de nacht. Top! Dus mijn allerliefste mannetje gaat op speurtocht en vindt op marktplaats een mooi tweedehandsje. Dinsdag had hij 'm al opgehaald. Ik maak die week al twee keer een brood. Een volkorenbrood en een speltbrood. Lekker hoor! En nu had ik van de week ook een broodbakmix gekocht. Die kwam er vanmorgen zo mooi uit. Echt een lekker brood! 









De bbq gaat 's avonds weer even aan. Om de overgebleven hamburgers nog even op te bakken. Verder eten we nog wat van de pizza van Happy Italy en nog wat van de pasta van donderdag. De kinderen krijgen ook nog een frikandel van de bbq en we eten er boontjes en aardbeitjes bij. Wat een geweldige combinatie! En als toetje natuurlijk marsmallows. Zo zoet, maar toch best lekker. Lekker zacht van binnen en een krokant suikerlaagje van buiten. Niet meer dan een of twee eten anders springt het glazuur van je tanden. 
Weer een lekker weekje! En ook weer een lekker weekje in het vooruitzicht. Lang weekend, lekker weer en een hele lekkere zaterdag! Komen jullie een stukje proeven? 

Tot de volgende bekentenis. 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten