Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 32: the countdown begins

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd



Het aftellen is begonnen. Ik heb een aantal leuke dingen in het verschiet. Eerst naar de kwartaalworkshops van Lesmills waar ik voor het eerst heen ga. Zo veel zin! Dan mag ik de nieuwe Bodystep doen en de nieuwe CXworx. Dat weekend erna gaan Tycho en ik weer naar Pinkpop. Ik kan niet wachten.....zo leuk. Dat weekend daarna ga ik met Karin naar Maastricht. Nachtje in een hotel, lekker eten, winkelen, door Maastricht struinen. Ook zo leuk. En dan is het nog 3 weken wachten totdat we op vakantie gaan. Joepie!! Naar Oostenrijk. 

Moederdag 2018


Ik mocht mijn bestelling doorgeven voor moederdag. Nou die pannenkoekjes die ik vorig jaar heb gehad waren erg lekker. Duurde wel lang, maar wel heel lekker. Ik heb een recept doorgestuurd aan Tycho. En ik heb afgewacht. Redelijk op tijd ging Tycho naar beneden. De kinderen waren al beneden. In de tussentijd ben ik maar even snel een was gaan aanzetten en een was gaan opvouwen. Tja je moet iets doen als je al wakker bent en je moet wachten. Maar het ging een stuk sneller dan het jaar ervoor, dus ik moest me haasten om weer in bed te gaan liggen hihi. En lekker dat ze waren de pannenkoekjes! Volgend jaar weer. Verder heb ik die dag een heerlijke bosrit te paard gemaakt, dus mijn moederdag was fantastisch. 
Rijst van broccoli, couscous van bloemkool, spaghetti van courgette. Dat betekent lekker veel groente eten. Ik houd ervan! Deze keer had ik een broccoli rijst (zilvervliesrijst gecombineerd met broccolirijst) met kipragout. Erg lekker recept vind ik. Die kipragout is lekker en makkelijk om te maken. Ook voor andere gerechten een lekkere aanvulling. 
Het volgende recept is er ook een met lekker veel groente. Echt een zomers gerechtje trouwens. Ik heb 'm al een keer eerder gemaakt. Zomerstampot met huttenkase. 
Mijn nichtje is jarig en ik maak al een aantal jaar haar taart. Dit jaar ook weer. Een taart zonder marsepein afgesmeerd met botercreme. Ik maak altijd een hele bult botercreme. Dat is makkelijk. Zo ook deze keer en ik had nog wat over. Een deel was roze gekleurd voor de taart en een ander deel nog ongekleurd. Ik wilde al heel lang een keer regenboog rozetten maken (die je ook op eenhoorntaarten ziet enzo). Ik bedacht dat dit dan wel de uitgelezen kasn was om dat te doen. Moest ik wel iets hebben om de toefen op te spuiten natuurlijk. Dus een paar cupcakes gebakken. Ze zijn best leuk geworden. 
Maar waar het dus eigenlijk om ging, zijn de taarten van Saar. Allereerst DE verjaardagstaart: een K3 snoeptaart. Mmmmmm zo lekker en zoet. Met chocoladebiscuit en chocolademouse als vulling. 
Verder hadden we ook nog andere taarten. Een heerlijk frisse lemon blueberry cheesecake. Een erg lekkere taart! Misschien dat ik er de volgende keer nog iets meer citroen door doe. Nu proefde je de citroen bijna niet. 
Mijn schoonzusje had een heerlijk recept gevonden (niet op mijn verlanglijstje grrrrr). Of ik die ook wilde maken. Ja natuurlijk wel. Taart is taart. Aardbeientaart met bitterkoekjesroom. En dit is er een die ik nog niet eerder had gemaakt ook qua ingrediënten. Een bodem van cantuccini koekjes met chocolade stukjes, slagroom met mascarpone en stukjes bitterkoekjes met daarin limoenrasp. Lekker fris! En het mooie was de bodem was goed stevig geworden dus de vlaai vorm kon er makkelijk vanaf. Ik heb wel eens een taart gemaakt met zo'n bodem en toen viel de rand meteen uit elkaar.  
De dag erna was het Pinksteren en dan hebben we altijd de buurtbarbecue. Super gezellig altijd en die dag was het heerlijk weer. Ik had nog wat slagroom over van de taarten en bedacht dat ik daar wel wat mee kon maken. Bladerdeeg bakjes altijd leuk. Dus zo gezegd zo gedaan. Ik die bakjes gebakken en gevuld met slagroom, beetje aardbeien jam en een stukje aardbei. Alleen op een gegeven moment de aardbeien op. Maar nog wel bakjes en slagroom. Blauwe bessen uit de vriezer gepakt en daar een compote (zie lemon blueberry cheesecake) gemaakt. Zonder suiker deze keer, maar met stukjes appel. Mmmmm ook lekker. Ze waren alleen in de loop van de middag al op. De kinderen vonden ze ook lekker. 

Tycho had heerlijke shaslicks gemaakt voor op de bbq. Vlees van de slager en een heerlijke marinade. Die smaakten erg goed. Verder vispakketjes en een sateetje van de achterbuurman.
Ik had ook deeg gemaakt voor broodjes aan een stok voor bij het kampvuur. Ik begon als een echte wildernis babe een stok te bewerken met een zakmes en vervolgens gingen alle kinderen stokken zoeken en punten er aan maken. En zaten we allemaal rond het kampvuur. Echt Zweden gevoel krijg ik daar van. Heerlijk!
Tweede pinksterdag gaan we 's middags even lekker varen. Boot was al even niet gebruikt. Hij was een beetje vies. Na een rondje varen hebben we de boot even flink gepoetst. Nu blinkt ie weer. Bastiaan en Eveline hebben weer een keer op het kneeboard gezeten. Ik voelde nog niet echt de drang om het koude water in te gaan. Volgende keer misschien weer. 
Onderweg naar de school van de kinderen lopen we vaak langs een tuin waar ze zulke mooie rozen hebben. Ik moest er even een foto van maken. 
Mac and cheese, voor mijn is dat echt iets amerikaans. Comfort food zegt men ook wel. Ik wilde wel weer eens een variant proberen. Deze keer met bloemkool en met volkoren macaroni. Best gezond. Vooral een hele grote bal vol. Daar eten we nog een paar keer van. 
Nog meer comfort food deze week en dan in de vorm van risotto. Met spinazie en zongedroogde tomaten. Jammie!!!! Ik vind deze zo verschrikkelijk lekker. Altijd een goede bodem om bijvoorbeeld te gaan paardrijden. 
Brownies, wie kent ze niet. Heerlijke smeuïge chocolade cake....heerlijk. Nu zag ik een filmpje voorbij komen van blondies. Ik was nieuwsgierig. Wat zijn blondies? Even speuren en je komt allerlei recepten tegen. Met witte chocolade en zonder witte chocolade met alleen boter, bruine basterdsuiker, bloem, eieren en vanille extract. Makkelijke receptje! En ook lekker. Vooral de tweede dag. 
Dadel notenbrood van de website echtemannenbakken.nl. Ik zag dit voorbij komen toen we in de camper onderweg waren. Mijn variant is een volkoren variant met dadels, dadelstroop en amandelen (meer noten had ik niet). Brood maken blijft leuk. 
Asperge met zeekraal. Een bijzondere combinatie. We hadden het gegeten bij mijn zwager en schoonzus. Een lekker slank recept. Heerlijk op een zomerse dag. 
Voor een van mijn oppaskindjes mag ik weer een taart maken. Een miniontaart. Weer met die overheerlijke chocolademousse. Die ik vorige week ook voor mijn nichtje had gemaakt. Even afgesmeerd met wat chocolade botercrème en het chocofeestje is compleet. 

Een heerlijk zomers weekend staat voor de deur. Wij gaan er van genieten. Lekker bootje varen en spelen in en op het water. Jullie nog (zomerse) plannen? 

Tot de volgende bekentenis! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten