Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 36: I love Oostenrijk deel 2

Hallo ik ben Marleen en ik ben verslaafd aan Oostenrijk

Zoals beloofd onze vakantie in Oostenrijk in drie delen. Zodat het voor jullie niet slaapverwekkend wordt en voor is het drie keer nagenieten! Onze tweede week in Oostenrijk zijn we eerst nog even in het Stubaital en dan gaan we naar St Martin bei Lofer. We gaan naar de sneeuw en bezoeken een grot. En natuurlijk wandelen we nog wat in de bergen.

Zondag 22 juli
Geen winkel open op zondag hier in Oostenrijk. Nou ja ze zijn er wel, maar je moet goed zoeken. Nederland is wat dat betreft wel een modern land. De Billa net buiten de camping zit dicht. Tycho speurt even verder en ziet dat er wel een spar open is. Een dorp verderop maar vanaf 15.30 uur. En hij vindt een bakker en die is ook open. Helemaal top! Dus voor het ontbijt en de lunch gaat hij lekkere broodjes halen bij de bakker. En 's middags kunnen we wel naar de Spar voor het avondeten. 
We gaan deze keer wandelen op de Serles. Daar  is  ook de  zomer rodelbaan. Helaas is die alleen open met mooi weer. Beetje rare bewegwijzering daar boven op die berg. We beginnen maar met wandelen en vinden dan een route langs twee uitzichtspunten richting Maria Waldrast. Klinkt goed. We komen op een gegeven moment bij een bedevaartsoord. Daar is heilig water, een kerk en een klooster (nu gasthof). Er komen een heleboel oude mensen naar toe. We eten en drinken even wat en vullen onze flesjes met heilig water. Dan gaan we terug. Alleen nu gaan we niet om de berg heen maar over de berg (Waldraster Jƶchl). De kortste route maar niet perse de makkelijkste. Wel heel erg mooi. Boven op staat er weer een kruis. De afdaling is geweldig. Het is namelijk meer een bos dan een berg. Erg mooi! Maar nog best een pittige wandeling. Arme kindjes. Morgen gaan we niet wandelen hebben we beloofd. 
Dan chillen we nog lekker bij de camping, eten we en is de dag al weer om.

Maandag 23 juli
Geen wandeling vandaag. Even chillen en iets leuks doen. We willen heel graag gaan rodelen dus gaan we weer naar de Serles. De voorspelling is dat de baan om 13.00 uur open gaat. Maar het wordt er niet beter op als we boven op de Serles zijn. Dichte mist of eigenlijk zitten midden in een wolk. En dan begint het langzaam aan te regenen. Bleeeeeeh niet fijn. De kinderen spelen nog even in de speeltuin daar boven. 
Het wordt er niet beter op en de rodelbaan gaat niet open. We drinken nog wat in het restaurant en gaan dan naar beneden. Dan maar naar het zwembad. Met onze Stubai Sommer card en de kaartjes voor de kinderen van de camping, kunnen we er gratis gebruik van maken. Dat was wel even leuk. En dan breekt ook de zon weer door. Gelukkig, want die hadden we wel even gemist. Beetje afkoelen is fijn, maar na twee dagen is het wel genoeg.
Op aanraden van Bastiaan eten we pasta met rode saus met gehakt. Maar dan wilde hij niet de stukjes groente er in. Hihi....nou vooruit omdat het vakantie is. Dan eten we er maar wat rauwkost bij. Het smaakte erg goed. 

Dinsdag 24 juli
Vandaag belooft een mooie dag te worden. En die dag willen we benutten om de gletsjer te bekijken. Dus daar gaan we met alle spullen om de sneeuw in te gaan. Op de parkeerplaats van de kabelbaan komen we erachter dat bijna alle kinderen hun zonnebril vergeten zijn. Ja dat is niet fijn met al die zon en die sneeuw. We hebben nog een extra zonnebril van Tycho dus dan wisselen ze maar af en toe maar. We stappen in een super de luxe kabelbaan waar 32 mensen in kunnen. Er zit toevallig iemand in de lift die op de gletsjer werkt. Ze vertelt dat er in de winter zo 12.000 man per uur in de lift stappen. Ze zijn helemaal ingericht op massa toerisme tijdens de wintersport. En dat zie je ook wel op dit stuk. Er wordt veel geprepareerd voor de pistes in de winter. Ook nu in de zomer is het redelijk druk. We gaan eerst even de gletsjer op als bij het tweede bergstation zijn. Even het ijs en de sneeuw voelen. 
Dan gaan we op zoek naar de ijsgrot. Het best op dit deel van de berg. Dus tussen de mensen door dalen we af naar de grot. Deze grot is gemaakt in de gletsjer. Mooi om te zien. En het is er niet verschrikkelijk koud. 
Na het bezoek aan de ijsgrot picknicken we op een rots en bedenken we wat we gaan doen. We willen we even door naar boven. Wandelend gaat dat lastig, dus nemen we de kabelbaan. En dan nog heel veel trappen omhoog. Dan zijn we op de top of Tirol: 3210 meter hoog. Wat een prachtig uitzichtpunt! 
Een echte rondwandeling heb je niet. Dat is wel jammer. En een stukje klimmen is hier ook een best behoorlijk stuk en niet al te makkelijk. De kinderen willen eigenlijk ook niks meer. Helaas. Ook hier drinken we even iets en achter de kassa van dit restaurant werkt de dame van de lift. In het restaurant is trouwens vrij weinig te krijgen, maar goed. Even wat drinken, genieten van de zon en het uitzicht. En dan weer helemaal naar beneden. 
Redelijk relaxed dagje. We stoppen nog even bij de speeltuin waar we ook de eerste dag waren. Daar zwemmen de kinderen in het ijskoude water. En dan weer terug naar de camping. Nog een keertje BBQ’en. Laatste avond op deze camping. 
Ik word altijd een beetje onrustig door zo'n wisseling. Vooral omdat we alles hebben opstaan. Na ja de luifel dan. Voortent hebben we niet opstaan. Door mijn hoofd speelt zich het hele scenario wat er allemaal moet gebeuren en waar alle spullen opgeborgen moeten worden. Ach en ik weet dat ik me eigenlijk helemaal niet druk hoef te maken, want we hebben het zo gedaan. 

Woensdag 25 juli
We zijn redelijk op tijd wakker dankzij DaniĆ«l. We gaan naar de w.c. en duiken daarna nog heel even ons bed in. Het is nog frisjes. Even wachten tot de zon over de bergen heen komt. Dan gaan we aan de slag. Alle spullen weer opruimen en op z'n vaste plek. Tycho loopt nog even naar de bakker voor broodjes en brengt de Sommer cards terug. Dan ontbijten we en pakken we alles verder in. Kinderen wassen af, wij klappen de vouwwagen in. En zo tegen half elf rijden we weg uit Neustift.  Vlot gegaan. 
We hoeven vandaag maar 175 km te rijden. Geen wereldreis. En dat verloopt lekker soepel. Zo tegen 13.00 uur zijn we bij de volgende camping. We kunnen meteen inchecken en zoeken een mooi plekje uit. Beetje geholpen door JĆ¼rgen, degene die mensen hun plekje wijst en even helpt. Hij vertelde waar de zon op kwam en hoe je de vouwwagen het beste neer kunt zetten. We zijn erg tevreden met ons plekje. Bij wat bomen, op een mooi ruim veld. Heerlijk! De rest van de camping is mooi, maar met een heel hoog gehalte spiksplinternieuwe caravans. Allemaal keurig netjes neergezet met de voorkant naar elkaar toe. Auto erachter, gras netjes gemaaid. Net een nieuwbouw wijk.
We eten nog even een broodje en dan zetten we de vouwwagen op. Wederom alleen met luifel. De kinderen worden steeds beter in het opzetten van hun tent. En binnen no time hebben we alles al weer staan. Hatseflats! 
De kids kleden zich snel om in hun zwemkleding om in het riviertje naast de camping te zwemmen. Er zit een leuke stroming in en de kinderen zien allemaal mensen op luchtbedden voorbij komen drijven. "Mama, hebben we de banden bij ons?" komen Bastiaan en Eveline vragen. Nee die hebben we niet bij ons. Maar wel extra luchtbedden. Yes ze blazen ze snel op en ik ga even met ze kijken hoe dat gaat. Meerdere mensen doen het dus ok probeer maar. Ijskoud trouwens dat riviertje. Maar goed daar wen je aan. Ik probeer het ook een keer. Echt heel leuk om te doen.
We spelen nog even in het riviertje en dan doen we even boodschappen. Soep met broodjes staat op het menu. Daarna ontdekken de kinderen de speeltuin en lopen Tycho en ik een rondje over de camping. We lopen even naar het veld met de tenten. Dat is een volgepropt veldje zeg. Blij dat we daar ook niet staan. Eigenlijk hebben we wel een heel mooi plekje. 
Dan verzamelen we de kinderen en duiken we de familie douche in. Mooie douche, volgens mij nog groter dan onze badkamer thuis. Met een wc, enorme wastafel, maar uit de douche kop komt helaas een zielig pisstraaltje. Te veel mensen zijn aan het douchen en aan het afwassen. De waterdruk kan het niet aan. Beetje jammer.
Bij de tent nog even spelen. Momenteel spelen we vaak een potje pesten. Super leuk!

Donderdag 26 juli
Ook in dit gebied bieden ze bij campings enzo kaarten aan waardoor je gratis bepaalde dingen mag doen. Wij hebben een Saalachtal kaart en mogen gratis de kabelbaan op. Dat gaan we dan maar doen. Van de ouders van een vriendinnetje van Eveline horen we dat er een mooie route loopt van het hoogste bergstation tot het middelste bergstation. Een Erlebnisweg. Dus met bordjes en allerlei informatie. Langs watervallen. We gaan naar boven met de kabelbaan. Het is minder bergachtig als in Stubai. Maar toch nog erg mooi.
Boven spelen de kinderen even, we eten nog een broodje en dan gaan we op weg. Loopt lekker zo naar beneden. En inderdaad we komen hele mooie watervallen tegen. En allerlei doe dingen voor de kinderen. Naar boven lopen was misschien wel leuker geweest. Dan was het van iets minder mooi naar steeds mooier. Maar ook wel wat zwaarder. De kinderen hebben het wel een beetje gehad met wandelen. Dus moeten we een beetje schipperen.
Dan gaan we naar de Billa even een boodschapje doen. Meteen maar voor twee dagen. En dan terug naar de camping. Lekker plonzen in het riviertje en met de luchtbedden je mee laten voeren op de stroming. We blazen ook het kleine bootje op en bevaren de wilde rivier. Leuk hoor!
Tycho maakt ondertussen een heerlijk kippetje klaar op de BBQ. Dat is 's avonds smikkelen geblazen.
Afwassen, douchen, en dan weer een potje pesten met z'n allen. De kinderen en Tycho hebben het plan opgevat om buiten te gaan slapen. Uhm.....ja waarom? Maar goed dat zijn van die Tycho dingen. Ze doen maar. Ik heb heerlijk het hele luchtbed voor mij alleen in de vouwwagen.

Vrijdag 27 juli
Het nadeel van buiten slapen is dat je vroeg wakker wordt van het licht. Tegen zessen gingen er al wat naar de wc. Ik draai me nog lekker een keer om en slaap nog even verder. Heerlijk die vouwwagen. 
Ontbijten, even chillen en wat onderbroeken wassen. Dan besluiten we de Barfussweg (het blote voeten pad) te gaan doen. Die zit bij een kloof en die willen we natuurlijk ook even bekijken. We doen (een stukje) het blote voeten pad en dan zijn we al bij de kloof. Ook daar kunnen we gratis in. Handig van die kaartjes. Zulke dingen zijn erg indrukwekkend. Dat de natuur zoiets maakt. Wauw! 
Via de berg lopen we weer terug. En willen eigenlijk nog even de de rest van het blote voeten pad doen. Alleen de kinderen willen ook heel graag gaan zwemmen. Blote voeten pad stellen we uit en we gaan terug naar de camping.
Heerlijk even de rivier in....brrrrrr blijft koud. Maar wel super leuk. Dan eten maken, rijst met varkensvlees en heerlijk eten. Op de camping smaakt alles lekkerder.
Na de dingen die we 's avonds altijd doen, wachten we af totdat we de maansverduistering kunnen zien. We zien telkens niets hoewel het heel erg helder is. We denken dat er een berg in de weg zit. Wat blijkt! Er staat een boom in de weg te staan. Nou ja zeg. Mooi hoor die rode maan.

Zaterdag 28 juli
De kinderen en Tycho hebben het even nodig om lekker uit te slapen. Ik ben al druk alles aan het klaar maken voor het ontbijt. Koffie zetten, eitje koken en dat soort dingen. Maar onze schone bebaarde slaapster blijft maar slapen. Ik vraag Daniel hem wakker te kussen maar dat durft hij niet: te veel prikkels. Hahaha, dan kriebel ik hem wel even aan zijn tenen. Langzaam aan ontwaakt hij en dan gaan we samen broodjes halen. Heerlijk om te ontbijten in de schaduw met lekkere broodjes en wat yoghurt met fruit en zelfgemaakte granola. Zo moet vakantie zijn, heerlijk!!
Vandaag willen de kinderen graag het blote voeten pad gaan afmaken. Ok we gaan die kant op. We maakten gekscherend af en toe de opmerking blote billen pad. Hihi! Nou dat is waarheid geworden. Van dat hele blote voeten pad kunnen we niks vinden. Dus willen we even lekker in het riviertje met de voetjes en dan een broodje eten. Maar niet alleen de voetjes gaan in het water. Al snel gaan de kleren uit en lopen de kinderen en Tycho in hun onderbroek. Bastiaan verliest in de stroming zijn slipper en Tycho die net wat verder op staat kan 'm nog pakken gelukkig. Tycho wil zijn onderbroek niet nat maken en doet 'm uit. Bij deze het blote billen pad. Daniel (kleine Tycho) trekt ook snel zijn onderbroek uit en daar staat nog een blote billen meneer. Samen gaan ze lekker plonzen in het water. 
Als ze uitgespeeld zijn gaan we terug naar de camping. Lekker het water in! Met het luchtbed, de boot en banden van de vrienden van Bastiaan en Eveline. En Tycho zou Tycho niet zijn als hij geen dam ging bouwen. Vol enthousiasme begint hij daaraan en al snel gaan wildvreemde kinderen meehelpen. Zo schattig! Tycho raakt alleen afgeleid door het bootje en ik en een paar meiden bouwen verder. Alleen langzaam aan beginnen mijn voeten af te sterven in dat smeltwater. De luchtbedden en de boot gaan wel 100 keer het riviertje op en af. 
Dan moeten we toch maar eens wat gaan doen aan het eten. Broodje hamburger met sla en rauwkost. 
Dan afwassen, douchen en nog een potje pesten. Ook vannacht slaapt iedereen weer lekker binnen. Dat bevalt wel goed.

En dan breekt al weer onze laatste week aan in Oostenrijk. In die week gaan suppen (zo leuk), gaan we nog een keer toeristje spelen in Zell am See, bezoeken we een grot en nog een kloof en maken we nog een fantastische wandeling. 

Tot de volgende bekentenis!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiĆ«nt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten