Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 14: bofkont!

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

De laatste weken voor de zomervakantie zijn ingegaan. Het aftellen is begonnen. Kindjes zijn moe en hebben zin in vakantie. Ik heb ook zin in vakantie. Omdat je dan niet zo veel moetjes hebt. Maar verder draai ik de eerste drie weken van de zomervakantie gewoon door. Misschien dat het nog wel drukker is dan. Een collega vroeg met laatst of ik al toe was aan vakantie, maar dat heb ik niet echt. Ik heb er heel veel zin in, maar toe aan vakantie nee. 
Dit jaar gaan we niet in Nederland kamperen. We gaan naar Zweden. Met de vouwwagen. Over de brug er heen en met de boot weer terug. We willen naar drie verschillende campings gaan. Dat is wel een uitdaging met elke keer die vouwwagen opzetten en afbreken. Maar goed we gaan niet alleen. We gaan met mijn nicht en haar vriend en hun kinderen. Zij hebben al wat ervaring in Zweden en kunnen ons mooi op sleeptouw nemen. En het wordt licht pakken. Niet te veel spullen mee. Misschien wel de grootste uitdaging aangezien we de afgelopen jaren altijd de luxe van twee auto's hadden. Maar het scheelt al een heleboel dat we de boot en de fietsen niet meenemen ;-). 
De komende weken gaan we er gewoon lekker naar toe leven en schrappen we steeds meer op het lijstje van spullen die we mee willen nemen. 



Maandag 26 juni

Een redelijk rustige maandag. Niet heel veel bijzonderheden. Ook wel eens fijn. 's Avonds heb ik het ook makkelijk. We hebben nog wat van de ovenschotel die Karin was komen brengen. Het is een beetje traditie geworden dat Karin vrijdag wat komt brengen. Dan heeft ze iets nieuws gemaakt en wil ze het laten proeven. Daar zeggen we geen nee tegen. Het is eigenlijk altijd lekker, maar deze ovenschotel was heeeeeeel erg lekker. Gehaktschotel met roomkaaspuree
Dinsdag 27 juni

Ik kom een lekkere ovenschotel tegen op Pinterest en heb die maar even aan Karin gestuurd als suggestie voor a.s. vrijdag ;-). Ze heeft helaas andere plannen....jammer hoor moet ik zelf koken. 
Vandaag heb ik een havermout dag. Ik heb nog een paar pakken havermout in de gangkast staan dus daar ga ik meet aan de slag.
Eerst wat muesli repen met havermout, dadels en noten. Ik heb de kokos achterwege gelaten. Lekkere repen, maar ik denk wel dat het nog beter kan. Wel hele handige tussendoortjes. 
Verder maak ik havermoutbroodjes. De broodjes hebben de vorm van pita broodjes. Simpel en lekker en je kan er oneindig mee variĆ«ren. Tussen de middag eet ik er een met huttenkase, komkommer, tomaat en rucola.  

Nee nog steeds niet uitgebakken met havermout. Want ik zie een recept voor havermout crackers voorbij komen op internet en dacht die leken me lekker. En raad eens ze zijn ook lekker. 
Ik besluit daarna om een nieuwe voorraad granola te maken. Oh en dat ruikt zo verschrikkelijk lekker, net als appeltaart (maar dan gezonder). 
's Avonds eten we tagliatelle met geroosterde paprikasaus. Heerlijk die geur van de geroosterde paprika in je huis. Super lekker sausje, ook voor andere dingen te gebruiken. Op de pizza wellicht. 
Woensdag 28 juni

Jaaaaaa een bakdag....ik heb nog wat banketbakkersroom over en ik wil daar wat mee maken. Ik ga een beetje zoeken op internet en kom bij cupcakes met banketbakkersroom, maar ik wilde liever iets anders maken. Dan kom ik als snel een recept tegen: kersen cake met banketbakkersroom. Ik maak 'm niet met kersen uit een pot, maar met kersen uit de vriezer. Ik kook de kersen even met wat water en een klein beetje suiker. 

Die muesli repen van gisteren waren lekker, maar een beetje saai. Ik vind een ander recept. En oh mijn hemel die is heel erg lekker. Wel wat calorierijker, maar heel erg lekker. De granola die ik gisteren had gemaakt kwam goed van pas. Pindakaas chocolade muesli repen. Ik heb de hoeveelheid honing gehalveerd, maar er mag van mij wel nog minder honing. Misschien helemaal geen honing.
Het is een lekker druilerige middag. Nou ja druilerig het regent dat het giet. Ik moet met de kinderen naar het gemeentehuis. Voor Zweden moeten we toch maar ID kaarten voor de kinderen halen. Tycho heeft een toestemmingsformulier ingevuld. Alleen toen ik op zoek ging naar zijn paspoort kon ik die niet vinden. Ik een appje sturen: "Waar is je paspoort?". Krijg ik een appje terug. "Ik heb een ID kaart en die heb ik bij me." Oh kak die heb ik nodig. Ik ben meteen online gaan kijken of ik de afspraak kon annuleren. En dat was geen probleem. De afspraak is verzet. En dat ismaar goed ook, want ik had met de kinderen moeten fietsen (door de regen). De auto is verhuurt en komt pas om 16.00 uur terug. Ieder nadeel hebt z'n voordeel was het geloof ik. 
De kids waren zich een beetje aan het vervelen. Of eigenlijk waren ze mij aan het vervelen. Totdat ze op het idee kwamen om elkaar te gaan schminken. Net als resultaat: Eveline is een piraat en Bastiaan is Mega Mindy. Daniel en een vriendje werden ook door Eveline en Bastiaan geschminkt. Daniel werd superman en heeft nog drie dagen blauw gezien. 

De zomer is ver te zoeken, maar ik maak toch een zomerstamppotje met huttenkase. Met mijn favoriet: zoete aardappel. En verder heerlijke gerookte kipfilet, huttenkase en doperwten. Er gaat ook sla doorheen en dat is op zich lekker. Note to self: pas er door doen op het bord. Anders wordt die sla heel slap. 
Donderdag 29 juni

Ik maak nog twee varianten van de havermoutbroodjes. Een met stukjes courgette en een met appel en kaneel. Ik kom ook een receptje tegen van fetaspread en omdat ik nog een stukje feta in de koelkast ging ik dat maar eens proberen. En lekker dat die is. Ik haal nog wel eens een 'smeerkaas' bij een Turks winkeltje en deze spread lijkt daar heel erg op. Lekker ook op een havermoutbroodje. Komkommer of/ en tomaat er op. Smikkelen maar! 

De kindjes hebben die middag een sponsorloop. Dus ik ga even aanmoedigen. Wat hebben ze goed gerend. Vooral de kleintjes gingen als een speer. De oudere kinderen kregen toch sneller last van steken in de zij en dat soort dingen. Ze hebben het allemaal heel goed gedaan. 


We eten zalm met naan van Jamie Oliver (uit het boek Kookrevolutie) die avond en ik had besloten om zelf de naanbrood te maken. Zo leuk en lekker om te doen. Met wat zelfrijzend bakmeel, yoghurt en wat zout en peper heb je zo het deeg gemaakt. Even mooi uitrollen.
Een pan op het vuur en de naanbroden een voor een bakken. Een kant insmeren met knoflookolie voor een heerlijke smaak. 
En als de naanbroden klaar zijn, dan kan de rest gemaakt worden. Dit is denk ik wel een van mijn favoriete recepten. Makkelijk te maken (vooral als je al kant en klaar naan broden hebt) en heerlijk van smaak. 
Vrijdag 30 juni

Toen we op Pinkpop zo hadden genoten van de roti kip, wilde ik het heel graag zelf maken. De massala kip en massala aardappelen lijken me geen probleem. Mijn broer maakte dat ook heel vaak. Maar die roti, dat is wel een dingetje. Toch wil ik ze gaan maken. Ik heb heel lang getwijfeld hoe ik ze zou maken. Uiteindelijk voor een simpel recept gekozen van de Albert Heijn. Roti met aardappelvulling. De massale kip en aardappels maakte ik volgens dit recept
Het is echt zooooooooo verschrikkelijk lekker. Ik moet de roti wat dunner uitrollen de volgende keer. Even wat mee oefenen. Maar het leuke is dat de kinderen het ook erg lekker vinden. Vooral Bastiaan geniet er erg van. Ik denk dat het eten met de handen (met de roti) toch erg aantrekkelijk werkt. 


Zaterdag 1 juli

Van een vriendin krijg ik kaartjes voor Burgers Zoo vanuit de Bank giro loterij. Het zijn maar vier kaartjes en we zijn met z'n vijven dus is het even spannend of we wel naar binnen kunnen. Maar met een beetje bluf lopen we met z'n vijven naar binnen. 
Voordat we naar de Zoo gaan, eten we pizza. Althans de kinderen. Ik wil pizza voor ons maken met vis, maar het is niet handig als je het deeg uitrolt en er tomaten saus opsmeert als er niks onder zit (ligt op het aanrecht zonder bakpapier). Ik kan de pizza niet meer verplaatsen en moet het wel weggooien. Snel even nieuw deeg maken, maar dat is niet zo snel klaar. Gelukkig hebben Tycho en ik nog wat roti van de dag ervoor als kliekje. Ook nog erg lekker een dag later. 
Het is erg leuk in Burgers Zoo. En wat een geweldige actie van de Bank Giro loterij. Gratis naar binnen, speciale avondopenstelling, gratis parkeren en een paar muntjes voor drinken. De kinderen vinden het helemaal geweldig en wij ook. 
Als we weer thuis komen, maak ik nog de vispizza die ik al eerder had willen maken. Die kunnen we dan de dag erna nog wel eten. 

Zondag 2 juli

Vandaag gaan we lekker op ontdekkingstocht. Het bos bij de Ginkelse hei wilden we graag gaan bekijken. Verrekijker mee, zaklamp mee en zakmes mee. Daniel doet nog even een powernap in de auto om genoeg energie te hebben voor de lange wandeling. Eerst een stukje op de hei en dan door naar het bos. We zien wel honderden torren en rode mieren en een heleboel vogels. Bastiaan, Eveline en Daniel duiken een donker bos in op zoek naar de boze wolf. Ze vinden geen wolf, maar duwen wel bomen om. Na een lange wandeling picknicken we even met een snoepje. En dan ontdekken de kids een mooie klimboom. Heerlijk klimmen en klauteren! 
Ik vraag aan de kinderen wat ze willen eten 's avonds en ze mogen niet kiezen uit patat, pannenkoeken of pizza. Eveline roept: "Poffertjes! Die noemde je niet." Haha wijsneus. Nee iets anders. Ze begonnen meteen over de groente. Top! Snijbonen, gebakken aardappels en kaasschnitzels. He die kunnen we ook zelf maken. We gaan even samen boodschappen doen. 
Tycho en ik kunnen nog lekker smikkelen van onze vispizza. En ik maak drie kaasschnitzels. En die zijn lekker. Makkelijk te maken ook. 

Weer een week waarin ik veel dingen heb kunnen uitproberen. Leuk! Ik krijg daar wel echt een kick van.
Nog een paar weken lekker veel te doen en dan drie weken niks in Zweden. Behalve dan ontdekkingstochten, vuurtje stoken en elanden spotten.

Tot de volgende bekentenis!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiĆ«nt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten