Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 15: zo veel te doen

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Een weekje later dan normaal, ik had even een weekje extra nodig voor mijn blog. Druk met andere dingen zoals verjaardagen, taarten maken, shoppen, ziek zijn, barbecueën op de manege . Soms is het niet anders. Een van de weinige dingen waar ik regelmatig te weinig van heb. Tijd! 24 uur in een dag is soms gewoon te kort. Ik ga het dit jaar toch maar eens aan Sinterklaas vragen: zakje extra tijd. 

Maandag 3 juli
Gezellig dagje met de oppaskindjes. Zo'n maandag die gewoon lekker loopt. Soms, heel soms, heb je dat. Heerlijk! Daar kan ik dan wel erg van genieten. 
's Avonds maak ik de bladerdeeg pakketjes die ik van mijn schoonzus heb afgekeken. Ik heb spekjes, maar ook nog wat zalm. Twee soorten pakketjes. Die met spekjes, soepgroente, room en eieren is erg lekker. Met zalm en soepgroente (en room en eieren) is iets minder lekker (nog wel lekker hoor). Ik denk dat er andere groentes bij moeten. Daar gaan we nog wel eens mee experimenteren. 
Dinsdag 4 juli
Joepie Eveline mag afzwemmen voor haar C diploma met schoolzwemmen. Iets wat ik niet verwacht had, want met het afzwemmen voor B was ze een beetje angstig geworden voor het zwemmen door het gat. Ze heeft daar heel vaak een klein drama van gemaakt (vooral met het naar bed gaan). We hebben elke keer gezegd dat ze niet hoefde af te zwemmen. Dat ze gewoon lekker mocht gaan schoolzwemmen en als ze iets niet hoefde te doen wat ze niet durft. Dit moesten we toch nog wel een paar keer herhalen. En zelfs even met de juf besproken aan het begin van groep 4. Maar goed het ging in de loop van het jaar eigenlijk steeds beter. En toen ik halverwege het jaar een keer kwam kijken, zwom ze moeiteloos door het gat heen. Ze hadden ook een geweldige zwemjuf, die tevens kindercoach is. Even later kregen we het briefje mee dat ze mocht oefenen met kleren aan en twee weken later het briefje voor het afzwemmen. Tjakka!! Ze deed het ook super goed met het afzwemmen. Zo trots!
En ja als je je diploma hebt gehaald, dan mag je bepalen wat we eten die avond. Het worden frietjes. Ik maak met de paar zoete aardappels die ik nog heb liggen zoete aardappel frietjes en de kinderen krijgen ovenfrietjes. Ik bak voor Tycho en mij kabeljauw en de kinderen hebben vissticks. Lekker met wat broccoli! 
Woensdag 5 juli
Afgelopen maandag kwam mijn achterbuurjongen met een vuilniszak aanzetten. Met daar in vijf net gevangen forellen. Hij was gaan forel vissen met school en had er vijf gevangen. Of ik ze wil klaarmaken. JAAAA!!! Dat wil ik wel. Lekker verse forel. We spreken af dat ik ze woensdag klaar ga maken. Dan heb ik 's middags rustig de tijd om ze schoon te maken. Lekker werkje is dat zeg. Eerst die beestjes even goed afspoelen en dan de buik opensnijden. Net iets onder de kaak losmaken en dan kan je zo alles er uit trekken. Nadeel is dat die beestjes best scherpe tandjes hebben. En je moet goed vasthouden om alles goed los te trekken. Mijn vingers kwamen er niet helemaal ongeschonden uit. Maar wat een prachtige visjes! En ze smaakten heel erg lekker. Ik heb ze in de oven gedaan volgens dit recept. De aardappels die eronder liggen zijn ook erg lekker. 
Donderdag 6 juli
Pfffffff ik voel me niet goed vandaag. Heel weinig energie, buikkrampen en totaal geen eetlust (en dat is heel vreemd, want ik heb altijd zin in eten). Het paardrijden van de avond ervoor kostte me al heel veel moeite en daarna was ik heel misselijk. Normaal eet ik altijd nog wat na het rijden, maar ik wilde alleen maar naar bed. Dat wordt zuinig om gaan met mijn energie vandaag. 
Drie kleintjes vanochtend, wat een gezelligheid, maar wel druk. Ze kunnen lekker samen spelen. Als ik Baukje ga uitlaten zitten ze gezellig met z'n drieën in de fietskar. Lekker knus tegen elkaar aan. Ik kom de ochtend redelijk door.
Terwijl twee oppaskindjes op bed liggen, ga ik met mijn andere oppaskindje tekenen. Hij is alleen best een beetje heel erg moe (zit in zijn ik-slaap-'s-middags-niet-meer-in-bed fase) en wil alles, maar toch ook weer niks. Ik besluit alles op te ruimen en hem uit zijn stoel te tillen. Dit vindt hij niet leuk en is erg boos en verdrietig. Ik laat hem heel even boos zijn, til hem dan op en zet hem met zijn knuffel op de bank. Nog heel even is hij boos. Ik probeer hem rustig te krijgen door over zijn gezichtje te strelen en al vrij snel valt hij in slaap. Aaaaaah arm mannetje! Zo moe. Ben zo dankbaar dat ik daar als gastouder de tijd voor heb. Op dat moment kan ik zelf ook even rust pakken. Het nadeel is dat mijn oppaskindje nogal zwaar ademt als hij slaapt.
Ik flans 's avonds maar even iets in elkaar. Ik heb nog steeds niet echt honger. Ik maak wat pasta met tomatensaus en spekjes. Sperziebonen erbij voor de vitamientjes. 
Ik wilde eigenlijk lekker gaan sporten die avond. Jose, die vriendin die altijd tegen etenstijd binnen komt lopen, zou mee gaan, maar ik besluit niet te gaan. Ik heb er geen energie voor en moet mijn energie sparen voor de volgende dag (shopdag). Ik lig om 20.15 uur op bed en slaap vanaf ongeveer 21.00 uur tot 07.00 uur de volgende dag. 

Vrijdag 7 juli (SHOPDAG!!!!)
Ik voel me gelukkig weer een stuk beter. Meer energie en iets minder buikkrampen en ik heb weer honger. Dat gaat goed komen vandaag. Ik voel me op deze dag altijd een beetje als een kind dat jarig is. Opgelaten, blij en een lichte kriebel in mijn buik. Deze shopdag is een ware traditie geworden. Al een jaar of 25 gaan mijn tantes, moeder, nicht, tegenwoordig achternicht en ik shoppen. Toen mijn oma nog leefde ging ze ook altijd mee. Twee keer per jaar gaan we. In de winteruitverkoop in januari en in de zomeruitverkoop in juli. We gaan al jarenlang naar Zutphen om te winkelen. Ooit wel eens in Arnhem en Eindhoven geprobeerd, maar dat is te groot en dat red je niet in een dag. Zutphen is precies goed. Leuke winkels voor jong en oud en het is goed te lopen. Het personeel in een aantal winkels herkent ons ook al. 
Nadat Tycho en ik de kinderen naar school hebben gebracht, komen mijn tante, nicht en achternicht uit Eindhoven mij ophalen. We rijden dan door naar mijn tante in Zevenaar. Daar drinken we een kop koffie en dan rijden we naar mijn moeder in Zutphen. Tegen die tijd heb ik echt al berehonger (krijg je als je een dag bijna niks eet). Gelukkig heb ik bananenbrood mee genomen, dus kan ik daar een stukje van eten. Mijn moeder en ik stappen op de fiets. De rest stapt in de auto. Op weg naar het centrum. Ik kom er daar achter dat ik mijn telefoon bij mijn ouders thuis heb laten liggen. Mijn moeder biedt aan om 'm op te halen. Ze zoeft even snel op en neer met haar elektrische fiets. Ik ben haar wel dankbaar, want mijn energie niveau is nog niet helemaal optimaal. 
We zakken af naar de eerste winkel: Ziengs. Schoenen shoppen is altijd leuk. Ik vind zwarte laarsjes, heel handig voor in de zomer (NOT), maar mijn andere zwarte laarsjes hebben een versleten hak. Nu kan er een heel relaas komen over het verhakken van een laars en dat soort dingen.....maar dat doe ik niet. 
Zo langzaam aan gaan we van de ene winkel naar de andere. Ook voor de kinderen koop ik het een en ander. En voor mezelf vind ik ook leuke spullen. Mijn achternichtje heeft al een paar keer geroepen: "Ik heb honger. Gaan we al eten?" Haha, dat herken ik wel van toen ik zo oud was en mee ging shoppen. Ook een van de redenen dat Eveline nog niet mee mag. 
We gaan lunchen bij Gasterij de Gracht. Ik ben helemaal vergeten om foto's te maken. Dom, dom, dom. Ik had een heerlijk broodje carpaccio. Mijn tantes allebei een broodje gezond, mijn nicht een trio broodje met van alles en nog wat en mijn moeder een broodje met kippenlevertjes. Mijn achternicht nam een hamburger (met gebakken ui en champignon), maar dan zonder gebakken ui en champignon. Haha! Het eten smaakte me goed (gelukkig maar). 
Zo nu hebben we weer wat energie voor het laatste stuk. Winkel in, winkel uit....he getsie het regent. Als we bijna op het eind zijn willen mijn nicht, achternicht en ik nog even door. Nog voor de mannen kijken. Maar de tantes waren moe. Ik zei: "Ga anders daar op het terras zitten en drink een wijntje." Daar hadden ze wel oren naar. Yes, dan kunnen we nog heel even door. Voor Tycho en Bastiaan nog wat kunnen kopen. Missie geslaagd. Nu kunnen we huiswaarts. De tantes hebben het er wel van genomen, want ze hebben zelfs al een tweede ronde besteld. Dan nemen wij ook maar een drankje. 
Op de fiets weer naar het huis van mijn ouders. En eenmaal daar zijn de mannen en de kids er ook. Gezellig! Dan moeten alle tassen even leeg gemaakt worden en geven mijn achternicht, mijn nicht en ik een mode show. We eten 's avonds pasta: een pastasalade met tonijn en sperziebonen en een spaghetti met balletjes van kipgehakt. Jammie (weer geen foto's)!
De kinderen blijven in Zutphen slapen en Tycho en ik keren huiswaarts. Ik moet nog even wat doen aan de taart die ik morgen moet maken. Even rustig aan tafel zitten met een theetje en mijn marsepein en dan aan de slag. Tycho helpt een beetje mee. Heel fijn!

Zaterdag 8 juli
Nadat ik les heb gegeven, ga ik aan de slag met de taart. Tycho is aan het werk in de haven en de kinderen zijn nog bij mijn ouders. Lekker rustig. Het is een vrij grote taart en ik besluit 'm maar een keer door te snijden. Het plan was om 'm twee keer door te snijden, maar ik was bang dat het biscuit zou gaan breken. Ik heb Oreo creme gemaakt. Lekker joh, Oreo's verkruimeld en door de botercrème gedaan. Daar boven op leg ik nog stukjes Oreo.
Ook het afsmeren gaat goed met de Oreo crème. Ik moest de taart wel weer even in de koelkast stoppen, omdat die crème met die warme temperaturen erg zacht wordt. Even opruimen en beginnen met uitrollen. Ook wel lastig hoor zo'n grote lap. Maar het gaat goed. De poppetjes er op doen die ik al gemaakt heb en de letters die ik die morgen al heb uitgesneden. Dat schiet lekker op! Nog even wat sterren uitsteken en de namen van de jongens. Ik ben ruim op tijd klaar. Zo alleen aan het werk zijn is toch het fijnste, dan kan je gewoon lekker doorwerken. 
We besluiten 's avonds voor de verandering weer een keer te bbquen. We hebben nog wat lekkere hamburgers in de vriezer liggen die we bij Beef&Steak hadden besteld. Ik vraag of mijn ouders ook blijven eten en pak er nog wat bbq vlees uit. Ook maak ik nog wat hamburger broodjes (die zijn te lekker). 
Zondag 9 juli
Twee verjaardagen vandaag. Mijn neefje en mijn (oud) buurjongetje (verloofde van Eveline) zijn op dezelfde dag geboren. Sowieso druk zo in juli, want ook mijn broer en twee schoonzusjes zijn jarig. 
Voor mijn neefje maak ik zijn favoriete taart. Lemon meringue taart. Met een bodem van bastogne koeken. Dat had ik nog niet eerder gedaan, maar ik had gelezen dat het heel lekker is. Ik heb de taart helaas niet geproefd, dus moet ik 'm nog een keer maken. 
We gaan al op tijd naar mijn neefje en gaan daar lekker lunchen. Ik heb hummus met zongedroogde tomaat, eiersalade en kip-kerrie salade gemaakt. Nog twee kleine Turkse broodjes erbij. Heerlijk! Een vriendin van mijn schoonzus had een heerlijke bietensalade gemaakt met bieten van eigen land en mijn schoonzus had een lekkere artisjokken salade gemaakt. De bbq gaat ook aan en daar komen zalige kipkluifjes vanaf. Die had mijn broer gemarineerd in cola. 
Halverwege de middag klimmen we weer in de auto om naar het feestje van onze buurjongen te gaan. Ik proef mijn eigen taart daar en kom tot de conclusie dat die Oreo creme heel lekker is. Het is heel gezellig op het feestje en we blijven er een hapje eten. Pasta salade (altijd goed) en broodjes knakworst. Zo en dan zit ik ook wel heel vol. Verzadigd keren we huiswaarts. Het was een leuke dag! Alleen nu heb ik geen zin meer om te bloggen. Ik besluit het een weekje op te schuiven. 

Maandag 10 juli
Ook vandaag eigenlijk wel weer een relaxte maandag. De kinderen zijn 's ochtends redelijk mee werkend en spelen gewoon gezellig samen. 
Ik besluit om mijn overrijpe bananen weer eens in te zetten. Ik wil de havermoutmuffins bakken die ik ook maakte voordat we naar Pinkpop gingen. Ik kan alleen nergens meer het recept vinden. Hoe irritant! Ik weet nog wel ongeveer wat er in zit. Maar even proberen dan. En eigenlijk zijn ze wel lekker geworden. Niet helemaal hetzelfde, maar wel lekker. 
Stiekem toch wel een foto van de pasta van mijn moeder (die van vrijdag). Want we eten 's avonds kliekjes (ja al weer). Ik ben niet zo van het weggooien en vind het ook wel makkelijk om gewoon een bakje in de magnetron te gooien. Beetje extra groente erbij en klaar is Kees. 
Dinsdag 11 juli
Rustig dagje met de oppaskindjes vandaag. Lekker spelen, knuffelen, liedjes zingen. 
We eten 's avonds kip jambalaya. Super lekker! Ik had al wel eens een ander recept geprobeerd, maar deze is ook erg lekker. Iets pittiger.  
Woensdag 12 juli
Vandaag ga ik barbecueën op de manege, omdat het de laatste les voor de vakantie is. Ik maak de overheerlijke aardappel salade die we laatst ook hadden gemaakt. En natuurlijk mijn home made knoflooksaus. Eveline heeft met daar goed mee geholpen. De kinderen eten lekker frietjes. Tycho is aan het karten met zijn werk. 
Donderdag 13 juli
Ik kreeg de vraag van een collega van de sportschool om een taart te maken voor haar zoon. Het was wat kort dag (ze vroeg het dinsdag), maar ik had nog zo veel over van de taarten van zaterdag. Ik dacht daar maak ik wel weer een nieuwe taart van. Weggooien is immers ook zonde. Wel even heel duidelijk gezegd dat de taart simpel zou blijven. Ik had geen tijd meer om allemaal poppetjes er op te maken. Maar dat was prima. Ik ben eigenlijk ook wel dik tevreden over de taart. 
Als cadeautje voor de juffen wilde ik graag wat maken. En ik besloot het voorbeeld van Karin te volgen en de million dollar shortcake te maken. Oh wat is dat lekker zeg. Het lijkt heel erg op Twix. Koek met karamel en chocolade. Ik maak voor alle juffen een leuk pakketje. 
Couscous salade met avocado en gerookte kip staat op het menu. Lekker makkelijk en smaakt heel goed. De kinderen (lees: Bastiaan) vinden de couscous geweld in kippenbouillon erg lekker. Eveline weigert negen van de tien keer om maar iets te proeven en Daniel probeert vaak wel, maar waait soms met Eveline mee en soms met Bastiaan. Tja ik blijf het proberen hoor. 
Vrijdag 14 juli 
Mosselen....jaaaaa. Zo lekker! Ik vind dat ook echt zo'n weekend recept. Gewoon rustig aan kunnen eten tot je de pan leeg hebt. Lekker met een (zelfgemaakt) mosselsausje erbij en wat brood (of frietjes). 
Zaterdag 15 juli
Scones heb ik al wel vaker gemaakt. Makkelijk om te maken. Nu zag ik een recept voor kaasscones. Oei dat is ook wel lekker. Ik had een stukje cheddar me genomen uit de winkel laatst, maar zag dat het langzaam aan een schimmelkaasje werd. Snel die scones maken dan. Even de schimmelkantjes eraf en hoppa. Jammie!! Vooral als ze nog warm zijn. 
Het was voor Tycho toch al wel weer lang geleden dat we gebarbecued hadden (een week). En bovendien had hij een lekker recept gezien voor spareribs. Ook in een cola marinade. En hij zag een echt mannen recept met witte bonen in tomatensaus op de bbq. Nou ja vooruit dan maar, leef je uit Tycho. Dat was ook wel erg lekker. We hebben nog steeds dat vlees van de slager uit Herveld en wederom trokken we de conclusie dat het vlees niet super is. Toch te droog en dat is jammer. De witte bonen hebben potentie, maar het is wel erg zoet naar mijn idee. 
Zondag 16 juli
Vandaag staat er een bosrit op de planning. Al ergens in mei hadden we ons er voor opgegeven, maar elke keer konden we niet. Nu was het eindelijk zo ver. Wat was het heerlijk! Gewoon genieten van het mooie bos en de vogels die fluiten. De eigenaresse van de manege vroeg een paar keer: "Heb ik nog wel mensen mee?" We zijn allemaal zo rustig en aan het genieten. Alles gaat ook heel erg goed. Geen gekke dingen totdat we een Schotse Hooglander tegen komen. Gepetto, het paard waar ik op zat, vind het beest heel erg eng en duikt de bosjes in. Hij wil er echt niet langs. Met een hele wijde boog krijg ik hem er langs gestuurd. Arm paardje...hij vond het echt eng. We rijden rustig verder totdat we op een gegeven de rest van de kudde tegenkomen. Ik moet Gepetto naast het paard van Karin zetten zodat hij niet de bosjes in kan schieten. Geldrop, het paard van Karin, vindt dat echt niet leuk en bijt van zich af. Dan maar naast Guave, het paard waar de eigenaresse op rijdt. En snuivend en briesend gaan we langs de kudde (met een heleboel kalfjes). Mooi om te zien. De rest van de rit is heel relaxed. Volgende week mag ik weer (op paardenkamp). 
Meteen als ik thuis ben spring ik onder de douche en daarna gaan we naar Breda. Naar mijn broer. Hij was 6 juli jarig, maar door al die verjaardagen vierde hij het pas vandaag. Hij zou wat lekkere dingen op de bbq gooien. En dat had hij gedaan zeg. Buikspek en spare ribs en kipsate yakitori. Te veel lekkers! Hieronder zie je een foto van de buikspek. Op een tortilla met mango-gember-limoen mojo, ingemaakte jalapeno pepers, ingemaakte rode ui, koriander, witte kool salade. OMG wat lekker!!!! 
Ook de spare ribs en de sateetjes waren lekker. Mijn broer had zijn inspiratie uit een kookboek gehaald: Smokey goodness II. Terwijl ik in het boek blader, maak ik de ene na de andere een foto. Mmmmm misschien toch handiger om het boek zelf te kopen. Dat doe ik dan maar. Lang leve bol.com! 

Inspiratie gekregen? Misschien nog vragen? Laat het me weten. Vind ik leuk ;-). Voor iedereen die deze week op vakantie gaat of is, hele fijne vakantie. Wij zijn nog drie weken thuis!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten