Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 27: nee zeggen is ja zeggen tegen jezelf

Hallo ik ben Marleen en ik ben verslaafd

Nee zeggen is voor zoveel mensen zo verschrikkelijk moeilijk. Hoe komt dat toch vraag ik me af? Ik heb er zelf ook moeite mee hoor. Het gaat beter, maar het blijft altijd een lastig dingetje. Ik heb in de jaren wel geleerd om altijd even de tijd te nemen om antwoord te geven. Niet meteen ja zeggen, maar even bekijken of ik het wel echt wil. Niet dat ik heel vaak nee zeg, maar ik heb er wel altijd goed over nagedacht. Als weegschaal kan ik altijd heel goed de twee kanten van een verhaal/ vraag zien en beide kanten neem ik mee in mijn overweging. Ook ben ik iemand die het graag de mensen naar de zin maakt (ja echt, in een sessie confrontatie coaching kwam ik er achter dat ik een deurmat ben met hele grote letters welkom er op hihi). Dit bepaalt bij mij ook of ik ja of nee zeg. Het is bij mij meestal een echte gevoelskwestie. Maar de uitspraak: "Nee zeggen is ja zeggen tegen jezelf!" vind ik fantastisch. Als je merkt dat door ja te zeggen je een grens van jezelf over gaat, dan zeg je eigenlijk nee tegen jezelf. Ook al roept je gevoel: ik wil dit niet, jij zegt nee ik doe het toch. Huh? Dat klinkt gek. Alsof je een soort gespleten persoonlijkheid hebt. Dus als je op dat moment nee tegen een ander zegt, dan zeg je ja tegen je gevoel: ja ik heb je gehoord! En dat voelt goed. Na ja meestal dan, na een tijdje (deurmat....hihi). Waar het op neer komt: wees lief voor jezelf! Jij bent belangrijk. Je bent je eigen instrument en daar moet je goed voor zorgen. 

Twee weken in een

Ik had het al ingeschat, weinig gebakken deze afgelopen twee weken. Druk met andere dingen. Dus dit zijn de bak- en kooksels van de afgelopen twee weken. 
Ik had het karkas van een kip over (van de pulled chicken). Ik dacht: 'Hoppa daar gaan we een kippensoepje van maken.' En dat ruikt zo lekker in huis. Dat staat wel in de top 3 heerlijke geuren samen met appeltaart en vers brood. Die avond lekker met een zelfgemaakt volkorenbroodje gegeten. 
Elke dag begin ik mijn dag met een smoothie. Na ja de laatste tijd vaker met een havercinno. Maar dat is vanwege de kou geweest. Maar dan maakte ik de smoothie later in de ochtend. Ik heb standaard altijd doosjes mango, aardbeien, frambozen en blauwe bessen in de vriezer. En die doen ik dan samen met spinazie of courgette en kokoswater in de blender en dan krijg je een heerlijk drankje vol vitamines. En soms is ie erg groen en dus extra gezond ;-). 
Weet je nog die loempia's die ik maakte? Ik had nog wat loempia vellen over en dat is zonde om weg te gooien (haha). Ik kreeg al een suggestie van Karin om feta spinazie rolletjes te maken en zelf dacht ik al aan geitenkaas rolletjes. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb ze in de oven gedaan, omdat dat toch iets calorie armer is en net ze lekker volgens mij. 
We eten het weekend bij mijn broer. Hij had nog een cote de boeuf liggen van 2 kilo en hij dacht er komen wat carnivoren op bezoek, dus dat komt wel goed. Nou blijkt dat de kleinste van de familie de grootste carnivoor is. Kijk die Daniel dan!!
Soms kom je zomaar bij een recept uit door wat ingrediĆ«nten die je nog hebt liggen, die heel erg lekker is. En dit is zo'n geval! Roergebakken pangasius met sperziebonen. Echt heel lekker! Ik heb er nog wat extra groente door gedaan, want ik had nog wat prei en paprika liggen. De hoeveelheid chilipoeder mag ietsje minder, maar het was niet te scherp. Ik had er couscous bij gedaan, maar rijst of pasta zou ook kunnen. 
Nog zo'n groente knaller: gevulde courgette met ratatouille en roomkaas. Nu had ik de ratatouille een beetje uitgebreid met balsamico azijn en ProvenƧaalse kruiden. Het was erg lekker deze combinatie! Ook deze houden we er in. 
Van Sinterklaas had ik een tulbandvorm gekregen. Die had ik alleen nog niet gebruikt. Afgelopen donderdag kreeg ik ineens zin om wat te bakken. Laten we eens een tulband maken. Leuk om eens uit te proberen. Appel-kaneel tulband. Mmmmm lekker. 
Het weekend is weer tijd voor iets op de BBQ. Het boek Smokey goodness heeft zo veel heerlijke recepten. We wilden graag een keer wat met bavette maken. Bavette is een stuk rundvlees, die komt van de flank van een koe. In Amerika heet het een flank steak. Wij aten de bavette met gordita's, veldsla, ingelegde rode ui en chipotle-hollandaise saus. Vreselijk lekker!!!! 
De dag na de bavette had ik eiwitten over. Nu kan je met eiwitten schuimpjes maken of omelet of iets dergelijks. Maar ik wilde al een tijdje bitterkoekjes maken. Ik had een tijdje terug amandel extract gekocht bij Dille en Kamille. Wat een makkelijke koekjes om te maken. En ze zijn  super lekker. 
's Avonds besluiten we soep te eten met broodjes. Ik had nog wat broodjes in de gangkast liggen. Toen ik ze pakte vroeg Eveline: "Wat is dat groene op de broodjes, mama?" Oh oeps er zit schimmel op. Iets te lang laten liggen. Ik besluit zelf boordjes te maken. Ik blijf dat geweldig vinden: zelf brood maken. Beetje meel, gist, zout, suiker, melk (of soms water) en boter, beetje kneden, laten rijzen, bolletjes vormen, nog een keer rijzen en afbakken. En dan heb je heerlijke verse broodjes. Verser kan niet!   
Er lag ook al een tijdje makreel in de koelkast (geen groene stukjes gelukkig). Daar maakte ik makreel americain mee. 
Als ik vraag aan de kinderen welke soep moet ik maken, dan is het eigenlijk altijd champignon soep. En eerlijk gezegd die is ook wel heel erg lekker. De pan was al bijna leeg toen ik de foto maakte. 
Mijn missie is: koelkast, gangkast en vriezer wat leger maken. Ik had een aantal dingen in de koelkast staan zoals mascarpone, kwark en een half bakje monchou. Wat zullen we daar eens mee maken? Even zoeken op internet en ik kom op iets van mascarpone kwark met frambozen. Aha daar kan ik wat mee! Dan bedenk ik me dat ik nog wat speculoos koekjes heb. Dat is er vast lekker bij. En tadaa!!! Te lekker, echt waar te gruwelijk lekker. 
Super lekkere dingen gemaakt deze afgelopen twee weken. Gezond met veel groente, zonder vlees, met vis, met heel lekker vlees en af en toe ook iets heel lekkers en ongezonds. Mooi in balans moet ik zeggen. Wat ik ook probeer is met meer aandacht eten. Mindful eten. Te vaak eet ik even snel wat achter de computer, mijn telefoon in mijn hand en meestal ook met kinderen om me heen. Nu kan ik die kinderen niet sturen als ik ga eten, maar die computer en telefoon gaan aan de kant als ik eet. Even bewust zijn van wat ik eet en er van genieten. Dan eet je uiteindelijk een stuk minder. Zo nu gaat de computer aan de kant en ga ik even lekker iets eten. 

Tot de volgende bekentenis! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiĆ«nt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten