Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 29: opvoeden in het jaar 2018

Hallo ik ben Marleen en ik ben verslaafd aan opvoeden

Zo heel af en toe komt de pedagoog in me weer een keer naar boven. Laatst las ik een krantenartikel over het opvoeden van jong volwassenen. Na ja opvoeden vooral het bemoederen. Zo kwamen er voorbeelden voorbij van moeders die met hun bijna volwassen kinderen mee gaan naar sollicitatie gesprekken. Moeders die smoothies maken, zodat het kind nog wat fruit binnen krijgt. Of een moeder die tosti's in het tosti apparaat legt omdat het kind geen kaas wil aanraken. Huh?? Wat?? En hij eet het wel op? Ok, hoe gek ben je dan als moeder? Ik snap dat je goed voor je kinderen wilt zorgen en dat je ze af en toe een keer verwent of wat voor ze doet. Tuurlijk dat doet elke ouder. Maar op die manier voed je ze toch niet op tot zelfstandige volwassenen. Dan krijg je van die kinderen die tot hun 30ste bij papa en mama blijven wonen. Lekker makkelijk. 
Mijn manier van opvoeden is redelijk los. Na ja wel met veel structuur en duidelijke regels. Zo liggen onze kinderen meestal al op bed (in de zomer en de lente) als er nog veel (vaak jongere) kinderen buiten spelen. Dat vinden ze niet altijd leuk, maar dat ritme zorgt er wel voor dat ik de dag erna nog gezellige kinderen heb. Maar ik laat ze wel veel zelf doen. Aankleden, boterhammen smeren, zelf de schoenen aan doen en hun eigen tas tillen naar school, moesten ze al snel zelf doen. Ten eerste hoe meer ze zelf kunnen, hoe groter hun autonomie. En ten tweede ik kan met drie kinderen niet altijd alles doen. Whaaaaaaa.....ik word al gek bij de gedachte. Maar ook qua dingen laten ontdekken ben ik (en Tycho ook) niet moeilijk in. Boven op dingen klimmen, met messen, scharen en dergelijke dingen werken, lekker laten ravotten en ga zo maar door. Laat ze maar leren door te doen. Een mooi voorbeeld: mijn neefje van 1 was met een kastdeurtje aan het spelen. Reacties als oh jee als dat maar goed gaat, straks komen er vingers tussen. Waarop mijn schoonzus zei: "Meestal gaat het goed. En als het niet goed gaat dan leert hij daarvan." Kijk daar houd ik van. Zolang de situatie geen ernstige gevolgen heeft, laat ze maar ontdekken. En geef je kind wat vertrouwen. De meeste kinderen weten wel wat kan en wat niet. 

Lekker weer

Kliekjes....I love kliekjes. Het is gezond, makkelijk, lekker, besparend enneh vooral makkelijk (of had ik dat al gezegd). Hier had ik wat tagliatelle met paprikasaus, die had ik zelf gemaakt. En Surinaamse bami, die had Karin gemaakt. Lekker hoor.
Asperges!!!!! Joepie ze zijn er weer. Ik wilde er graag een taart van maken. Deze keer heb ik twee recepten gecombineerd. Aspergetaart van filodeeg en witte aspergequiche met ham. Ik moet zeggen dat dit een lekkere combinatie is. Knapperige filodeeg met roomkaas in de vulling. Top!
Paaseieren, altijd leuk om te verstoppen, maar na pasen liggen er meestal nog een heleboel bij ons. De kinderen eten ze wel, maar Tycho en ik eten ze bijna niet. Dus wat doen we dan. Er iets mee bakken natuurlijk. Brownies lenen zich daar natuurlijk erg goed voor. Mmmmmm lekkere chocobom. Wat een geluk, want op vrijdag zouden we na de BBBB les een kopje koffie drinken met een van de deelneemsters. Ze was jarig die week en wilde ons trakteren. Zo lief! En voor mij een mooi excuus om die brownie te bakken en mooi in te pakken. En er blijft altijd wel wat over om zelf te proeven. 
Weet je nog die dochter van de vriendin van de ex van mijn vriendin? Die heeft hier niks mee te maken. Maar het zoontje van de vriendin van de moeder van mijn oppaskindje wel. Oh mijn hemel nu al ingewikkeld. Of nee eigenlijk niet. Hij werd 3 en wilde graag een taart. Voor mijn oppaskindje had ik ook de taarten gemaakt en die waren goed bevallen. Dus ik ging aan de bak. Een cheesecake met chocoladesaus en karamelsaus. Een frambozen mascarpone taart met witte chocolade. En een brandweerman Sam taart met aardbeienmousse en bastogne botercreme (erg lekker).
Kaasfondue is altijd gezellig. De kinderen vinden het geweldig. Lekker dippen in de kaas. En knabbelen aan de rauwkost. Mmmmm heerlijk. De kaas begon alleen een beetje te stollen. Er ging ergens iets niet goed. De smaak was er niet minder om. Het was wat lastiger eten. 
BBQ time. Gewoon een simpel hamburgertje en een vispakketje (de vis moest op). Wederom wat rauwkost, klein beetje stokbrood en ik had nog zelfgemaakte baba ganoush (geroosterde aubergine dip). Eerste keer buiten gegeten trouwens. 
Goh het is me gewoon gelukt om binnen een week weer een blog te schrijven. En dat terwijl het toch best lekker druk is deze weken. Volgende week zondag ga ik naar de Bodystep opleiding en daar ben ik voor aan het oefenen. De nieuwe releases van Lesmills starten volgende week en daar ben ik hard voor aan het oefenen. Af en toe wat extra invallen op de sportschool en mijn oppaskindjes zijn er ook nog. Soms is het zo dat hoe drukker je bent, hoe efficiĆ«nter je met je tijd om gaat. En het schrijven van mijn blog buiten in de tuin is geen straf. Manlief naast me met zijn laptop (op zoek naar een spit voor op de BBQ en nieuwe snijplanken), kids op bed en hond aan de voeten. Het leven is zo slecht nog niet! 

Tot de volgende bekentenis!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiĆ«nt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten