Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 37: I love Oostenrijk deel 3

Hallo ik ben Marleen en ik ben verslaafd aan Oostenrijk

Wat fijn zeg! Het is begin september en ik heb nog een week vakantie voor de boeg. Letterlijk, want we gaan nog een weekje naar Denemarken en figuurlijk, want ik deel nog een week Oostenrijk met jullie. We zijn inmiddels al weer helemaal gewend aan het normale ritme: kinderen op school, Tycho aan het werk en ik heb het redelijk rustig. Redelijk rustig, want ik geef iets meer uren les op de sportschool en val hier en daar in, maar heb minder oppaskindjes. Het is voor ons altijd een drukke maand, september. Met verjaardagen enzo. Altijd even puzzelen wie wanneer welk feestje kan geven, traktaties bedenken en taarten maken. Maar goed dat wordt ook elk jaar makkelijker.

Zondag 29 juli

Camping dag vandaag. De kinderen willen dat zo graag. Nou ja ok dan blijven we op de camping. Maar dan gaan we de rest van de week nog wel  dingen doen. Zoals wandelen...zucht doen ze alle drie. Ik wilde al twee dagen even een handdoeken was doen. Die beginnen na twee weken toch wel beetje muf te ruiken. Maar ja zo'n wasmachine bemachtigen is toch best een dingetje. Ik heb maar even gekeken hoe lang de wasmachines nog moesten en later nog eens terug gegaan. Er was me net iemand voor. Jammer, maar de andere duurde nog maar 11 minuten. Ik besluit even te wachten. Kan ik meteen even gratis op de wifi. En mijn geduld word beloond. Joepie! Ik had alleen iets meer was mee moeten nemen. Helaas pindakaas. In ieder geval wel frisse handdoeken. Dan ontbijten we en genieten van het heerlijke weer. De kinderen zijn steeds sneller met het afwassen. Lekker tijd om te gaan spelen. We moeten nog even snel een boodschap doen. Maar de kids blijven op de camping. We zijn zo weer terug. De rivier moet weer bedwongen worden en de dam moet verder gebouwd worden. De kinderen gaan lekker met de luchtbedden aan de gang en Tycho gaat weer een dam bouwen nu op een andere plek. Hij wordt steeds groter en sluit al een heel stuk af. Ook nu helpen we een heleboel kinderen mee. Tycho kleurt langzaam steeds roder dus ik smeer hem nog een keer in. Hij doet voor de zekerheid even een T-shirt aan. De laatste keer dat hij verbrandde had hij allemaal blaasjes op zijn lichaam. 
Ik ruim langzaam aan alle opgeblazen dingen op en ga met Daniel een ijsje halen. Eveline en Bastiaan waren al vooruit gegaan. Alleen ze waren blijven hangen bij hun vriendjes. Als Daniel en ik terug lopen komen ze er net aan. Daniel heeft een mega grote cornetto. Ergens hoop ik dat hij hem niet op kan. Maar ik mag alleen een klein hapje. Jammer hoor. 
We eten lekker pasta en omdat we voor het eten al gedoucht hebben, hebben we lekker veel tijd na het eten. We spelen een potje Kubb en speedminton. En als Daniel met heel veel drama op bed ligt (pfffff lang verhaal, hij was vooral heel moe), spelen we nog een potje pesten. Blijft leuk! 

Maandag 30 juli

Vandaag gaan de vriendjes van Bastiaan en Eveline weg. Ze zijn al op tijd wakker om daar naar toe te gaan en even te spelen. Wij gaan ondertussen nog ontbijten en de kinderen gaan de afwas doen. Ze maken nog niet heel veel haast om te vertrekken. Wij willen eigenlijk even gaan wandelen en een proeflesje suppen doen. We wachten ongeduldig. Hehe eindelijk ze vertrekken. Wij gaan zo snel mogelijk de auto in om zowel de wandeling als het suppen nog te kunnen doen. Dat suppen is echt heel erg leuk om te doen. We waren al even aan het twijfelen of we een supboard zouden aanschaffen. Maar nu gaan we toch even serieus op zoek. Het is voor zowel ons als de kinderen geweldig leuk om te doen. Leuk dat je dat ook zo even kosteloos mag proberen. 
Daarna gaan we nog even een rondje over de berg. Kort simpel rondje, de kinderen zijn moe (behalve als we gaan zwemmen of spelen in de speeltuin). We drinken boven op de berg nog wat in een geweldig restaurantje. De vrouw die ons bedient loopt in Oostenrijkse kleding. Geen jurkje en gebreide sokken in leren klomp sandalen. Geweldig! Het restaurant ziet er super leuk uit. Dan lopen we weer naar beneden tussen de koeien door. Met de kabelbaan naar beneden.
En in Lofer kijken we nog even naar slippers voor de jongens. Bastiaan en DaniĆ«l die krijgen het altijd voor elkaar om die dingen te slopen. En dan het liefst in de vakantie. Volgend jaar een extra paar voor beide meenemen. Daar in het dorp hebben ze niks. Niet betaalbaar in ieder geval. 
Op de camping duiken we even lekker de Saalach in. Heerlijk verfrissend. Dan steken we de BBQ aan. Lekker eten, douchen, nog even een spelletje doen en naar bed.

Dinsdag 31 juli

Op zoek naar slippers gaan we naar Zell am See. Een stadje waar zoiets toch wel gevonden kan worden. We willen natuurlijk ook even het dorp bekijken. Best toeristisch. We lopen een rondje, lopen weer spaak met de slippers, willen wat eten, maar alles is zo propperig en toeristisch. Dus we besluiten terug richting camping te rijden. 

Onderweg zitten ook wel restaurants. Onderweg zie ik vanuit mijn ooghoek een Knakenland (tegenwoordig Euroland) zitten. Daar hebben ze vast wel goedkope slippers. En ja hoor we hebben geluk. Althans slippers voor Bastiaan en Crocs voor  Daniel. Geweldige winkel met allerlei rommel. 
Volgende missie is een leuk restaurantje vinden. Op internet wel wat gezien langs de weg terug naar de camping. Ok gaan we proberen. De kinderen nemen een pizza en wij schnitzel en vooraf proberen we de knoedel soep. Tycho knoedel met spekjes en ik de kaas knoedel. Die soepjes zijn heerlijk. Bastiaan vond vooral die kaas van mijn heerlijk. We hebben maar gedeeld. Het restaurant is op zich leuk met hele, aardige mensen. En het eten is redelijk. Maar het mist het net. De speeltuin is oud en krakkemikkig, er staat een gekke schutting in de weg en het kindje van de serveerster zit in een buggy buiten. Net niet helemaal professioneel. De kinderen krijgen de pizza's niet op, maar weer mogen we het zo meenemen. Super! Die peuzelen we vanavond nog wel op. 
Op de camping natuurlijk weer verkoeling opzoeken in de Saalach. Heerlijk met het luchtbed er op drijven. We gaan nu iets verder op  beginnen door een stukje over het pad aan de overkant te lopen. Dat doen we nog een keer en dan zijn we genoeg afgekoeld. Mijn tenen zijn ijsklontjes geworden dus ik kan er weer even tegen. 

Woensdag 1 augustus

Het wordt weer een warme dag, dus dan is het wel lekker om even een grot en een kloof te bezichtigen. Al een paar keer zijn we er langsgereden tijdens andere uitjes. De lamprechtshohle is een heel klein stukje van een flink grottenstelsel. Met hele lage stikken waar je als volwassene je kopf moet einziehen. Anders stoot je je hoofd. En dan een flink stuk met heel veel trappen. Ik voelde me een beetje als Frodo van Lord of the Rings. Jammer dat Legolas niet naast me liep šŸ˜‰. Zo'n grot blijft indrukwekkend en een beetje spannend. De kinderen vinden het dankzij die Thaise jongens wel erg spannend. In de grot staan er ook waarschuwingsborden voor als er hoogwater is. De kinderen hebben even snel gekeken en willen zo snel mogelijk weer naar buiten. En hoe sneller de kinderen willen gaan, hoe langzamer Tycho gaat. Hihi en dat.komt hij nog eens met het verhaal over de grot. Dat er een knappe dochter van een ridder in de grot gevangen zat en daar als monster met vurige ogen de schat bewaakte die haar vader daar had verstopt. En dat alleen om 12 uur op kerstavond de knappe dochter gered kan worden. En de schat kan worden meegenomen. Vele mensen hebben het geprobeerd en velen zijn niet terug gekeerd. De kinderen hebben die nacht heerlijk geslapen šŸ˜‰.
Goed dan de Vorderkaserklamm. Beetje knullig gebeuren ten opzichte van de Seisenbergklamm. Voordat onze kaartjes gescand waren, waren we al een half uur verder. Dan lopen we naar de kloof. En dat is al een flinke wandeling omhoog. De kloof is mooi en heel smal, maar de Seisenbergklamm is mooier. Als we de kloof door zijn, eten we boven een broodje. Iedereen die boven komt heeft een vlinder op zijn of haar vinger of elders op het lichaam. 
Na het bezoek aan de kloof gaan we door naar het naturbade gebiet. Een plek om lekker te zwemmen en te spelen. Heerlijke plek. Je moet er wel wat voor betalen, maar dan zorgen ze ook dat de boel netjes blijft. En er zijn bbq's en een wc en picknick tafels. Het was er heerlijk!
Op de camping gaan we eten, even chillen en lekker douchen. En 's avonds spelen we natuurlijk nog een potje pesten. We zijn een beetje verslaafd ;-)

Donderdag 2 augustus

De laatste dag in Oostenrijk. We hebben die week al besloten dat we nog een lange wandeling gaan doen. Een gezin bij ons op het veld hebben dat ook gedaan met hun drie kinderen en het was een fantastische wandeling. Die willen we gewoon nog een keer doen. We beloven de kinderen dat we daarna naar het zwembad gaan in Lofer. 
Vandaag wordt het niet te warm, dus dat is ideaal om te wandelen. Een uur of drie wandelen geven ze aan en die tijden zijn vrij ruim. En het is ook erg mooi. Vooral als we het laatste stuk echt wat mee moeten gaan klimmen. De eerste top is een punt waar we de camping kunnen zien. Daar staat ook een kruis maar dit kruis is voor een man die op deze berg overleden is. Vermoedelijk een paraglider. 
We lopen dus nog door naar de echte top en dat is echt wel een lekker klimmetje. De afgrond is dichtbij en recht naar beneden. We lunchen boven op bij de gipfel (kruis). Heel mooi uitzicht vanaf daar. 
Op de terugweg naar beneden is het heerlijk klauteren. Wel goed opletten waar je voeten neer zet. Ik stoot een keer mijn knie....auw. Maar het is een prachtige daling.
We hebben inderdaad 3 uur over de wandeling gedaan. Met pauzes en alles. Dan dalen we weer met de kabelbaan af. Beloofd is beloofd! we gaan naar het zwembad. Kost niks met onze sommercard. Het is een mooi zwembad. Echt wel een goede afsluiting van de vakantie. 

Vrijdag 3 augustus
We gaan naar huis....einde vakantie. Alles weer inpakken. Het heeft geregend de avond van tevoren, maar tegen de tijd dat we de vouwwagen gaan inklappen is het allemaal al weer droog. Tegen half 11 rijden we weg van deze mooie camping.  
We willen vandaag ongeveer de helft van de route naar huis rijden. Net iets voor Frankfurt willen we stoppen. Vanwege de warmte lunchen we maar gewoon in de auto. De thermometer in de auto blijft maar oplopen. Het is bijna aantrekkelijk om gewoon door te blijven rijden. In de airco is het prima te doen. Maar ja dan wordt het wel een hele lange ruk. 
Met een graad of 38 gaan we op zoek naar een camping. We wilden eigenlijk iets kleins. Alleen werd het toch een iets grotere camping. Een Nederlandse man bij de receptie, dat is handig. HEt is een camping met veel vaste plekken. We krijgen een plekje toegewezen en voor de laatste keer deze vakantie zetten we de boel klaar. Aangezien het niet gaat regenen en het warm genoeg is, zetten we alleen het binnententje van Bastiaan en Eveline op. 
We chillen wat, we eten wat en we spelen wat. En dan is het tijd om naar bed te gaan. Morgen naar huis. Jammer dat de vakantie voorbij is, maar ook wel weer fijn om naar huis te gaan. Altijd een beetje dubbel gevoel. 

Zaterdag 4 augustus

Oh jee wederom een zwarte zaterdag! Waarom we ook op zaterdag gaan rijden snap ik niet. Hihi. Er is inderdaad wel een dikke file waarbij de weg helemaal afgesloten is wegens een ongeval. We nemen de alternatieve route door de dorpjes en steden en uiteindelijk komen we weer op de snelweg. Daarna hebben we totaal geen file of oponthoud meer. 
Langzaam aan naderen we Nederland. De kinderen vermaken zich achterin nog prima. Soms ook niet hoor pfffff. Maar we mogen niet mopperen. Rond 15.00 uur zijn we bij de Nederlandse grens en om 15.45 uur zijn we thuis. We pakken alles uit en voor we het weten zijn de kids al weer met de achterbuurmeisjes aan het spelen. Ja toch wel fijn weer thuis! 

Nu op naar de vakantie in oktober! Weekje Denemarken met een bezoek aan Legoland. Ook leuk. En de plannen voor volgend jaar liggen er al weer. Zweden en Noorwegen here we come. Jullie al plannen aan het maken voor de volgende vakantie? 

Tot de volgende bekentenis! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiĆ«nt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten