Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 38: hoe nu verder?

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Het is even stil geweest. Misschien omdat de maand september aktijd een hele drukke maand is voor ons met alle verjaardagen enzo. Maar ook omdat ik even niet zo goed weet hoe ik verder ga met mijn blog. Ga ik gewoon op dezelfde voet verder? Of wil ik er wat anders mee gaan doen? Ik weet het nog niet zo goed dus ik ga voor de veilige weg. Ik ga jullie nog een keer meenemen in mijn eet avonturen van de afgelopen weken. Er komen natuurlijk een aantal taarten voorbij, maar ook een paar hele gezonde bowls. Laten we maar beginnen!

I love bowls

Op Facebook heb ik een heel aantal foodsites en foodbloggers geliked. Ik zie dan ook heel veel eten voorbij komen op mijn Facebook. Heel veel dingen maak ik niet, want het is te veel. Veel komt er wel op mijn Pinterest terecht, maar ook daar blijft de lijst alleen maar groeien. Maar goed heel soms kom je dingen tegen waar je benieuwd naar bent. En dat was het volgende recept. Buddha bowl met kikkererwten en zoete aardappel (mijn favorieten). Ze maken deze bowl in het filmpje eigenlijk als meal prep. Oftewel het klaarmaken voor de dagen erna. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kan het meteen opeten. Graag zelfs. Ik vind dit soort bowls echt heerlijk. Alles bij elkaar met heerlijke smaken. 
Ook heb ik deze bowl gemaakt. Bloemkool quinoa bowl. De bloemkool geroosterd in de oven met kerrie en zout en peper kenden we al van een andere bowl. En bloemkool op deze manier klaarmaken vind ik zo verschrikkelijk lekker. Verder zit hier avocado, zongedroogde tomaatjes, rucola en quinoa in. Met een heerlijke tahin dressing. En eigenlijk moest het met feta kaas, maar die was helaas al bedorven (oeps). Dus heb ik het met ricotta gedaan. En eigenlijk smaakt dat ook heel lekker. 

Taart, taart, taart

Ik zal jullie niet te lang lastig vallen met alle taarten die ik heb gemaakt de afgelopen tijd. Ze staan ook allemaal op mijn Facebook pagina. Ik maakte een taart voor het zusje van een klasgenoot van Bastiaan. Voor de verjaardagen van Bastiaan en Eveline maakte ik een drip cake met donuts, een cheesecake met twix en een mango curd sloffentaart. Voor de verjaardag van Daniel maakte ik een kampvuur taart. Hij wilde eigenlijk een GTA taart. Maar dat vond ik niet zo'n goed idee. Een kampvuur past heel goed bij Daniel, dus dat was makkelijk. Verder maakte ik een overheerlijke citroen kwarktaart. Super makkelijk om te maken en echt heel lekker. Ook maakte ik een appeltaart met mascarpone, alleen die ben ik vergeten te fotograferen. Wel jammer, want die was ook erg mooi en erg lekker. 

Veel lekkere en gezonde dingen

Om te beginnen met een heerlijk broodje buikspek. Een volkoren spet pita met mango chutney en ingelegde rode uien. Dit hebben we al een keer eerder gegeten op de verjaardag van Daniel vorig jaar. Deze buikspek was wel wat vetter dan die van de vorige keer. Beetje jammer, maar de smaak was erg goed. 
Bij dit pita broodje hadden we een salade. Super simpel en super lekker. Met venkel, appel, rozijnen en amandelen. 
Ik ben dol op pindakaas. Op brood, op een rijstwafel, op een cracker of op een soepstengel. Mmmmm heerlijk, maar ook op een stukje komkommer of op een appel zoals je hieronder ziet. Het liefst maak ik pindakaas zelf, maar ik vind de 100% pindakaas van de Albert Heijn ook erg lekker. Lekker snackje toch dit?
Zoete aardappel, wat kan je er toch veel mee. Ik heb al wel veel dingen geprobeerd en ik wil ook nog veel dingen proberen. Deze keer werd het een stamppotje. Met veldsla, mozzarella, zongedroogde tomaat en pijnboompitten (5 or less van Chickslovefood). Eenvoudig en snel heb je een hele gezonde maaltijd op tafel staan. 
Pasta vinden wel altijd allemaal lekker. De kinderen het liefst zonder saus en met alleen maar kaas (bleeeeeeh barbaren) en wij op allerlei verschillende manieren. Dit keer werd het een pasta met aubergine. Ook een simpele, maar gezonde maaltijd. Lekker met de ricotta er op. 
Regelmatig maak ik zalm met naan. En dat al wel een paar jaar lang. Uit het boek Kookrevolutie van Jamie Oliver. Ik houd van die man en van zijn kookboeken. Het zijn ook zo'n beetje de enige kookboeken die ik nog in de keuken heb staan. Waarschijnlijk heb ik deze al wel een keer gedeeld in mijn blog. Het recept kan je hier vinden. Of app me, mail me of stuur een berichtje via facebook. Dan kan ik je het recept uit het boek doorsturen. Ik gebruik alleen niet Patak's tandooricurrypasta, maar Patak's milde curry. Smaakt er erg goed bij. En ik snijd de zalm altijd gewoon in stukken en doe ze met de curry in een kom. Even doorroeren en klaar. Niet met een kwastje gaan lopen klooien. Maar echt deze moet je echt een keer proberen, vooral als je van vis houdt. 

Dan hebben we nog een lekker visgerechtje. Vis op Venetiaanse wijze. Oftwel kabeljauw gestoofd in een heerlijk tomaten sausje met ui, knoflook en anjovis. Daarbij polenta. De eerste keer dat ik polenta eet. Het is maisgriesmeel die je tot een soort puree maakt met kokend water. Beetje boter en zout en peper erdoor. Heeft niet heel veel smaak, maar lekker in combinatie met dit visgerecht. 

Thuisafgehaald

Jullie weten dat ik mijn maaltijden deel op thuisafgehaald. Niet altijd, omdat het niet altijd kan qua tijd. Of dan eten we niet iets wat ik al gefotografeerd heb. Je moet namelijk een eigen foto toevoegen. Maar goed laatst had ik masala kip aangeboden. Vooral ook omdat je dat het beste met veel tegelijk klaar kan maken. Nu omzeilen sommige mensen de website en komen ze rechtstreeks bij mij. Ook goed. Drie porties haalden ze af. En wat smaakte dat lekker. Wij hebben er ook nog drie dagen van gegeten (wel wat kip bij moeten maken). 
Er staan ook een aantal maaltijden die je op verzoek kan afhalen en dat wilde iemand wel. Dat is makkelijk,want ik wist ook meteen wat ik moest eten die dag. Gegratineerde vis met gegratineerde krieltjes. De dame is kwestie vond het heerlijk en heeft een lief bedankje geschreven. Nou daar doe je het toch voor. 

Verder nog wat lekkere dingen gemaakt. Waaronder havermout muffins. ik maak meestal (als ik rijpe bananen heb) een flink buffertje en stop er een aantal in de vriezer. Avond er voor uit de vriezer halen en de dag erna heb je een lekker tussendoortje of als ontbijt. 
Onze vroegere buurtjes kwamen op visite voor de verjaardagen van de kinderen. We gingen lekker bbquen. Heel veel spare ribs. Maar 's middags wilde ik wel wat lekkers serveren. Bladerdeeg met appeltaart vulling. Super simpel en heel lekker. 
Tijdens het kinderfeestje van Bastiaan hebben de kids zelf pizza gemaakt. Nou ja ik heb het deeg  en de tomatensaus gemaakt en het deeg uitgerold en zij hebben de tomatensaus erop gesmeerd en wat kaas en wat ham er op gedaan. Hahaha culinaire wondertjes! Nu had ik nog twee pizza bodems over en daar hebben we een frikandel pizza van gemaakt. Een gewoon voor de kids en een voor tycho en mij speciaal. Wel lekker, maar ik had na een stukje wel genoeg. 
Nou dat waren weer een aantal weken met heerlijke maaltijden. En wat uitprobeersels. Ik blijf nieuwe dingen proberen. Als jij nou iets lekkers hebt gegeten waarvan je denkt dat ik dat ook wel eens zou willen maken, laat het me dan weten. Dan ga ik dat zeker uitproberen. 

Tot de volgende bekentenis! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiĆ«nt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten