Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 39: mijn eetpatroon

Hallo ik ben Marleen en ik ben verslaafd aan eten




Na het plaatsen van mijn vorige blog, kwam er ineens een idee tot me. Iets wat ik graag met jullie wil delen. Niet elke week hoor want dat lijkt me wel erg saai worden. Ik ga jullie een week lang meenemen in mijn eetpatroon. Ooit heb ik jullie ook laten zien hoeveel ik sport in de week. Nou ja dat is iets meer geworden, maar jullie snappen het idee. Ik ben heel bewust bezig met eten. Lekker eten, maar vooral ook wel gezond en gevarieerd. En in mijn ogen wel veel eten. Maar goed dat gaan we zien na een week. 

Maandag 1 oktober 


Iemand gestopt met roken vandaag???? Moet je wel doen he! Beste beslissing van mijn leven ooit. 
Ik begin mijn dag eigenlijk altijd met een smoothie. Een manier van mij om een flinke dosis fruit en groente binnen te krijgen. Diepvriesfruit en eigenlijk altijd spinazie en courgette. Zou ik eigenlijk eens mee moeten variëren. Ik ben wel behoorlijk een gewoonte mens dus dat is een lastige. Dus eigenlijk staat er altijd een smoothie, kopje thee en een kopje koffie voor mijn neus. 
Tussendoor een kopje cappuccino en twee mandarijntjes. Mmmmmm I love cappuccino. En als aanvulling nog twee rijstwafels. Een met bietenhummus en een met smeerkaas 15+. Naast koffieleut ben ik ook theeleut. Dus ook een kopje thee erbij. 
Ik ben druk bezig met het leren van de nieuwe releases van Lesmills. Dat kost veel energie. Ik heb nog een klein beetje extra nodig. Dus nog een rijstwafeltje met smeerkaas. En dan knallen met de Bodystep.
Tijdens de lunch eet ik drie boterhammen en een schaaltje rauwkost met waspeen, paprika en komkommer. Ik ben ondertussen naar Bodypump aan het kijken. 
'S Middags een klein snackje. Appel met pindakaas. En een stukje van de polenta cake die ik gebakken had voor zondag. De rest heb ik in kleine stukjes gesneden en aan Tycho mee gegeven naar zijn werk. 
Bij mij is de middag altijd het moeilijkste. Dan ben ik thuis en krijg ik honger. Dan moet ik altijd oppassen dat ik niet te veel ga snaaien. En nu is snaaien bij mij een soepstengel pakken met wat pindakaas of nog wat fruit of groente. Dus is dat niet heel erg, maar toch. Op maandag is dat minder moeilijk, want dan eten we op tijd. Meestal om 16:45 uur. Eveline moet dan naar turnen. Deze maandag eten we pasta met gehakt saus (Bastiaan zijn favoriet). En ik eet nog een kliekje van zondag. Zoete aardappel stoof met tomaat, harissa en een merquez lamsworstje. Erg lekker! Niet erg veel dus ik neem ook nog een schepje van de pasta met saus. Dat is ook lekker! 
's Avonds geef ik altijd Bodystep en omdat we op tijd eten en ik nog een uur intensief sport, moet ik 's avonds nog wat eten. Een bakje kwark met kiwi en rozijntje....altijd goed. En nog een boterham en twee rijstwafels. Zo dan zit het er op! Lekker douchen en naar bed. 
Calorieën:       2233 kcal
Vet:                69,8 gram
Eiwit:              102,9 gram
Koolhydraten:  272,7 gram 


Dinsdag 2 oktober 

Nog steeds gestopt met roken? Houd vol he!! Wat mij hielp met het stoppen met roken was bezig blijven. Dingen doen. Ja ook flink eten, maar dat kan je beter niet doen. Hoewel als het helpt gewoon doen. Die kilo's die je aankomt raak je daarna wel weer kwijt. 
HEt is weer saai deze ochtend. Weer een smootjie met fruit en groente. Maar vandaag ook een havercinno. Een cappucinno met havermout pap. Mmmmmm zo lekker. Ik ga die ochtend mezelf laten masseren en daarna moet ik snel door naar de sportschool in Arnhem noord. Daarom nu al mijn cappuccino en voor wat meer vulling het havermoutpapje erbij. 
Wat was die massage heerlijk. Dat wil ik wel vaker gaan doen. Ik ken haar van de sportschool en Karin heeft zich ook twee keer laten masseren. Als je van dat soort dingen houdt, dan raad ik het je echt aan om een keer te doen. Even een heerlijk momentje voor jezelf. Hoofd leegmaken en voelen wat er in je lichaam gebeurt. 
Op de fiets (in de regen) naar huis en dan snel door. In de auto eet ik een appel en een peer. 
Als ik klaar ben duik ik weer de auto in en daar eet ik mijn boterhammetjes. Vier stuks in totaal. Met een bakje rauwkost erbij. 
Als tussendoortje wederom rijstwafels. Met smeerkaas, hummus en pindakaas. Ik houd van rijstwafels. En daarna nog een schijfje galia meloen. 
 's Avonds eten we zoete aardappelquiche met sperziebonen. Dat stukje quiche is niet het enige stukje wat ik heb gegeten. Daarna nog wel ongeveer zo'n stukje. Anders red ik het niet met twee uur lesgeven op dinsdag avond. 
Ook na het lesgeven moet ik nog wat eten. Maar ik ben vergeten foto's te maken. Het was ongeveer hetzelfde als de avond ervoor. Bakje kwark nu met kersen jam. En een boterham en twee rijstwafels. 

Calorieën:       2261 kcal
Vet:                70,7 gram
Eiwit:              91,8 gram

Koolhydraten:  272,0 gram 


Woensdag 3 oktober


Ook vanmorgen vergeet ik weer een foto te maken. Domme ikke! Na ja heel spannend is het ook niet, want ik heb weer een smoothie, koffie en thee. Oh jongen wat had ik een honger toen ik thuis kwam van de kinderen wegbrengen van school. De smoothie vanmorgen was te weinig. Ik moet misschien toch wat meer ontbijten. Vooral na een sportavond zoals de dinsdagavond. Maar goed dan maar wat eerder een tussendoortje. Cappuccino, rijstwafels (hummus, smeerkaas en kipfilet).  
Lunchtijd. Ik ben zo iemand die blij is dat ze weer mag eten. Hebben jullie dat ook? Ik leef echt naar die momenten toe. Lekker lunchen. Nog steeds heb ik homger dus ik heb best een grote lunch. Vijf boterhammen en 2 beschuitjes en een bakje waspeen. Nog steeds beetje honger gevoel, dus drink ik een fles water leeg. Vaak zorgt dat er wel voor dat ik me vol voel. 

Soms heb je echt van die dagen dat je gewoon heel veel honger hebt. Dan kan ik wel door blijven eten. Ik probeer mijn honger te stillen met een stuk meloen en een paar dadels. Stiekem pak ik ook nog een soepstengel. 
Tijdens het koken snoep ik wat paprika. Altijd lekker en gezond. Als ik aan het koken ben heb ik er altijd moeite mee om niks in mijn mond te stoppen. Probeer dan maar zo gezond mogelijk te snaaien. 
Vanavond eten we weer een keer een bowl. Met falafel, kikkererwten, pita en hummus. Jammie! Ik vind dit heerlijk. De falafel kant en klaar gekocht. Volgende keer maar weer eens zelf maken, 

Ook na het paardrijden heb ik honger en eet ik nog wat. Ik heb dan gewoon weer trek in iets. Bakje kwark met kersen fruitspread (jam alleen met minder suiker). In het kader van minder afwas gewoon lekker in het bakje gehouden.  
Ook eet ik nog twee boterhammen. Een met pindakaas en een met hummus. Vergeten te fotograferen. 

Calorieën:        2453 kcal
Vet:                 66,8 gram
Eiwit:               99,6 gram
Koolhydraten:   321,5 gram 


Donderdag 4 oktober 

Ontbijt....erg saai maar het is gewoon een smoothie met fruit en groente. Aardbei, mango, framboos en blauwe bes. Van alles een klein beetje. En dan nog wat courgette en spinazie erbij. Thee en koffie. Broodbakken van de kinderen staan klaar. Mag ik weer een heel aantal boterhammen smeren. 
Tussendoor natuurlijk met een cappuccino. En een heerlijk bakje met appel en pindakaas en dan nog twee rijstwafels met kipfilet. 
Ik had me voorgenomen om een keer wat anders te doen met de lunch. Een omelet met spinazie leek me lekker. Met wat waspeen en cherry tomaatjes en op de omelet een dun laagje hummus. 
Daarna nog een boterham. Foto bergeten bedacht ik me bij de laatste hap. Ik ben helemaal dol op groentespreads op brood. Op deze zat de spicy tomaten spread van Zonnatura.
En natuurlijk rijstwafel. Die eet ik eigenlijk ook wel vaak zie ik nu. Soms wel minder hoor. Vooral als ik havermoutmuffins of havermout koekjes heb. Dan eet ik die ook graag. 
 Nog even wat zoets. Kersenspread.....mmmmmlekker. 
Nog even een snackje tussendoor. Mooi is die paprika zo he. 
's Avonds eten we couscous met pangasiusfilet. Nieuw recept. Lekker en makkelijk. Tijdens het koken had ik de zoete aardappel quiche van een paar dagen eerder uit de koelkast gehaald, omdat ik dacht dat we dat ook wel erbij konden eten. Maar dat was een beetje veel. Ik kon me toen niet inhouden en heb er een paar stukjes vanaf gesneden en opgegeten. Dat kook moment is altijd een moeilijk moment. 
Nog even sporten en daarna nog wel wat eten natuurlijk. Ik had nog galia meloen dus die heb ik door de kwark gedaan. Mmmmm lekker.
Nog een paar rijstwafels. Met hummus, fruitspread en pindakaas. 

Calorieën:        2330 kcal
Vet:                 69,5 gram
Eiwit:               105,1 gram
Koolhydraten:   291,5 gram 

Vrijdag 5 oktober

Begin de dag met een smoothie....begin de dag met veel fruit (en groente). Het wordt wel een beetje saai zo.
Als snackje na het sporten eet ik kwark. Weer met galiameloen. Lekker!! En daarna nog een paar stukjes komkommer met homemade eiersalade. 
 Lunchtijd! En ik heb heel veel trek. Dus vier boterhammen: een met zonnatura groentespread, V spread van Mister Kitchen (kikkererwten citroen), hummus en pindakaas. En natuurlijk een kommetje met waspeen en paprika.
En dan toch nog zoets. Beschuitjes met fruitspread en pindakaas. En nu kon ik me niet inhouden en at ik tijdens het opruimen van de keuken nog een boterham met pindakaas. Ik ben gewoon zo verslaafd aan pindakaas. 
Na het zwemmen van Daniel eet ik nog een appel. We zitten even lekker buiten. Wat een heerlijk weer is het!
We hebben kliekjes avond. Beetje van alles wat we deze week hebben gegeten. Bastiaan eet de pasta met gehaktsaus op. Ik maak er voor Tycho en mij nog een venkelsalade bij en kook wat snijbonen. JE ziet een stukje zoete aardappel quiche en een beetje couscous met pangasius. Oh ja nog een bakje kwark als toetje. Geen foto. 
Vrijdagavond borrelavond. Doen we niet altijd maar Daniel wilde graag visje eten. En er lag een lekkere makreel in de winkel naar ons te knipogen. Nou dan maken we er makreel americain van en gewoon naturel op een stokbroodje. Ik had nog eiersalade en wat filet americain (oeh dat wil ik ook nog eens zelf maken). We drinken er een lekker drankje bij en kijken naar the Talent project. Heerlijk avondje. 

Calorieën:        2740 kcal
Vet:                 95,1 gram
Eiwit:               124,3 gram
Koolhydraten:   282,7 gram 

Zaterdag 6 oktober

Ontbijtje....oh oeps het was al op. Was weer vol fruit en groente. Mmmmm lekker. 
Als ik terugkom van het lesgeven, gaan we lekker even buiten zitten om een kopje koffie te drinken. Met een beschuitje erbij.
Dat tussendoortje loopt eigenlijk bijna meteen over in een lunch. Ik had honger. Die omelet die ik van de week maakte die ga ik nog een keer maken. Alleen met ander beleg. Cottage cheese met een beetje pesto. Mmmmm ook lekker. Nog een boterham met hummus erbij. En als toetje rijstwafel met appelstroop en pindakaas. 
We gaan 's middags nog naar een verjaardag en ik wil niet te veel eten omdat we nog lekkere taart gaan krijgen. Dus een kiwi en stukje komkommer. Nog een beetje gezond doen. 
Op de verjaardag zoals beloofd een lekker stukje taart. Ik krijg van Karin meestal van allebei de taarten een stukje. Krijgt ze van mij ook altijd. We willen altijd zo veel mogelijk proeven. Chocolade fudge met bastogne bodem en een kwarkcake met perzikken. Allebei heel erg lekker!!! Van Bastiaan moet ik volgend jaar de chocolade fudge maken voor zijn verjaardag maken. 
Verder eet ik 's avonds tomaten kippen groente soep, een broodje hamburger, aardappelsalade, wat rauwkost en wat stukje wrap. Ik heb het allemaal niet gefotografeerd. Ook nog twee roseetjes. Ik heb mijn tax aan alcohol wel gehad dit weekend.

Dit weet ik niet helemaal zeker. Je steekt op een verjaardag toch altijd meer in je mond dan je wil. 
Calorieën:        2988,2 kcal
Vet:                 122,3 gram
Eiwit:               109,5 gramKoolhydraten:   305,6 gram

Zondag 7 oktober

Ook vandaag vergeet ik het fotograferen weer. Na ja het ontbijt is niet heel spannend. Smoothie met groente en fruit. Tussendoor nog een appeltje. We hebben de berjaardag van ons neefje. Daar eten we een heerlijk appeltaartje. We wandelen even in de omgeving van het verzorgingstehuis waar mijn schoonmoeder zit. Dar hebben ze een vlindertuin, een spoortreintje en een kabouterbos. Heel erg leuk. We zoeken naar tamme kastanjes. En dan weer terug om lekker te lunchen. Mmmmm heerlijke broodjes met geitenkaas en tapenade en met camembert en peer. Zalig! 
Als het feestje is afgelopen, gaan we even naar de IKEA in Son. Gezellig druk daar, maar wel te doen. We parkeren traditie getrouw op het dak van de parkeergarage. Even een rondje door de IKEA en dan een drankje doen. Een lekker kaneelbroodje met een cappuccino. Ik koop bij de IKEA ook wat Zweedse snoepjes. En daar hebben ze van die heerlijke chocolaatjes. Ik heb meestal niet zo'n zin in chocola, maar deze vond ik erg lekker.  
's Avonds maak ik dat wat er nog in huis hebben klaar. Ovenfrietjes, sperziebonen, vissticks en bloemkool (uit de oven met kerrie). Als toetje een bakje kwark met wat jam.  
Zondagavond lekker kneuteren met Boer zoekt vrouw. Wat is dat toch een heerlijk programma. We drinken een kopje thee en daarbij een bakje waspeen met hummus.

Calorieën:        1983 kcal
Vet:                 70,0 gram
Eiwit:               69 gramKoolhydraten:   249,6 gram

Dit was een week in mijn leven wat betreft eten. Best confronterend om te doen. En je wordt je dan ook wel extra bewust van wat je allemaal eet. Ik heb hierdoor ook wel gezien dat ik wat meer moet gaan variëren met mijn ontbijt. Maar dat is een lastig patroon om te doorbreken. Maar ik ga het wel proberen. Havermoutpap of kwark met granola of iets dergelijks is ook prima te doen. Mijn smoothie kan ik ook prima op een ander moment opdrinken. Mijn avondeten is wel gevarieerd en mijn lunch ben ik ook al aan het variëren. Die omelet met spinazie en een lekker topping is een aanrader. 

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een keer dit inkijkje te hebben. 

Tot de volgende bekentenis! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten