Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 40: mijn keuzes

Hallo ik ben Marleen en ik ben verslaafd aan vele dingen 

Op Facebook zag ik een artikel over wat je niet wilt horen als je geen alcohol drinkt. Het is een gekscherend stukje over iemand die geen alcohol drinkt en wat voor verwijten ze vaak te horen krijgt. Omdat ze geen alcohol drinkt. Hoe raar eigenlijk!! Maar het gebeurt wel heel vaak. Dat je ergens op een feestje bent en niet drinkt. Mensen gaan je dan haast alcohol op dringen. Anders is het toch niet gezellig. Maar waarom heb je alcohol nodig om het gezellig te hebben? Ik drink ook niet altijd. En ik mis het ook niet. Ik vind het wel lekker, maar ik weet ook dat ik er last van krijg als ik te veel drink. Uit een soort van verplichting neem ik wel eens een wijntje. Soms zou ik het liever niet doen, soms vind ik het ook wel lekker en denk ik ach oké eentje dan. Tijdens de verjaardag van mijn vader wordt er altijd graag een drankje gedronken. Ik bleef gewoon lekker aan de thee en aan het water. Ik moest ook nog naar huis rijden, dus dan is het sowieso een no go met alcohol. Mijn oom maakte daar een opmerking over. Hij vond het toch wel heel erg knap van me. Dat het zo'n toewijding was. Maar ik vind het niet echt een toewijding. Het is gewoon zo. Er zijn ook echt wel tijden geweest dat ik meer dronk. Ook wel dagelijks. Maar ik wil het niet meer. Ik vind het niet fijn wat het met me doet. Ik raak de controle kwijt en dat voelt niet fijn. Dus is het mijn keuze om niet te drinken of niet te veel. Maar dan geniet ik er ook wel echt van. 
Wat ook zo jammer is, is dat mensen er niet tegen kunnen als andere mensen 'aan de lijn' doen. Ze willen bijvoorbeeld geen koekje bij de koffie en dat is dan raar. Er moet gegeten worden, want dat is toch gezellig. Neem toch een stukje taart, dat kan toch wel. Je moet dan erg sterk in je schoenen staan om het eten af te slaan. Ik vind dat je mensen die op hun eten willen letten gewoon gerespecteerd of zelfs aangemoedigd moet worden. Laten we elkaar aanmoedigen om een gezonde levensstijl aan te nemen. We eten al te veel, vaak ook te vet en veel bewerkte producten. Laten we vooral terug gaan naar meer natuurlijke producten. Groente en fruit, vlees en vis (niet bewerkt), noten en zaden en pitten zijn allemaal dingen die we zo uit de natuur halen. Nee dat is niet zweverig of alternatief. Dat is gewoon goed voor jezelf zorgen. Laten we meer terug gaan naar het eten om te overleven. En dan mag je best lekker eten, maar niet meer zonder er bij na te denken van alles in je mond stoppen. Vele mensen kampen met overgewicht of voelen zich niet happy in hun eigen lijf. Er worden honderden diëten bedacht, maar waar het eigenlijk allemaal op neer komt is gewoon minder eten (en nee dan moet je niet kijken naar mijn vorige blog) en meer bewegen (ja dan mag je wel mij als voorbeeld nemen ;-)).
Een hele simpele aanpassing die je kan doen is door zelf al je maaltijden te koken. Je weet dan precies wat er allemaal in zit en je hebt invloed op de hoeveelheden. Bijvoorbeeld elke week friet halen met een snack in de snackbar tegenover zelf frietjes in de over met wat groente en eventueel een snack of misschien een lekker stukje vlees (biefstuk of kipfilet) of vis. 
Maar goed dat is mijn insteek. Mijn keuze! En iedereen maakt zijn eigen keuzes. Respecteer dat en oordeel niet. 

Twee gerechten



Ik deel met jullie twee heerlijke recepten. Een bestaande die ik al een keer eerder heb gemaakt. En de ander heb ik een improvisatie diner gemaakt. 
Als eerste de overheerlijk gevulde paprika. Dit is zo'n ontzettend lekker en redelijk makkelijk receptje. De paprika wordt gevuld met zuivelspread met bosui en ham. Dan doe ik er zilvervliesrijst bij en broccoli (voor wat extra groente). En wat het dan echt gruwelijk lekker maakt, is de zelfgemaakte knoflooksaus. Ik maak al jaren zelf knoflooksaus. Dat is zo de moeite waard. Wat citroensap met een ieniemienie beetje suiker, wat je oplost. Mayonaise met crème fraîche mengen, citroensap erbij. En knoflook natuurlijk. Dat doe ik meestal een beetje op gevoel. En in de saus gaan altijd wat verse kruiden. Meestal peterselie, bieslook en munt. Ligt er een beetje aan wat er in de tuin staat. Het is een frisse en pittige saus (vanwege de knolfook). Dit is zo'n gerecht die je tot op de laatste kruimel op eet. Serieus een keer proberen! Of bestel bij mij via thuisafgehaald.nl 
Mijn tweede gerecht is een improvisatie gerecht. Ik wilde eigenlijk pastinaak risotto maken. Maar ik had nog wat pompoen over van mijn pumpkin spiced brownie (die trakteerde ik op de sportschool en ik ben gewoon vergeten een foto te maken). Geroosterd in de oven is pompoen heerlijk en pastinaak en wortel ook. Dus ik dacht waarom niet. Ik gooi dat allemaal op de bakplaat en mik het in de oven. Wel even wat olijfolie, wat kruiden (tijm en rozemarijn) en zout en peper er over heen doen. En een paar gekneusde knoflookteentjes erbij. Dan ruikt het zo lekker in huis en smaken fantastisch. Dat rooster je op ongeveer 200 graden ongeveer 25 minuten (ligt een beetje aan je oven). Ik heb daarbij wat couscous gemaakt. Beetje couscous laten wellen in groente bouillon. En dan alles bij elkaar in een kom en smikkelen maar. Het is niet alleen overheerlijk, je eet ook nog eens een hele bak met groente. Ik heb er geen vlees bij gedaan, maar voor Tycho had ik wat parmaham uitgebakken en eroverheen gedaan. Je zou bij dit gerecht ook nog wel wat kaas erover heen kunnen doen. Geitenkaas bijvoorbeeld is er heerlijk bij en ik denk feta ook wel. Wat nootjes en pitjes en zaadjes geroosterd is ook lekker. Oei oei ik heb al weer lekkere ideeën voor de volgende keer. 
Mijn volgende blog zal weer een reisblog worden waarin in onze avonturen in Denemarken beschrijf. 

Tot de volgende bekentenis!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten