Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 10: wat een week!!

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Het was een geweldige maar ook een vermoeiende week. Ik heb weer een mooie taart mogen maken en ik heb me helemaal mogen uitleven met bakken. Het was wel ineens een hele hete week. En ook een rare week met de kinderen en manlief twee dagen thuis. Ik raak dan altijd een beetje uit mijn ritme. De nachten waren kort en onrustig door de warmte en vervelende zoem muggen, maar ook door lichte stress voor afgelopen zaterdag. 

Maandag 22 mei

Vandaag had ik een ziek oppaskindje. Zo zielig zo'n klein mannetje die moet spugen. Daar ben je dan toch wel even druk mee. Goed in de gaten houden en zorg dat hij zich wat beter voelt. Zijn mama kwam hem al snel weer ophalen. Dat is toch het fijnst, als je ziek bent bij mama zijn.  
Ik maak als ik even tijd heb de biscuit voor de taart van Jax. Toch altijd fijn om die even in de vriezer te stoppen. Dan snijdt het wat makkelijker. 
Verder genieten we enorm van het lekkere weer. Buiten spelen en ijsjes eten, heerlijk! En ook lekker buiten eten. We eten vanavond een asperge quiche. Het recept van Oh My Foodness, maar dan een klein beetje anders. Voor de kindjes wat kaas flapjes erbij, want ze zijn niet dol op asperges. Ze weten niet wat ze missen. Stelletje eetbarbaren!  









's Avonds maak ik alvast de banketbakkersroom voor de goddelijke chocolade botercrème. Ruikt altijd zo lekker  die vanille in huis. 

Dinsdag 23 mei

Ook vandaag weer een heerlijke dag. Warm maar lekker. Vooral druk geweest met mijn oppaskindje. Het is een echt buitenkind dus naar buiten met hem. 
Ik heb nog wel even de chocolade botercrème voor de taart van mijn andere oppaskindje gemaakt. Dat werkt zoveel beter met mijn handmixer, dan met mijn keukenmachine. De crème wordt dan een stuk luchtiger. Tja en alles voor de ultieme smaak, dus dan sta je even te mixen. En lekker dat ie is. Zacht en romig en precies de lekkere choco smaak. Een mega calorieën bom, maar ach het is voor een goed doel. 
Die avond eten we nog een kliekjes asperge quiche met wat extra groente. I love kliekjes!
's Avonds maak ik alvast een begin met de bonbonboc mousse voor de taart van Jax. Slagroom warm maken en daar de stukken bonbonbloc laten smelten. Laten afkoelen een nachtje en morgen mee verder. 

Woensdag 24 mei

De hele week loop ik eigenlijk een beetje aan te hikken tegen het feit dat ik die poppetjes voor de taart moet maken. De hele week ook nog geen rust voor gehad om te doen. Ik moet ook altijd we een beetje druk voelen om tot goede prestaties te komen. En gelukkig had ik die woensdag vrij weinig op het programma. Dus even rust. Ik begin aan mijn eerste poppetje en een goed half uur later is de eerste buurman klaar.  
Ik moet dan even gaan lesgeven aan de switching groep, dus onderbreek ik mijn werkzaamheden. Als ik thuis kom trek ik nog even snel de stofzuiger door het huis, want wat lopen de kids en de hond een hoop troep naar binnen. Dagelijks stofzuigen en nog een of twee keer de bezem erdoor halen zijn geen overbodige luxe. Dan snel naar school om de kids op te halen. Bastiaan gaat uit spelen en ook Eveline regelt een speelafspraakje. Dus alleen met Daniel ga ik weer naar huis. Lekker relaxed! Even samen lunchen en dan kan ik weer aan de slag. Buurman nummer twee ontstaat.
Ik ben blij want het gaat voorspoedig. Dan ga ik verder met het kleuren van de marsepein. Ze hadden niet de goede kleur groen, dus moest ik zelf gaan kleuren. Altijd even een werkje, maar ik was wel blij met het resultaat. De BonBonBloc mousse moest nog even geklopt worden. Oh wat een lekkere mousse!! Daarna heb ik de biscuit gesneden en gevuld. Lekkere dikke laag mousse (ik stond niet voor mezelf in als het over zou blijven) en de taart afgesmeerd met de chococrème. Mmmmm hij zag er zo al lekker uit. Even de koelkast in, want het was al best warm en de boter in de crème smelt dan wel snel. Even alle rommel opgeruimd (dat is wel het nadeel van bakken hoor, al die afwas elke keer tussendoor) en toen de taart weer wat harder was heb ik de marsepein uitgerold. Ik moet zeggen dat dit me steeds makkelijker af gaat. Dan is het nog een kwestie van afwerking en dat kost stiekem altijd een hoop tijd. Ik wilde niet te veel poespas er om heen maken. En eigenlijk ben ik heel tevreden over het eind resultaat. Alleen de poppetjes had ik nog even buiten de koelkast moeten bewaren. Ze gaan altijd zo zweten in de koelkast. Maar goed nog steeds heel tevreden.
Donderdag 25 mei

Hemelvaartsdag. Alle kinderen vrij en manlief vrij. Ik niet helemaal. 's Ochtends krijg ik even een oppaskindje over de vloer. Dat is niet erg, want dan begint de dag lekker op tijd en kan je een heleboel doen. Zoals lemon curd maken, pindakaas maken, cashewpasta maken en deeg voor turks brood. Ook maak ik nog drie baguettes, want we gaan 's avonds bbquen met vrienden. Ook Tycho gaat lekker aan de bak. Er is een nieuwe bbq gekocht en die moet natuurlijk even goed uitgetest worden. En dat werkt goed met spare ribs. De avond van tevoren al lekker in de kruiden rub. En de dag zelf lekker heel lang op de bbq. 

Zo lekker! Verder hadden we er nog een aantal dingen bij waaronder garnalen in de olie met knoflook en peterselie. NOrmaal deden we dit altijd aan een stokje, maar mijn schoonzus gaf me de tip om het in deze bakjes te doen. Scheelt werk en is net zo lekker. Misschien wel lekkerder, want je kan ook nog met je stokbroodje in de olie soppen. Mmmmmm lekker!!
Heerlijk hoor zo'n bbq alleen is het wel vaak veel en veel en veel te veel. Misschien moeten we ook een keer een bbq doen zonder brood. Hoewel dat wel heel erg lekker is. Vooral met een zelfgemaakt knoflooksausje erbij. 
Er zit niks anders op dan de dag erna nog maar even te gaan bbquen. 

Vrijdag 26 mei

Vandaag mag ik helemaal loos gaan met het bakken. Ik heb daar ook erg veel zin in alleen moet ik eerst 's ochtends nog lesgeven en mijn twee oppaskindjes zijn er. Gelukkig is Tycho ook vandaag vrij en neemt hij de kids een beetje mee op sleeptouw. 
Best een hectische dag, maar wel heel erg leuk. Als mijn oppaskindje op bed ligt, dan kan ik echt lekker verder bakken. De rest van de kinderen genieten heel erg van het zwembadje bij de achterburen in de tuin. Lekker hoor! 
Het is alleen zo'n drukte geweest dat ik geen fatsoenlijke foto's heb ik gemaakt van mijn baksels. Dom, dom, dom. Maar goed dat is ook niet het belangrijkste. Als eerste de karamel slof. Ik begin met de karamelslagroom. Suiker karameliseren en de slagroom warm maken. En dan bij elkaar voegen. Even goed roeren nog en dan laten afkoelen. 
Dan verder met het deeg en de amandelspijs. Dit moet even afgebakken worden. De dulce de leche had ik al een paar weken eerder gemaakt. Toch handig om in de kast te hebben staan. 
Dan begin ik aan de New York cheesecake. Bastogne koeken verkruimelen voor de bodem met een beetje roomboter. Dan even opstijven in de koelkast. Roomkaas, zure room, suiker en citroen rasp bij elkaar mengen. Eieren erbij en de maizena. Mengsel op de koekbodem storten en het kan de oven in. Best een makkelijke taart om te maken. Alleen het heeft even nodig om af te bakken. Hierdoor kreeg ik wat dingen in de wachtrij. Zoals de kruimel cake met banketbakkersroom. Een variant op de kruimel lemon curd cake. En ook besloot ik nog wat scones te maken voor bij de lemon curd. Dit stond allemaal te wachten toen de cheesecake nog rustig stond lekker te worden. Volgende keer maar andersom doen. Eerst de taart die het kortste moet bakken. 

Ik had op Pinterest een recept gezien van een cake met Rolo erin. Dat zag er lekker uit en Eveline is helemaal dol op Rolo. Laatst hadden we nog wat meegenomen van de Action. Dus ik besloot even te kijken wat ik met die Rolo kon gaan doen. Ik besloot er cupcakes mee te maken. Ik had ook nog wat chococrème over en daar zag ik wel een combinatie in. 
Zo wat en bakdag was dit zeg. Volgens mij heb ik nog nooit zo veel gebakken op een dag. Ik vond het super leuk. 
's Avonds nog even lekker bbquen. Tycho had de dag ervoor al moink balls gemaakt. Moink balls? Ja echt. Afkomstig van mooh (van de koe) en oink (van het varken). Dus  balletjes van rundergehakt en omwikkelt spek van het varken. Sommige mensen zijn ook zo creatief. Maar jeetje mina wat zijn die dingen lekker! 
Verder hadden we nog heel veel van de dag ervoor. Ik had mijn baguette nog even in de oven gedaan en ook vandaag was het nog lekker. En als je een speklapje op de bbq doet dan heb je kans dat je tuin blauw ziet van de rook. 
Zaterdag 27 mei

Het is de dag! De dag dat we onze proeverij gaan openen. Een idee ontstaan vanuit onze passie voor bakken. Met de gedachte dat we nieuwe dingen kunnen uitproberen en mensen kunnen laten proeven van al onze probeersels. 
Ik vind het best een beetje spannend. Want zouden er wel mensen komen. Het wordt die dag heel erg warm. We treffen het ook niet. Maar volle goede moed gaan we de boel klaar zetten. We hebben een geweldig koelkastje van de vader van Karin kunnen lenen. Een met een glazen deurtje. 

Als alles klaar staat, gaan we zitten wachten en hopen dat er wat mensen zullen komen. En gelukkig gebeurt dat, een aantal mensen in de buurt komen iets lekkers proeven. Wat leuk! Ja hier deden we het voor. De rest van de dag druppelt het nog een beetje door. We proberen uit alle macht via Facebook en de app nog wat mensen onze kant op te krijgen. En dat lukt! Langzaam worden er toch wel veel dingen verkocht. Ook onze eigen kinderen willen wat proeven, maar ja dan moeten ze wel betalen. Dat is voor iedereen hetzelfde. 
Moe maar voldaan ruimen we de boel op en maken we de balans op. Nog een halve slagroom vanille vlaai, paar stukjes lemon curd kruimel cake, nog twee stukken cheesecake, 1/3 karamel slof, wat cupcakes, stukje aardbeien vlaai en gevulde koeken. De scones en de potjes waren niet een mega succes, maar goed die eten we zelf ook wel op. En als we kijken hoe we het financieel hebben gedaan, dan zijn we ruim uit de kosten gekomen. Ook fijn om te weten. Beetje investeren is geen probleem, maar quitte spelen is beter. 
Dit had ik nog over die avond (na het toetje)
's Avonds gaat de bbq weer aan. Tja je hebt een nieuwe bbq of niet. Maar dan voor gezondere dingen. Zoals een gepofte aardappel en vispakketjes. Nog wat van mijn turks brood erbij. Ook de derde dag nog lekker. 
Zondag 28 mei

' s Ochtends komt een moeder een van mijn oppaskindjes nog een stukje taart halen. Ik laat haar zien wat ik nog over heb en ze zegt: "Geef me alles maar mee. We gaan straks met vrienden formule 1 kijken." Ik had van Karin nog een paar gevulde koeken meer gekregen, dus ik vroeg of ze die ook nog wilde. En dat wilde ze ook wel. Wauw echt top! Ik heb alles verkocht. Karin krijgt ook nog een telefoontje of ze nog wat heeft, alleen had ze het al naar haar schoonmoeder gebracht. Jammer anders had ze ook alles nog kunnen verkopen. Leerpuntje voor de volgende keer. Het even een dagje vasthouden voor mensen die meer willen. 
We besluiten die dag even lekker te gaan varen. Even relax tijd met ons gezinnetje. Althans soort van, want dan lig je op een rustig strandje en komen er Duitsers met hun grote jachten. Eerst een en dan de ander we liggen haast klem er tussen in. Het had niet veel gescheeld of ik had het ankerpaaltje door mijn handdoek heen gekregen. Die gezellige mensen kijken ons ook aan alsof we gruwelijk in de weg liggen. We gaan maar even verder varen. 
Beetje saai maar die avond gaat weer de barbecue aan. Weer zoete aardappelen poffen en we hebben wat kippendijfilet. Lekker wat sla erbij en klaar. 
Mijn gepofte aardappel
Tycho zijn gepofte aardappel
Maandag 29 mei

Vandaag is het dag dat de kinderen op schoolreis gaan. Daniel voor het eerst, best even spannend. Hij gaat naar het Land van Jan Klaassen. Zo leuk voor de kleuters! Eveline gaat naar de Julianatoren. Super leuk natuurlijk!! En Bastiaan gaat niet op schoolreis, maar op kamp. Een nachtje blijft hij weg. Op de fiets naar Velp. Best een eind fietsen, maar ja dat hoort bij een kamp he. 
Het is een super hete dag, dus ik doe vrij weinig. Ja oppassen op drie oppaskindjes. En ik wilde nog even proberen of ik zelf muesli repen kon maken. En ja dat kan. Het zijn meer havermout koekjes maar dan in reep/ blok vorm. Maar wel lekker en handig om mee te nemen naar Pinkpop. 
Aan het einde van de middag komen Daniel en Eveline weer terug. Ze hebben het heel erg leuk gehad, maar zijn wel heel moe. Eveline had heel veel verhalen over alle dingen die ze gedaan hadden. Bij Daniel kwamen de verhalen langzaam een beetje los. Thuis lekker binnen even achter de tv geparkeerd. Bijkomen! 
Door het warme weer heb ik geen zin te koken. Ik kijk even wat ik nog in huis heb, maar ik moet toch even naar de winkel. Ik heb nog een vispizza in de vriezer van de visboer. Hele lekkere verse pizza met veel vis. Voor de kids wat vissticks, boontjes en komkommer. Ik heb voor Tycho en mij nog een lekkere salade gemaakt met wat left over gerookte zalm. Prima maaltje voor zo'n warme dag.
Dinsdag 30 mei 

Heerlijk weer vandaag. Ik ben dan ook weer veel buiten met mijn oppaskindje. Lekker spelen in de speeltuin. 's Middags komt Bastiaan terug van kamp. Tegen half 4, dus ik besluit met de hele meute bij school te blijven. Even spelen bij de piratenboot en op het schoolplein. We vermaken ons daar prima. Tegen half vier krijgen we bericht dat de kids nog een stukje moeten fietsen, dat ze wind tegen hebben en dat ze helemaal kapot zijn. Ja, terug fietsen vanaf Rheden naar Arnhem na een heel kort nachtje is ook wel super vermoeiend. Om 16.15 uur zien we dan eindelijk de groep de hoek om komen. Heel veel hele vermoeide koppies bij elkaar. Ik was blij mijn grote vent weer heelhuids terug te zien. Ik ben geen moeder die zich heel erg veel zorgen maakt, maar zo'n momentje doet toch wat met je. BAstiaan is moe, heel erg moe. Op het moment dat hij zich realiseerde dat hij nog naar huis moest fietsen, barstte hij in tranen uit. "Moet ik nog naar huis fietsen?" IK zei: "Ja of lopen". Nou ok dan maar lopen. Thuis op de bank, rust. Even lekker wat eten 's avonds, douchen en naar bed. Gelukkig sliep hij zo. 
Wat aten we dan? Nou een heerlijk simpel gerechtje. Ook echt iets voor op warme dagen. Een wrap met gerookte kip en avocado. Heerlijk fris door de knapperige bospeen. Dit wil ik vaker eten! 
Pinkpop is dit weekend. Zin in!!! Aankomend weekend zal ik niet kunnen (lees: willen) bloggen. Ik zal wel af en toe een kiekje maken van mijn eten. Veel vette happen denk ik. Hoewel je ook wel lekkere dingen kan eten op een festival. We zullen zien. 

Tot de volgende bekentenis! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten