Doorgaan naar hoofdcontent

Bekentenis 5: het ontstaan van een biscuit

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd

Het was Pasen vorige week en wat mij betreft een goede reden om een taart te maken. Ik wilde heel graag een spektakel taart maken. Lekker groot en met van alles erop en eraan. Meteen maar even aan mijn moeder gevraagd of ze iets bijzonders ging doen met Pasen. Die taart had wel een publiek nodig en mensen die mee zouden helpen om 'm op te eten. Dat was geregeld. Ook mijn broers en al de aanhangsels zouden mee komen helpen. Top!

Ik heb jullie al eens uitgelegd hoe het ongeveer werkt bij mij als ik een taart opdracht krijg. Op zoek naar ideeën voor de opmaak en smaak. Dat duurt altijd even. Ik wilde iets met orange curd (sinaasappel curd) gaan doen. Dat is het ook geworden in combinatie met lemon curd en aangevette slagroom (slagroom met mascarpone). 

Een aantal dagen voordat ik de taart ga maken bak ik de biscuit al. Dan kan de biscuit nog even de vriezer in. Dat maakt de biscuit lekkerder en beter te snijden. De dag zelf haal ik de biscuit uit de vriezer. Wel ruim op tijd, want als ie nog bevroren is, dan is het lastig snijden. 


Maar goed hoe maak ik nu die biscuit. Let goed op daar komt het. Eerst pak ik alle ingrediënten en zorg dat ze op kamer temperatuur zijn. Voor de biscuit die ik ging bakken had ik nodig: 6 eieren, 90 gram boter, 175 gram suiker en 150 gram bloem (gezeefd). 

  • Als eerste zet ik de boter in de magnetron, want de boter moet gesmolten zijn. (Oh nee wacht even, het allereerste wat ik altijd doe is de oven aan zetten.) Weer terug naar de boter. Ik had elke keer het probleem dat ik mijn magnetron weer moest schoonmaken na het smelten van de boter. Op een gegeven moment ploft de boter en daardoor krijg je overal spetters. Ik dacht laatst laat ik eens kijken hoe ik dit kan oplossen. Dus even zoeken op internet. En eigenlijk was de oplossing super simpel. Gewoon een deksel op het kommetje van de boter en voila dan zit niet je hele magnetron onder. Easy peasy :-).
  • Dan begin ik met het splitsen van de eieren. Eiwitten in de ene kom en de eierdooiers in de andere kom. Goed opletten dat er geen eierdooier bij de eiwitten komt, want dan krijg je de eiwitten niet meer stijf geklopt. 
  • Vervolgens worden de eiwitten in mijn grote vriend Kenwood Patissier stijf geklopt met de helft van de suiker. 
  • En de eierdooiers klop ik zelf met de rest van de boter een beetje luchtig. Ik doe dit au bain marie, dus met een kom boven een pan met heet water. De eierdooiers worden dan langzaam aan een beetje warm waardoor de suiker oplost. Op tijd boven de pan weg halen anders kunnen de dooiers gaan stollen. 

De eerste stappen zijn al genomen dus gaan we verder. Het lijkt veel werk, maar het valt best wel mee. Vooral als je het vaker hebt gedaan, dan is dit appeltje eitje. 
De volgende stappen zijn:
  • Checken of de eiwitten goed stijf geklopt zijn. Er moeten van die mooie stijve pieken (soft peaks) in blijven staan.
  • Dan doe je een spatel eiwit bij de eidooiers zodat je al wat luchtigheid in de eidooiers klopt. Daarna doe je de eidooiers bij de eiwitten en spatel je voorzichtig maar wel grondig de mengsels door elkaar.
  • Doe de gezeefde bloem bij het eimengsel en spatel weer voorzichtig maar grondig door. Ook goed over de bodem van de kom spatelen zodat alle bloem opgenomen is.
  • Dan de boter er nog doorheen spatelen. Het mengsel verandert langzaam van structuur. De luchtigheid gaat er door het spatelen en de vetten van de eidooiers en boter een beetje uit. Maar dat komt wel weer goed in de oven. 
  • Oh ja ik heb er deze keer nog een beetje vanille extract door gedaan voor de smaak.

Bijna klaar nu. 
  • Doe het mengsel in een ingevette bakvorm. En hupsakee de oven in. Op 170 graden ongeveer 45 minuten. Maar let op want alle ovens zijn anders. Dus houd de oven goed in de gaten. Controleer even door een sate stokjes of een brei naald of zoiets in de biscuit te prikken. Komt het stokje er schoon uit dan is de biscuit klaar. 
  • Pak de biscuit uit de oven. Laat even 5 minuten afkoelen. 
  • Na die 5 minuten los je de biscuit uit de vorme en laat je 'm afkoelen op een rooster. Helemaal afgekoeld? Een plastic zak er omheen en de vriezer in. 
Deze biscuit is echt super lekker! Lekker mals en luchtig.  













Het biscuit bakken is meestal een tussendoor activiteit. Het opbouwen en versieren van de taart is het leukste en natuurlijk de reactie van de mensen. Deze taart was wel een echt spektakel. Lekker over de top! Er was natuurlijk veel te veel over en om eerlijk te zijn hadden we genoeg gegeten tijdens de paasdagen. Dus Tycho mocht zijn collega's blij maken met de restjes. Vonden ze niet erg geloof ik. 
Ben benieuwd of je nu ook zin hebt om te bakken? Of heb je alleen maar zin in de taart ;-)? Tot de volgende blog. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten