Doorgaan naar hoofdcontent

Een overpeinzing

Mooie uitspraak 


Op Facebook zag ik van de week een uitspraak voorbij komen die me aan het denken heeft gezet. "Een grote verandering in je leven maken is best eng. Maar weet je wat nog beangstigender is? Spijt." Mooi! En ook heel erg waar. Wat daar ook mooi bij past is een regel uit een liedje van Daniel Lohues "Angst is voor heel even, spijt is voor altijd. Angst is mar veur eben, spiet is veur altied". 

Uit angst voor een tweede postnatale depressie twijfelde ik over het krijgen van een derde kind. Iemand zei toen tegen mij dat ik waarschijnlijk alleen spijt kon krijgen als ik het niet zou doen. Dat bracht me aan het denken en gaf ergens ook wel de doorslag. Ik heb ook nog geen dag spijt gehad van het krijgen van Daniel. Natuurlijk moet de situatie er wel naar zijn en je er wel 100% achter staan. Maar laat je niet leiden door angst.  

Reacties op de uitspraak

In de reacties op deze uitspraak op Facebook stonden de volgende dingen: 'Je kunt ook spijt krijgen van de grote veranderingen in je leven. Meestal is het dan te laat.' Of 'En als je nou spijt hebt van een grote verandering waarvoor je hebt gekozen?'. En daar begon mijn overpeinzing. Kan je spijt krijgen voor iets waar jezelf voor kiest? Iets waar je zelf voor de volle 100% achter staat? 
Natuurlijk het kan achteraf gezien een verkeerde beslissing zijn. Een voorbeeld uit mijn eigen leven is de beslissing geweest om van twee dagen werken in groep 3, naar drie dagen werken in groep 5/6 te gaan. De druk werd me weer te veel en het dwong me om te stoppen met werken in het onderwijs. Ik maakte deze beslissing, omdat ik mijn kans op een vaste baan groter achtte als ik drie dagen zou werken. Geleid door praktische dingen heb ik een verkeerde beslissing genomen. Maar heb ik spijt van deze beslissing? Nee, ik heb het wel heel erg jammer gevonden. Ik heb afscheid moeten nemen van iets waar ik mijn hart en ziel in had gestoken, maar waar ik helaas mezelf in verloor. En daar ben ik wel heel verdrietig om geweest en ik heb de tijd moeten nemen om het te verwerken. Door het nemen van deze beslissing ging er een deur dicht, maar opende zich een andere deur. Of eigenlijk twee andere deuren. Ik werd gastouder en startte de opleiding tot sportdocent.
Ook kunnen er dingen zijn waar je geen invloed op hebt, waardoor de verandering niet zo uitpakt als je zou willen. Maar heb je dan niet alles gedaan 
De meeste reacties van de mensen waren ook wel in de trant van: zo is dat, helemaal waar of volg je hart. En natuurlijk zijn de meeste mensen ook wel bang voor de verandering. Dat is logisch, want je gaat een pad bewandelen die je niet kent. Er kunnen allerlei dingen op je pad komen, die je niet aan had zien komen. Maar als jij het juiste pad hebt gekozen dan kan je alles aan. 

Spijt

Wat is dat eigenlijk met spijt? Spijt hebben van iets? Waarom heb je spijt? En wat heb je er aan? Want je hebt altijd spijt van iets wat in het verleden ligt. Wat heb je er aan om spijt te hebben? Wat is eigenlijk de betekenis van spijt? De betekenis van spijt: 'besef dat je iets niet had moeten doen' uit de Dikke van Dale. Maar kan je dan ook spijt hebben van iets wat je niet hebt gedaan? Dat denk ik wel. Je hebt dan op dat moment niet naar je gevoel geluisterd of je misschien wel laten leiden door angst. Angst voor verandering, angst voor het onbekende. 
Is het dan een nutteloze emotie? Misschien ergens wel, vooral als je in dat gevoel blijft hangen. Maar aan de andere kant als je spijt hebt van iets, dan zul je het de volgende keer wel anders aanpakken. Je leert van zo'n moment en gaat door. Dus de knop omzetten en doorgaan. Luister vooral goed naar je eigen hart!  


Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp. Misschien heb je wel een voorbeeld die je met me wilt delen. 

De volgende keer weer een gewoon bakverhaal, waarin ik laat zien hoe ik een biscuit bak. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bekentenis

Hallo, ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd Ik ben een doodnormale vrouw van 36 jaar. Ik ben getrouwd, moeder van drie kinderen, gastouder en sportdocent. Ik kan niet stoppen met bakken. Het liefst bak ik elke dag. Niet goed voor de lijn en de portemonnee. Maar goed het is nu eenmaal zo en ik moet er mee leren leven. Daarom dacht ik waarom dan niet andere mensen mee laten genieten. Samen is alles leuker vandaar mijn blog. Ik wil graag mijn bak- en kook avonturen met jullie delen. Wellicht kan ik jullie inspireren om ook lekker te gaan koken. Sinds ongeveer een jaar heb ik me voorgenomen om zo min mogelijk uit pakjes te koken en te bakken zodat ik beter weet wat er allemaal in mijn eten zit. Puurder koken noem je het zo? Ik weet het niet en wil mezelf ook geen gezondheidsfreak noemen (behalve het sporten dan). Maar mijn motto is wel "Wees lief voor jezelf". Lekker en gezond eten en voldoende bewegen zijn daarbij heel belangrijk. En af en toe mag je jezelf ook wel even le

Bekentenis 7: ja en ik ben ook sportverslaafd

Hallo ik ben Marleen en ik ben naast bakverslaafd ook sportverslaafd Tja het is echt geen combinatie, dat heb ik al wel eens eerder gezegd. Bakverslaafd en sportverslaafd. Ach aan de andere kant geeft me het vele sporten ook wel weer de mogelijkheid om lekkere dingen te eten. En om heel eerlijk te zijn zo veel hele slechte dingen eet ik nou ook weer niet. Ik neem jullie mee in mijn week en dan niet net als voorgaande keren alleen maar eten, maar ook mijn sportmomenten.  Maandag 1 mei Vroeg op moeten staan, omdat mijn oppaskindjes al om 6.30 uur kwamen. Ergens ook wel lekker, want heb je een lekkere lange dag. Kan je van alles doen. Niet dat er iets van komt met al die kinderen in huis. Het was ook een hele druilerige dag. De kinderen kwamen niet veel verder dan op de bank hangen en elkaar lastig vallen. Momenteel hun favoriete hobby: boven op elkaar duiken, beetje stoeien, kietelen enzo totdat er iemand begint te huilen. En ja ik sta daar ook als een betuttelende moeder bij

Bekentenis 8: warme broodjes

Hallo ik ben Marleen en ik ben bakverslaafd De reactie die ik de laatste tijd vaak krijg van mensen, naar aanleiding van mijn blog, is: waar haal je de tijd vandaan? Tja ik deel mijn dagen efficiënt in en zit niet vaak stil, maar ik begin nu ook wel een tekort aan tijd te krijgen. Ik wil zo veel doen, maar lang niet alles lukt. Dus prioriteiten stellen. Nu was ik deze week druk met de taarten van Saar en heb ik ongeveer 40 uur gewerkt. Het poetsen in huis is een beetje stil komen te liggen, dus heb ik me voor genomen om aankomende week weer even iets meer te poetsen (heb ik niet altijd zin in).  Ik had deze week wel een uitdaging. Een vlinder taart maken en dan het liefst zonder marsepein. Nu was dat onmogelijk maar met zo min mogelijk marsepein en fondant. Dit was mijn voorbeeld. En er was nog een grote uitdaging namelijk de vlinders op de ijzerdraadjes. Leuk! Een uitdaging! Maandag 8 mei Ik ben dol op bananenbrood (of bananencake) en probeer veel verschillende recepten